Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1824 ggr
Neah94
0

Marsvinstoalett?

Hur kommer det sig att varje gång man lägger in något mjukt eller mysigt i buren, exempelvis en ny fleecefilt, en mysmatta osv så är det första marsvinen gör att kissa och bajsa på just dem så man får tvätta dem med en gång? x)

Har t.ex. en övervåning i buren med vaxduk som jag täckt med fleece för bättre underlag och för att de inte ska äta på vaxduken. Så fort jag lade dit fleecefilten så var plötligt den enda platsen marsvinen ville bajsa på där uppe, på den.

Finns det "marsvinstoaletter" och hur fungerar dem(Syftar på bra eller dåligt) Någon som har erfarenhet av detta? :)

dumlekola
3

När det kommer något nytt, spännande, roligt i buren så vill alla marsvin säga "Den här paxar jag! Den är min!" genom att sätta sin doft på det roliga, d.v.s. kissa på den. Helt naturligt, men inte så roligt i människoögon! Se det som en komplimang - de gillar det du skaffat åt dem! Flört

kodex
0

Hehe, så gör inte mina :P

Misarn
0

Det märker jag direkt, framförallt på Mirra när det kommer ett mysigt hus, lyfter man på det har hon lagt en ordentligt hög med bajs Tungan ute

Neah94
0

#1 Haha! Jo jag misstänkte att det var något sådant :)

#3 Hihi! Ja det känner jag igen. Skönt att veta att man inte är ensam och att mina marsvin inte är konstiga på något vis! x)

Virvlan
0

gjorde mina också när ja la in filt.. haha skumma söta djur =)

[SallysPigge]
0

Toalett fungerar inte alls för mig, dom bryr sig inte om den. Men nu så testar jag något nytt och  det är att jag har tagit botten från vår hamsterbur och lagt in i buren (bokhyllebur), där i ligger spån och sedan deras hö. Visst dom kissar på höet men tanken är att det blir en hö/toalettlåda och så får man det mer samlat. Nu har jag bara testat i några dagar men det ser lovande ut.  Skönt att slippa städa hela buren allt för ofta. :-D

jezzijezz
0

Har oxå hamsterburbotten som  "toalettlådor" i mina byggda burar. Bebisarna som jag skaffade va jätteduktiga på att använda dom men när jag skaffade dom vuxna som va vana vid spån i hela buren så e det ingen ordning alls i toaletterna längre…men jag håller hoppet uppe om att dom oxå ska lära sig snart Glad

Dom små har börjat bajsa lite överallt nu så det e ett fasligt mockande flera ggr varje dag! Dom vuxna har nog lite dåligt inflytande p ådom små = )

Har fleece i burarna å dom vuxna både kissar å bajsar där dom ligger.

[SallysPigge]
0

#7 Ja jag tänkte att dom kissar ju helst där höet är och ligger det då i en låda så är det lättare att ta ut lådan och bara tömma den :-D Och hoppas att dom har gjort det mesta där- :-D

Misarn
0

Vi har satt in en kattlåda i buren och har höet i den med sågspånsbotten och det fungerar väldigt bra, precis som #8 skriver så kissar dom ju helst vid/på höet lite smått roliga. Men det är väldigt bekvämt och grisarna tycker det är mycket skönare med fleece som underlag Tungan ute

Fridaaaa
0

Mina använder inte ens toalett. Ganska svårt att få marsvin rumsrena:)
Mina kissar&bajsar runt höet hehe så lätt att städa ur :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.