Gillar att bli klappade?
Hur gillar era grisar att bli klapapde?
Hur vet man att dom gillar de?
Har 2 tjejer, en blyg och en lite mer framåt. Den blyga är den som tjattrar i famnen och "knäpper" med tänderna när man klappar henne. På ett lågt sätt, som om hon tuggade på något. Hon är relativt avslappnad och tittar sig runt nyfiket. Hon verkar trivas. Den andra som är mer framåt blir väldigt tyst i famnen när man klappar henne, hon sitter still och brukar stäcka ut sig efter ett tag.Men gillar hon de undrar jag..
Hur brukar marsvin gilla att bli klappade? Hur vet man att dom inte gillar de?
Glad påsk:)
Mina älskar att bli klappade för det mesta. Dem e ju mina bästa vänner och sällskap :-)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Hur, alltså vart klappar du dom?
Jag är fundersam, den sägs att dom inte ska tycka om att bli klappade på huvudet men när jag klappar min ena på huvudet så blundar och slappnar hon av, eller så blir hon kanske rädd..
Jag har inte haft marsvin så länge så det är så nytt detta med att lära sig signaler

Sitter dom lugnt i famnen så är dom förtrodda med att man kelar med dom.
Alla är ju individer, vissa nöjer sig med att bara sitta stilla i famnen.
Andra pratar och "kelar" tillbaka på en, ett par av mina småfnattar på mina händer och armar när jag kliar dom.
Vissa skall som du själv beskriver ditt marsvin småprata hela tiden. 
Vissa lägger sig till och med tillrätta i knäet som du ju också beskriver din andra och somnar.
Så som sagt alla marsvin har ju sina egna personligheter.
Det låter på din beskrivning som att dina är fullt förtrodda med att kelas med.
Marsvin som inte är keltama visar det oftast med att försöka komma ifrån att man håller dom, och dom skriker också oftast.
Marsvin 4-ever
.
#2 Över stort sett hela kroppen på dem. Mina marsvin e vana vid det mesta he he Fast vissa av dem gillar inte på huvudet ibland.
Mina 2 små e ganska olika…hanen älskar att krypa nära halsgropen å ligger där å kuttrar å gosar in sig medans honan inte tycker om att bli upplyft å ska beklaga sig högljutt först…sen när man väl sätter sig å man e stilla så myser hon…ibland kuttrar hon å ibland e hon tyst…hon gillar inte att man rör hennes mage å rumpa…då ändras henne ljud…precis som om hon säger ifrån.
Båda älskar dock att bli kliade under hakan å på sidorna av käkarna å under/bakom öronen = ))
Tycker det e jättekul att dom e personliga å inte e likadana 

#4 Ja huvudena verkar dom inte gilla så värst mycket att bli klappade på, oftast slår dom upp med huvudet när man stryker handen över det.
Men en lustig grej är den att min Cuy aldrig gör så, om det är specifikt för just henne vet jag ej eller är kanske Cuyarna inte så känsliga på huvuderna?
Marsvin 4-ever
.
#6 Ja så gör de flesta av mina med hehe :)
Vi har en del gos monster här hemma men också en del som helst vill vara ifred. T.e.x Tösen (min sur tant som jag kallar henne) hon tycker inte om att komma upp i famnen eller bli gosad på.
Sen har vi sambons pet hane tomten som älskar att gosa, man får göra vad man vill.
Lille myran tycker om att gosa men hatar när man klappar på rumpan (kittlig liten dam)
Tummen går med på allt, om jag så ska klappa henne under klon på baktassen så sitter hon så snällt fint.
Amy är en liten spillevink, hon är kittlig precis nedanför nacken, men att klia henne i nosluddet tycker hon om och hon är galen i öron massage!
Flingan är också en sån som går med på allt.
Isa fisa (gammeltanten) kan kela sålänge det är på hennes villkor, gärna med en morot som snacks.
Geisha är väldigt snäll och mjuk i sättet, hon är dock lite kittlig på ryggen.
Disa kan man gosa med hur mycket som helst, snällare liten marsvins tös får man leta efter.
Ploppan är kittlig hela hon :)
Bino är hur go som helst, klappa vart som helst, han tycker det är hel mysigt!
Och så lille Quinn, han är så underbar. Han vill bli klappad hur som men helst i pannan och på kinderna, rumpan är med mysigt.
Filur älskar när man klappar honom i pannan och på kinderna, då lägger han sig och sover.
Castor är en buse, men tid till mys finns alltid.
Onödigt långt inlägg kanske men alla marsvin är olika, en del har favorit ställen att bli klappade på, en del vill inte bli klappade alls, en del är kanske lite kittliga. Man lär sig vad sitt marsvin föredrar. Dom har ju alla små finurligheter och personligheter trots att dom är så små :)
Bjuder på en bild på lille filur :)
Va roligt att läsa om hur många olika sorters gos som uppskattas! Och kanske inte uppskattas..
Marsvin är verkligen underbara djur! Så egna och speciella:)
#8 Nä men så söt! Dottern står här jämte och utbrast igen, flodhäst;) Hon tycker skinnys ser ut som de haha:) Hoppas själv jag blir ägare till en snart:)
#9 Haha ja jag har med 1 skinny. Har fått höra båda att han är flodhäst och annat haha :=D
#9 haha ja mini flodhästar :)
Att dom inte gillar att bli klappade på huvudet är nog olika från marsvin till marsvin!
Våran tös, hon fullkomligt ÄLSKAR att bli klappad på huvudet. Hon puttar med huvudet mot handen med, men slutar vi så börjar hon buffa på handen och vill att man fortsätter. Snarare så att hon vill att man ska klappa lite hårdare och över hela henne, ända ner på rumpan. Det är precis som att hon tycker att när man småklappar henne så kittlas det.
För hon vill att man klappar henne som en katt ungefär, då lägger hon sig till ro och blundar. Helst på bröstet eller ända uppe på axeln.
När man inte klappar på henne så lägger hon sig gärna under hakan och trycker, ju trängre desso bättre.
Börjar kraftigt ana att hon misstar sig för att vara just en katt
Charlie däremot. Han har vi haft svårt för att hitta vad han gillar. Han stirrade alltid så stinnt på en vad man än gjorde. Men nu ikväll så kunde han tydligen inte hålla den tuffa barriären emot längre för han tippade omkull och gillade att bli kliad på magen 
Mina marsvin gillar mest att bli klappade på huvudet och jag har för mig att de flesta marsvin gillar att man smeker deras öron. (Det är ofta där de slickar/pussar varandra.) 
Kastraten jag hade uppskattade inte att sitta i famnen och gosa. Då gick han omkring och demonstrerade genom att försöka använda mina ben som en bro till att gå ner på golvet och till och med nöp mig i händer och armar. Om han däremot fick stå på sina egna fyra tassar i buren så uppskattade han att bli klappad i cresten (då åkte ögonen igen), smekt över öronen och han är det enda av mina marsvin som gillat att bli kliad under hakan. <3
Jag upplever att marsvin mest gillar att bli klappad medhårs, vilket kan vara lite svårt på ett marsvin med virvlar. De jag träffat har bara gillat bli klappade på huvudet. En Peruan får man klappa från rumpan och framåt för att det skall bli medhårs! 
Rumpan verkar vara ett ställe som få marsvin gillar bli klappade på. Det kanske hänger ihop med någon flyktinstinkt…
#12 Men lite så gör min ena med, hon buffar bort handen när man klappar huvudet, men ändå så kryper hon fram till handen om man tar bort den och börjar buffa:) Jag har undrat länge om hon gillar att bli klappad där eller om hon vill söka skydd under min hand och sen inte gillar att jag rör vid henne. Hon buffar tills jag börja klappa men jag vet inte, vill ju inte göra något som hon inte gillar.
Hon är en peruan så på henne växer allt hår framåt, enda djuret jag sett som håret gör så på
#13 Få testa och smeka öronen lite och se vad dom tycker om de:) Vore kul att hitta något ställe som dom verkligen gillar att bli klappad på=)
Bifogar en bild på tjejerna, den till vänster är Nala som är den vilda i buren men lugna i knät. Till höger ligger Siri, peruanen. Hon tjattrar i knät men är mera tyst i buren
Får jag se bild på din bur? ;)
Blev nyfiken på hemmabygget där :P
# Ja visst, har dock ingen ny bild på inredningen och så nu på datorn men så här såg de ut när dom flyttade in iaf
De huset dom ligger i på bilden gjorde sambon till dom när dom bodde i sin gallerbur, de fick även plats i nya buren:)
Övervåningen var lite "overkill" då dom inte vågar gå upp för trappan
Vi tror den är liiiite för brant, sambon ska fixa till de dock så förhoppningsvis kommer dom vara där uppe mera då
#16 Tror dem lär sig ;) Hade ungefär så "brant" i en bur jag hade utomhus, fast dock bredare trappa, mina 2 marsvin som jag hade då, sprang lätt upp och ner för den ;)
#16 De kanske får lite "svindel" när det blir lite högt. Testa med en lite högre kant som de inte kan ser ut över… 
# 17 Ja vi hade hoppats dom lärt sig, lösningen blir att bygga en liten kant på platån så dom får hoppa upp på andra trappan. Då blir den trappan inte lika brant, men då kanske de blir läskigt att gå nerför. Dom är lite fega
Dom går upp och ner om dom vet att jag varit där uppe och lagt godis, och trots hus och mysrulle så vill dom icke vara där uppe.
#18 Kanten är rätt så hög, 5 cm iaf om inte mer. Är ju ett alternativ också iofs. Synd att våningen över inte blir använd. Dom har bott där några veckor och vi har bara behövt byta underlaget 1 gång så de är inte ofta dom går upp.
Kan du ta en bild på huset du har så man får se?
Är nått liknande jag tänkte göra och det vore trevligt med inspiration och kanske en liten förklaring på hur ni gjort den ;)
#20 Yes jag återkommer med de när batteriet till kameran är laddat=)