Dräktigt marsvin
Hejsan!
För ungefär 2 månader sedan så satte jag ihop mina 3 honor med hanar. Tyvärr så kastade min ena hona ut sin ungar i veckan och de var inte helt utvecklad. Men jag undra kan man känna på alla marsvin hur ungarna sparka eller finns där några undantag för jag försöker känna dem men känner ingen spark och på den ena hona så kan jag inte minnas att jag har känt det på dem andra kullarna hon har haft.och hon är väldigt tjock så hon måste jo vara dräktig och dessutom så är hon även hård runt magen.
Jag undrar även hur ser man att hennes bäckben har mjuknat finns där något sett man kan se?
Tacksam för svar:D
Hon ser ju helt klart dräktig ut. Du kan sätta henne i knäet, jag brukar lyfta upp dem på en kudde så slipper man bära runt på dem när de är dräktiga och lägga händerna under magen, efter en stund slappnar de av och man kan då försiktigt känna med fingertopparna och brukar få en puff tillbaka :) Om du drar fingret längs ryggraden ner mot rumpan, testa på en hane så känner du ryggraden ända tills slutet, när de börjar öppna sig så könner du hur allt liksom delar på sig i slutet, dvs bäckenet särar på sig. Och då brukar det handla om dagar innan de föder, vissa öppnar sig sakta och lite i taget och andra fort och snabbt. Iaf en till två fingerbredder brukar de öppna sig.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/