Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 894 ggr
dermot
0

Hur gör ni uppfödare?

Tänkte på en grej… så här mitt i natten Flört hur gör ni uppfödare när ni sätter ihop hona+hane?

Jag menar, blir inte hanens kompis ensam om den ena flyttar in till en tjej? Har för mig de ska gå rättså länge med varandra för att där ska bli smått.

Låter ni de gå själva, eller? Berätta!

Sorry för skitdålig förklaring, men kan inte komma på något bra sätt att förklara!

Får fnatt snart;) inte bra med 2L cocacola + no tålamod så här dags…

Är nämligen så att en vill låna min ena hane, och då undrar jag vad jag ska göra med den andra under tiden?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

Det är inte säkert att den hanen du lånar ut kan gå med sin kompis när den kommer tillbaka.

Jag gjorde så, lånade ut ena hanen jag hade, men dem kunde inte gå ihop sen :( Spelade ingen roll hur jag gjorde.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

#1 Nehej:( Då vill jag nog inte låna ut honom:/

Men hur gör uppfödare då? Flyttar rundor på hanarna, eller går de själva?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

ivrigs
5

Jag håller koll på honornas brunst och låter hane och hona träffas på neutral mark. Klart på tio minuter och var och en kan återvända till sina kompisar. Sedan får man ju ha koll på eventuell ombrunst, men jag tycker att det är värt det, för det är inte alltid helt smärtfritt att sätta ihop honor heller.

/Ingrid

Linnet
0

Det är ju problemet, att en blir ensam och att man kanske inte kan sätta ihop dom se, fast det bruakr oftast gå. Men har man två hanar och flera honor, så kan ju hanarna få gå med varsin hona om man ska para flera.

#3 Ja det vore ju smidigt att kunna göra så, fast jag är så dålig på att kolla brunst hos honorna.

dermot
0

#3 Aha, jag hade för mig de skulle gå rätt länge med varandra. Glad

// Anka

[SallysPigge]
0

Ett kort besök gällde här och det blev smått. :-D

millib
0

Jag har nu en hane och låter han gå med en hona så länge det går och sen får han gå med nästa hona. Det har funkat hittils då jag har en hona som inte vill bli dräktig. Och sen får han uppfostra småhanar om det blir nån i kullen. Nu kommer min hane efter den hör kullen antagligen bli kastrerad då jag itne tönkt avla på honom något mer. Förut när jag hade stor avel fick hanarna gå bredvid varann om de inte var med hona men oftast hade gick det att planera in parningarna så de aldrig gick själva, antingen med hona eller en hanbebis. Jag hade som mest 2 avelshanar på ca 20 djur och lånade hellre in någon hane ibland, just för att jag inte ville ha ensamsittande hanar.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Fridaaaa
0

#5 Man kan göra vilket man vill :) Vi har alltid haft hane med hona minst 4-6 veckor ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

Aha, okej! Tack för era svar, då är jag något klokare! :)

// Anka

Linnet
0

Brukar låta dom gå tillsammans 5-6 veckor