Dräktig eller inte...
… det är frågan det.
Ruggigt jobbigt att inte veta.
Idag är det 6 veckor sedan CB parades. Hon har en viktuppgång på endast ca 100 gram och i magen kan jag inte känna några klumpar. Jag hade ställt in mig på icke dräktig, tills jag i förgår kände små "knäppar" mot min hand då jag tryckte den försiktigt mot hennes mage. Då tändes hoppet igen, men igår och idag har jag inte känt något.
Ikväll kände jag 2 små poffar, och blev jättehoppfull, sen var det tyst igen.
Det kan ju likagärna vara hennes mage som arbetar, för några klumpar känner jag inte.
Tror bara hon fick 2 ungar i förra kullen.
Jag kommer nog inte få veta förrän 10 veckor har passerats och inga ungar kommer. :/
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Detta ska nog gå bra ska du se. Kände inte alltid något varje gång så tidigt på Sally. Vänta någon vecka till :-D
#1 Ja jag har ställt in mig på inte dräktig, för jag tror inte hon är det. Men så får jag sådana där små hopp ibland. ;)
Min hona sattes med hane för 6 veckor sen. Jag har ingen koll när hon parades men känner tydliga foster i magen, inget som sparkar än iaf men har ju haft några kullar så är van att känna på dräktiga svinmagar :) Jag brukar lyfta upp mina dräktiga honor på en kudde lägga den i knäet och lägga båda händerna under magen och försiktigt känna från olika håll, och efter en stund när hon slappnar av och liksom lägger magen i händerna på mig (de står ju lite kutryggiga först) så brukar det gå jättelätt att känna om det är något hårt därinne. En vanlig mage är ju helt mjuk. Och är det bara en unge så är det jättesvårt att känna då den inte tar så mycket plats Lycka till!!!
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#3 Tack så mycket, jag ska göra på det sättet nästa gång jag känner. Det är ju så svårt att veta vad man letar efter när man aldrig känt något förut.
Ikväll gjorde jag som millib tipsade om och jag är jätteosäker.
På hennes högra sida kändes det tomt, jag fann inget att reagera på där. På vänstra sidan, ganska högt upp, en bit under revbenet, finns något. Jag vet inte om det är något organ eller en bebis. Storleken var svårt att få något grepp om då den gled undan när jag rörde mot den, men 2 köttbullar?
Jag tror ännu att hon inte är dräktig, hon har en viktuppgång på 100 gram totalt efter 6 veckor. Men jag är nyfiken på vad den där blobben var jag kände.
Hon kanske är 4-veckors dräktig om hon omparades vid nästa brunst:-)
Vid 6 veckor tycker jag annars att det kan kännas som ett fladder som sen blir tydliga sparkar vid 7 veckor. De brukar ha blivit ordentligt rundade, men är det bara en unge så blir det inte lika tydlig alla gånger.
Arinah, hon parades inte om. Däremot vet jag att hon bara fick två ungar sist och det är väl där mitt hopp ligger lite. Men jag tror hon är tom. Men vad var isf det jag kände?
Idag har jag känt på henne igen och jag är 99% säker på att hon har en unge på vänster sida. Jag vet inte vad annars det kan vara. På höger sida känns ingenting, på vänster sida en stor klump som tydligt känns. Är det bara en unge är det ju inte konstigt att det både är svårt att få fosterrörelser och den minimala viktuppgången. Åh - hopp! ;)
Såhär såg Gigi ut när hon hade gått 7 veckor dräktig, en högst tveksam bebisbula bara :P Det sparkade inte mycket i magen och hon gick upp 250g under hela dräktigheten bara (vid 7 veckor runt 200g). Så bara för att det inte är fotbollsmatch i magen behöver hon inte vara tom :P Gigi födde sedan världens finaste och tjockaste lilla bebis ;)
Hanna
Åh är i samma sits! Min ena hona har gått 6v med en hane den 16april, men skitsvårt o veta :o
// Sara
Åh, Gigi inger hopp. ;)
Så här ser min kotte ut precis nu efter 6 veckor och 2 dagar. Helt till synes odräktig. Men är inte den stora klumpen på vänster sida en unge vet i sjutton vad det är. Det MÅSTE vara en unge. Vad annars kan det vara?
Man ser ju dock på bilden att vänstersidan petar ut lite. Eller inbillar jag mig?
#10 Min andra hona har gått 6 veckor med hane den 19 april. Kanske vi får bebbar samma dag. :D
Jag tror det är en bebis ;)
#14 Jag hoppas du har rätt! ;) Men egentligen. Det kan ju inte vara något annat. En tumör liksom? Nej, det måste vara en bebis där. :D
#13 ja kanske det! :D kan ju gämnföra hur dem ser ut sen :) asså magarna om man kan se om dem e dräktiga :P
// Sara
# _Charlie
jag tycker oxå man kan ana nått på vänster sida 
Har dock ingen som helst erfarenhet eller kunskap om marsvins dräktighet….men för att ge dig lite mer hopp! Knutan/bullen måste ju vara nått!
Jag går ju oxå å kollar å känner på Fendis mage titt som tätt….vet ju inte om hennes bror parat sig med henne eller inte, stackaren.
Vet ju inte heller när det ska börja synas…men jag hoppas att det inte blev nån parning innan jag hann sära på dom! Hon e ju så liten å ung, 10 veckor på söndag.
#16 Hehe ja det kan vi göra. :D
#17 Eller hur, den stora bullen måste vara _något_. Ett organ känns inte riktigt. Vad skulle det vara för baouta-organ? :D Måste vara bebis, hoppas hoppas. :D
Hoppas hoppas också att lille Fendi klarat sig.
# 18 tack för stödet!! E fortfarande orolig å kommer nog att vara det många veckor fram!!
Ikväll har jag fått sparkar!!!! Och hör på detta - från HÖGER sida!! :D
Så här såg hon ut om magen när hon kom hit, till vänster på bilden.
Och så här ser hon ut ikväll. :D
(Hon var fullt medgörlig till denna bilden, annars säger hon skarpt till om något inte passar. ;))
Vad säger ni? Är hon bara lite gasig eller? :D
Haha! Hon ser vläldigt gasig ut!!! Dvs dräktig ;)
#22 Haha ja hon är nog både och. ;) Men jag kan nog sluta tvivla nu iaf. ;)
Tycker hon ser dräktig ut :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#24 Det tycker jag också. ;) Weeee! Jag blev så glad när jag fick känna riktiga sparkar ikväll att ögonen tårades och munnen flinade från öra till öra. Tur jag satt ensam. ;)
#25 Det är så himla härligt att känna bebissparkar, älskar det ;)
Åhhh va härligt!!! Hon e otroligt söt…speciellt sista bilden ser hon så gullig ut på!!
*glad för er skull*
Härligt att känna sparkar…förstår att du fick tårar i ögonen å det kändes varmt om hjärtat! 
gött=))
Aaaawh :) Bebis! :D Vad roligt!
Grattis!
#21 Vilken skillnad mot bilden i #11 - spännande! :) Oavsett hur marsvinet hade protesterat eller inte hade jag aldrig vågat lägga en dräktig hona på ryggen sådär, dock.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#31 Hon ligger dock inte på ryggen, utan mot mina ben då jag har knäna uppåt. Jag fick tipset av flera att ha henne ståendes på bakbenen upp för att känna på magen, och denna lutningen var inte mycket större än vid en sådan undersökning. Men jag kände dock när jag såg bilden att den kunde tolkas värre än det faktiskt var. ;)
Men jo, skillnaden på några dagar är enorm, hon verkar bara exploderat!
#32 Aww badboll! :D När ska hon ha?
# 32 vilken vacker donna! = ) snart dax eller?
#34 Vilken dag som helst, hon spricker snart haha 
Åh vad spännande! Vem är pappan?
bobby min coronet golden/white.hoppas på chokladcorrisar hihi
#38 Åhh, vilken härlig kombo!! Som vanligt kräver jag de obligatoriska bilderna när småttingarna pluppat ut! :D
jamen visst
tog nyss en vikt=)) 1680gr hm…..
Oj oj oj! Vilken härlig siffra! :D