Cvitaminbrist och övervikt?
Mitt första inlägg på denna sidan! Har länge velat skaffa mig två marsvins honor, men hittade en annons på blocket igår och plötsligt stod jag med en urmysig grabb på 2år!
Han har anpassat sig bra och gillar mitt sällskap. Och pipper när jag kommer. :D
Men redan när jag lyfte upp han hos ägaren kände jag att han var mycket tyngre än de marsvin jag lyft upp tidigare. (har aldrig ägt marsvin tidigare, men hjälpt vänner klippa klor på sina marsvin och på min gymnasieutbildning!) Han är en riktig tjockis med andra ord..
Verkar som han mer eller mindre levt på pellets (Vitagos marsvins pellets? Bu eller bra?), gurka (lite andra grönsaker då och då med!) och vetekorn hos förra ägaren. Skålen var fylld för 10 marsvin till. Hö är han inte riktigt pepp på att äta.
Släppte ut han i dag i vårt sovrum. Och han är inte riktigt sugen på att gå, men han går om man mutar han med persilja! Haha! Magen släpar i golvet och han drar sig med bakbenen. (cvitaminbrist?) Tycker han borde bära upp sig lite bättre.
Jag har tagit bort stor del av pelletsen (ger endast 1-2 matskedar) och ger nu fritillgång till hö. I morse var pelletsen upptuggad och stora delar av höet med. (YES!) Så har fortsatt idag, på samma sätt. Försöka tvinga han äta lite mer hö! Har gett gul paprika, lite brocolli och persilja än så länge.
Hur gör jag för banta denna grabb? Vågar jag ge han mer cvitaminrika frukt och grönt? Eller ska jag fokucera på bantningen istället? Utvistelse kommer han få varje dag! Ny bur (tänkte hitta en 140 cm bred!) ska inköpas, då nuvarande är kanske 80 cm x 40 cm.. Och ska ev försöka hitta någon yngre pojk och få ihop dem vid större burköp. Har gett han lite toarullar att tugga på och hans nya hus är av trä, som är väldigt roligt att tugga på ! ;)
Tack i förhand! :D
Se till att han får i sig sin C-vitamin och låt han springa mycket på golvet och röra sig. Har för mig att 30gram vitkål inehåller ett marsvins dagliga behov av C-vitamin.. :)
Hej!
C-vitamin kan du inte överdosera, så det kan du ösa på =)
Sen tycker jag att du kan plocka bort pelletsen helt. Han verkar itne behöva den :) Utan ge han ett bra hö (fritillgång) och bra grönsaker.
Vet du vad han väger? Har du kanske en bild på honom.
Jätte bra att han får vara ute och springa, även om han kanske itne rör på sej så mycket nu så kan det bero på magen, men när han blir mindre och inte så tung så rör han sej nog mer.
Sedan är det ju lag på att marsvin ska vara minst två. Så är han ensam idag? Så bör du se om du kan hitta en kompis till honom.
Välkommen hit och till marsvinsvärlden :)
Charlotta-B
Han har suttit ensam sen leveransklar hos en barnfamilj. Dottern tröttnade tydligen rätt snabbt på han. Så han har liksom bara nog suttit där och funnits till pappan la ut han på blocket. :(
Äger ingen våg och han är en svårfotad jävel. (Eftersom han lägger sig ner eller sätter sig.) Ska se om jag kan ta någon bild bättre bild på han när han är ute en stund i kväll igen!
Planen var som sagt att skaffa en kompis till han så snart som möjligt. Tänkte jag skulle hitta något marsvinshem eller uppfödare samtidigt som jag köper en ny bur. Läste någonstans att de är lättare att gå ihop i en helt ny bur?
Så det är bara att ösa på med c-vitaminrika grönsaker? Och inte skämmas över det pga han tjockishet? :D
Han blir inte fet av grönsaker så ge mycket C-vitaminrika. Ta bort pelletsen och ge hö som de ovan har skrivit. Har aldrig sett ett marsvin sitta på det sättet, kan han gå ordentligt? Tänkte så han inte är skadad? Kan ju även bero på c-vitamin brist.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Vilken fin kille =) Köp askorbinsyra (ren c-vitamin) och strö på maten, som övriga redan sagt så är vitamin brist den vanligaste orsaken till att marsvin rör sig konstigt. Pröva ochså att lägga ett lakan eller filt eller nått annat på golvet han kan ju vara ovan att gå på hala ytor och går konstigt på grund av det med. På dessa två bilder ser han inte jätte överviktig ut. Hoppas på att det löser sig med rätt kost, motion och en kompis =)
#3 nej det måste inte vara en ny bur :) Går brabmed den du har så länge den e stor nog :-)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vart bor du för nånstans? :) Jag har nämligen en liten grabb som behöver flytta eftersom han inte kommer överens med sitt nuvarande sällskap och behöver hitta en ny kompis. Kanske vore nått för din? :)
Kom på en sak, hur ser klorna oxh trampdynor ut? Långa och vridna klor samt förhårdnader kan göra jätteont.
Hejsan! Jo jag ville bara säga att de är bra att ha två eller fler marsvin så han inte känner sig ensam när du inte är där och så, dom är ju faktiskt flock djur :] Hade en kompis som hade ett marsvin, till slut så kunde den inte vara ensam, när hon gick ut rummet så la den sig på marken och gallskrek :/ Så det kanske inte är så med din gullegris men man får väll se hur det blir :D
Klorna är långa, väldigt långa! Hur korta på ett ungefär skall de vara? Tänkte ge mig på dem ikväll! Trampdynorna ser annars fina ut.
Provade och se om han skuttade bättre på ett lakan. Och det gjorde han. Dock han har fortfarande samma skumma sitstil? :(
Lite blyg i början, men spred ut massa toarullar och sallad på lakanet. Och gjorde han sällskap så blev det en jädrans fart på han. :D Men fortfarande väldigt låg i stegen med bakbenen. Men han ömmar inte när man rör hans rumpa eller lyfter han! Han verkar gilla vara väldigt närgången till mig när jag låg på golvet med han.
Planen är som sagt att hitta en kompis. Har tidigare ägt råttor tidigare och vet hur viktigt det är med kompis av samma art. Någon att snacka och mysa med ^^
#8 Jag finns utanför Helsingborg! :)
det var han som låg på blocket med de hemska klorna.tack för att du tog hand om honom=))glad påsk till er
#13 Har hon gossar ofta? :D Kanske ska jobba inom den trakten snart. Ska kolla upp det. Tack! :)
#14 Yes det var han i Kävlinge! Han ska få ett fint liv här :D
Har skickat sambon för att köpa askorbinsyra, men smakar detta inte lite beskt ? Eller märker de inte överhuvudtaget av det? Bara hacka lite grönt och stör över? Ungefär som med kalk för reptiler?
15. jag har några gossar nu=)).en som är färdig och 4 som är 2-3 veckor
Oj, då var det nästan 30mil mellan oss.. Lite långt kanske. :P
Som tidigare har sagt, Strö Askorbinsyra på gurka och ge, om det är c-vitamin brist så får han snabbt i sig extra c-vita miner lite gurka mycket askorbinsyra, tycker inte heller han ser överdrivet överviktig ut, är inte kroppen ganska jämt, eller är han som ett päron därbak i kroppen dvs stoor mage ;) ?
#18 ska se om jag kan få en bild på denna mage! Men tycker han låter som päronformad ;)
#15 Ja titt som tätt. Hon har några nu som är leverans klara och några som är leverans klara om 2-3 veckor =D
#15 askorbinsyra kanske smakar beskt jag vet inte men det är ingen av mina grisar som sagt nej till grönsaker med det på i alla fall. Och det är det absolut bästa för att fort få i marsvin c-vitamin =)
#21 Då får jag se om jag lyckas övertala i han det. Fulingen vill inte äta gurka med skal. *suck*
#22 Gurka innehåller typ bara vatten, så du behöver ju inte ge han det :)
Om han inte vill äta skalet på gurkan, börja med att kolla tänderna! Våran tös hade snarlika problem som din grabb och hon hade skadade tänder.
För att kolla hur det står till med bakbenen. Det finns ett klipp där en tjej visar hur man strechar ett marsvin. Försök göra det du med så ser du om det kan vara så att han är stel, vilket han kan vara om han fått springa för lite, eller har vitaminbrist för den delen.
#23 Är fullt medveten om att gurka är mest vatten! ;) Men har gett det som gottis bara för få han att gilla mig! ;) Vilket jag verkar ha lyckats med, vi har långa och djupa diskutioner - han piper/snackar och jag bara pratar med han, haha!
#24 Konstigt nog har han inga problem att äta varken paprika eller morot. Han verkar bara inte gilla skalet. (?) Ska se om jag kan få en bild på dessa tänder!
Du råkar inte ha en länk till detta klipp? Kan helt klart bero på brist på motion. Han har nog mest varit i buren och den är inte särskillt stor.
Askorbinsyran var ingen hit! Om jag tog för mycket eller ej vet jag inte. Han tycker om gurkar annars, men han ville inte ens ta den med askorbinsyra på. Hmmmpf. Lämnade den i hans matskål och hoppas på att han äter upp den i natt.
#25 Ja gurka brukar vara populärt, mina älskar det ;)
Gillar han sallad, använd det istället, kanske med lite mindre mängd om det blev för mycket första gången.. mina får vanlig sallad ibland, men inte så ofta men de älskar det..men det innehåller ju normalt typ varken fibrer eller c-vitamin.
Klipp klorna så mycket du vågar ocg fila ner resten med en nagelfil tills du börjar se pulpan.
#27 Vi gav lite broccoli nu på kvällen med mycket mindre askorbinsyra. Det slank ner utan problem! SEGER! :D
ÅHH vad glad jag blir att någon kunde ta hand om denna kille! Såg honom på blocket och förbarmade mig själv att jag inte hade plats så han kunde få komma hit och åtminstone få klippt klorna.
Så skönt att han verkar fått ett bra hem! 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#29 Var fint att läsa att en bortglömd och vanvårdad liten gris hamnat hos någon som bryr sig om! 
Jag skriver som många innan mig att du gott kan slopa pelletsen. Den bästa dieten för din kille är 80% hö och 20% C-vitminrika grönsaker. Något man skall tänka på är att 20% grönsaker faktiskt är mycket mindre än man kan tro och att de faktiskt kan bli tjocka av för mycket grönsaker. Ett bra knep kan vara att ta bort de grönsaker som inte ätits upp på en timme.
Om du vill ha tips på vilka grönsaker som är lämpliga för marsvin så finns det en bra lista på Humlans marsvin och även ett par bilder på några klor. Där finns jättemycket bra fakta!
Om du vill se hur normala marsvinständer ser ut så har jag ett gammalt blogginlägg med bilder som jag gjorde efter att fått frågan utav en tjej.
Det där med att han sitter behöver inte vara att han har andra problem än att han är tung eller att han är undermusklad för att han inte rört på sig så mycket. En utav mina tjejer här hemma är extremt bekväm trots att hon är ute och rör på sig mycket. Varför stå och dricka vatten när man kan ligga! 
Jag rekommenderar dig att skaffa en bra digitalvåg. Jag tycker att det är jätteviktigt att väga sina marsvin ofta. Det är inte sällan som viktnedgång är den enda indikering du får på att något är fel på din älskling eftersom marsvin, som de bytesdjur de är, döljer om något är fel så länge de bara kan. När du väl ser på honom att något inte stämmer kan det redan vara för sent! 
Lycka till och njut av din fina kille och hans lilla kompis! 
Kika in i den här tråden och inlägg #2 från Lyan. Där finns klipp med stretchning. Jag har testat att stretcha min tös och även om hon kanske inte gillar det just då så märker man skillnad om det är så att dom är stel :)
http://marsvin.ifokus.se/discussions/4e2454cd88f47213f600d624-allt-om-satinsjukan