Rädda nykomlingar
Igår blev jag ägare till två helt ljuvliga marsvinsgrabbar, men enda sedan de flyttade in i sin bur igår kväll så har de verkat smått paralyserade och apatiska.
Jag förstår att en flytt kan vara traumatisk men det känns ändå inte alls bra, de har valt ut varsitt ställe i buren där de bara sitter helt stilla och stirrar tomt framför sig, hittills har jag varken sett dem äta, dricka, sova eller utforska, de bara sitter sådär och ser sorgsna ut. Mängden hö har dock minskat så jag antar att de äter när jag inte ser.
Den ena pojken har bytt viloplats ett par gånger och verkar åtminstone vara lite i rörelse när jag inte är närvarande medan den andra verkar vara helt låst. Jag har förresten provat att stryka den räddaste killen över ryggen, klia honom lite försiktigt och prata med honom, någonting han inte ens reagerar på. Han verkar helt medtagen och paralyserad och det känns inte bra.
Jag hade inte räknat med att de skulle älska mig från första stund men jag hade uppskattat om de inte såg mig som någon livsfarlig skräcködla och jag vill så gärna att mina killar ska trivas och må bra.
Det här är mina första marsvin och först och främst vill jag veta om det är normalt att en flytt gör marsvinen så medtagna som mina har blivit och sedan undrar jag om ni har några tips hur jag vinner deras tillit och hur lång tid det kan tänkas ta. 
Det är inte så ovanligt att små marsvinsbebisar reagerar så på nya hemmet. Man får ge det några dagar :) Kan ta några dagar innan dem börjar komma fram och vågar äta när man ser på osv.
Men så länge dem äter och dricker är det ingen fara. Hade gett det några dagar. Vägt dem så man ser att dem går upp i vikt med :)
Ge godsaker i famnen och kela mycket. Brukar låta mina nykomlingar vara i buren första 1-2 dygnen innanjag börjar pysslar med dem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag hade problem med Charlie med. Men jag kastade en filt över buren så han fick utforska i lugn och ro och utan att bli rädd för varje rörelse han kunde se. utan han fick lyssna på alla nya ljud och kika runt i buren först. Jag tog av filten en stund då och då och satte mig och pratade med honom. Numera så har vi bara filten på buren över natten då jag har problem med att det är kallare då pga avsaknad av list vid balkongen.
Men han har blivit mycket mer social på det viset och fort gick det :)
Igår chockade han mig genom att sitta kvar och bli klappad av min minsta men ändå värsta "terrorist" som vi kallar våra barn här hemma :P
Okej, tack för era svar! Ska försöka ha tålamod och avvakta ett tag. 
Nu har jag fått lite funderingar om marsvins öron, jag upptäckte precis att ett öra såg lite konstigt ut, jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men det ser ut att vara någonting lite konstigt vitt inuti. Är det normalt?
#3 Kan du ta kort på det? :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag försökte men det var väldigt svårt, vill inte stressa honom i onödan heller eftersom han är så rädd, men jag kanske kan ordna en bild om några dagar eller så. Kan det kanske vara öronvax?
Du får räkna med ett par veckor innan de känner sig trygga, det är en stor omställning för marsvinsungar att komma till ett nytt hem med nya dofter, ljud och rörelser. Ge dem bara tid så kommer de vänja sig. Sitt gärna intill buren och prata lugnt med dem och sprid ut grönsaksbitar i hela buren så finns det en anledning för dem att utforska den ;)
#5 Det är mycket möjligt, det är svårt att förstå vad du menar men det är säkert inget farligt :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Har precis upptäckt att den ena skitat ner sig något alldeles förskräckligt, så nu är han vita mage inte så vit längre. Ingen aning om hur han lyckats.
Mycket mer bestyr med de små grisarna än jag trodde, men allt ordnar sig nog så småningom. 
Passar väl på att ställa ytterligare en liten fråga som dök upp förut:
Ska marsvin ha vita eller gula tänder?
#7 - Deras tänder är vita, till skillnad mot andra gnagare :)
Hanna