Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 753 ggr
Marika Norrman
0

Första mötet. Hur?

Jag har en 1 årig hane som ska få en kompis som är leveransklar om 3 veckor (alltså en bebis) Det är också en hane så klart. Hur ska jag låta dem träffas första gången?? Jag kan väl inte bara släppa in den lille till den store direkt?

Tacksam för svar = )

Från Marika och hennes bästa vänner =)

Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.

[090403]
0

Här på Mif finns en bra artikel om det:http://marsvin.ifokus.se/articles/4d715a54b9cb46222d0696c0-att-sammanfora-marsvin?articles-2

Här står det mycket bra också:

http://www.eragons.se/skotsel.htm

Att släppa ihop en bebishane med en vuxen brukar inte vara några problem Glad

När jag introducerar marsvin för varandra brukar jag göra så att jag låter dem träffas först på ett ställe där ingen varit tidigare, och sprida ut en massa godsaker, där får de vara en stund, beroende på hur de beter sig mot varandra och så, är det lugnt så släpper jag in båda in buren (som är nystädad) och låter dem sedan vara och "göra upp", endast om de skulle börja slåss på riktigt (blir som en boll) så ska man sära på dem, det gäller att ha is i magen. På sommaren lät jag även en kastrat träffa sina nya fruar ute på gräsmattan, det var så uppskattat att de inte ens lade märke till varandra Flört

Marika Norrman
0

Tusen Tack!

Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.

Fridaaaa
0

Jag brukar låta dem träffas på neutral mark först, sedan i en helt nystädad bur. Alltid fungerat här :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

millib
0

Jag släpper bara in dem, städar ingen bur lr så. Har alltid funkat bra.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Marika Norrman
0

Okej, ja man kanske inte ska göra så stor sak av det :P

Fridaaaa
0

Fick hem en skinnyhane i måndags (unge)
Lä't han och sin blivande burkompis (han är 9 månader gammal) träffas i en hage först. Dem brydde sig knappt om varandra. Sedan släppte jag in dem i buren, och då försökte den stora att para den lilla men sedan gick det över och nu ligger dem på samma puff ibland :)

Marika Norrman
0

Naaw =) Jag ska oxå skaffa en sån puff! Dom är urgulliga!

Fridaaaa
0

#7 Mina älskar puffarna och myspåsar :D

Marika Norrman
1

Ja jag har beställt en puff och en myspåse nu :D

Fridaaaa
0

#9 Härligt :)