Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 855 ggr
ho0mii3z
0

Kan marsvin Ha allergier?

Hej, som Rubriken råder så undrar jag om Marsvin kan ha allergier?

Min Frasse hade ju utslag som jag trodde var sellnic, så vi åkte till Vet som behandlade med FRONTLINE, men de hjälpte inte och då tog dem ett hudavskrap och kolla skadedjur, men han hade .. INGA….

Så vi fick byta kst på han till kligrönt och fortsäötta med rotfruktoer o grönt / lite frukt..

MEN de fortsatte…
Så då sa Vetrinären att byta ut spånet till flecee.. Och gissa vad osm hände då..
Eksemet drog sig undan..

Kan det vara så att han har en allergi mot spånet?
Och sen den självklara följdfrågan:

Har någon annan bevittnat detta innan???

Obs: jag har tidningspapper i bottnen, och dubbel flecee över som tvättas varje dag i sensitiv tvättmedel..

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Fridaaaa
0

Man behandlar sellnic med stronghold eller ivomec (tror jag det är), frontline hjälper inte mot sellnic. Hade bytt veterinär!
Och sellnic är under huden, inte på huden :) Alltså själva ohyran.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

millib
0

Jag tror att Marsvin kan ha allergi eller iaf vara överkänslig. Mår han bättre av att gå på fleece skulle jag fortsätta det men som #2 skrev, vyt veterinär eller se till att få rätt läkemedel utskrivet och behandla igen. Vad jag förstått det som är det inte farlig för Marsvinet att bli behandlat i "onödan" alltså om det skulle vara så att det inte är Sellnic.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

_Charlie
0

Jag skulle som ovanstående inte fortsätta gå till en veterinär som inte vet hur sellnic behandlas. Skandal!

Fridaaaa
0

#2 Nej det är inte farligt. Man ska ju behandla alla marsvin man har även om bara har t.ex 1 med symtom :)

[copicaddicted]
0

Givetvis kan dom ha allergier!
Spån är dessutom väldigt uttorkande vilket kan ge en intensiv klåda så dom kliar till sår. Vi bytte från spån till fleece i ena buren och märkte direkt skillnad på både kliande och dessutom blev tassarna inte lika torra längre.

Fridaaaa
0

#5 Tänk på att max halva buren får vara i fleece enligt jordbruksverket

[copicaddicted]
0

#6 japp, har hölåda med toalätt i drygt halva med! :)

Sen jag bytte så har Lola mått så mycket bättre och rör sig 200% bättre och har inte rossel i nosen längre heller Skrattande

sowhatever
0

det är som #2 säger ;)

#6 är det olagligt att ha fleece/lakan i hela buren :o jag har ju det ? vad är jordbruksverket ?

Fridaaaa
0

#8 Yes.

Jordbruksverket är dem som har lagar och regler gällan djurhållning. Det lagar och reglerna måste man följa :)

Det var tror jag Lixim här på iFokus som hade fått det svaret av jordbruksverket :)

sowhatever
0

vad ska den andra delen va då ?

Fridaaaa
0

#10 Någon underlag som t.ex spån, halm, Easy strö, toa-lätt eller liknande :) Inget tyg alltså :)

sowhatever
0

#11 okej :) jag kan köpa spån billigt (79kr/bal) på DejeBygg i närheten så det får nog bli det.

Fridaaaa
0

#12 Ja sådan stor bale är kanon. Dock inte lätt att få bort spån ifrån fleece hehe :)

sowhatever
0

#13 haha, okej :)

Lixim
0

Enligt personen jag mailade med på jordbruksverket bör minst halva buren bestå utav strö material.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Smulan_Våfflan
0

Jaha.. :) Men jag har bara tidningar, spån & sen halm. Men inga sjukdommar här! :DD

Fridaaaa
0

#16 Det är inte underlaget som gör om du får sjukdom eller inte.