Frysa tranbärsjuice ?
Som frågan ställs, går det frysa ner tranbärsjuicen och den ändå behåller sin förmåga att ställa tilll rätta emot bakterier ( mot UVI) eller minskar det av infrysningen. Har för mig vitaminer kan bli sämre efter de har varit frusna..
Jag vill säga att det går men jag har aldrig gjort det.
Däremot är det felaktigt att vitaminer blir sämre efter nedfrusning, tvärtom bryts vitaminer ner hela tiden av luften och ljuset när grönsakerna/frukten ligger. I frysen bevaras dom och bryts inte ner. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Det är väl heller inte bara vitaminerna utan också PH värdet som är bra emot UVI. Det kanske finns fler som har en aning :)
Ja jag har ju som sagt ingen erfarenhet av transbärsjuice, ville bara berätta om vitaminerna då det är en vanlig missuppfattning. :)
Förlåt attjag snor tråden lite, men var köper men tranbärsjuice?
Charlotta-B
vilken affär som helst :) tex coop konsum ska vara koncentrerad har du några problem ? Är bra c vitamin källa också :)
Jag har testat det men tyckte inte resultatet blev så bra. Exakt hur näringsvärdet påverkas vet jag inte, men det måste ju garanterat minska vid nedfrysning - särskilt vitaminerna.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
"På uppdrag av Findus har det oberoende analysföretaget Eurofins analyserat ett antal djupfrysta respektive färska grönsaker. Analyserna visar att djupfrysta grönsaker i helhet innehåller lika mycket vitaminer och mineraler som motsvarande färska grönsaker. I vissa fall innehåller de frysta grönsakerna även jämförelsevis större mängder av de viktiga näringsämnena. Studien bekräftas av liknande nordiska och internationella publicerade rapporter, nu senast av färsk norsk forskning."
Borde vara samma om vitaminerna ligger i juice eller i en färsk grönsak.
#9 Intressant, men jag förstår inte hur det kan stämma. Framförallt inte när det kommer till C-vitamin som bryts ner.
Kollar man i Livsmedelsverkets databas innehåller frysta grönsaker mindre näring, skumt (även om jag tycker att det låter mer logiskt ;)).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#10 Nej jag vet att förut hette det ju så, att mat över lag som varit fryst innehåller sämre vitaminer och näringsämnen, men sedan dess har ju många nya studier gjorts. Likväl som många äldre idag insisterar på att varm mat ska stå framme på diskbänken och svalna innan man fryser in det, trots att nya studier visar att mat ska chockfrysas från varmt direkt in i frysen. :)