Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 828 ggr
Renor
0

Sociala djur

Hej på er!

Jag undrar bara om någon vet hur många djur som ingår i en vild marsvinsflock, typ i Peru.

Det är klart att grupmedlämmarnas antal varierar från grupp till grupp, men ungefär. Är det typ 5 eller 20? Glad

[SallysPigge]
0

Intressant fråga :-) Har du testat att Googla på detta?

Renor
0

Japp de har jag… dock inte hittat något svar Rynkar på näsan Får fråga på skolan (djurgymnasiet shlm), de har nog koll! Glad

[Ingo.*.Ted]
0

Wow! På den skolan skulle jag vilja gå på O.O Men jag har ingen aning, jag läste det lustigt nog i en bok häromdagen, men vart är den nu?

Renor
0

Skolan ligger i Liljeholmen, Jag trivs asbra!! lärarna ä toppen, änmena är toppen, djuren på skolan är toppen Glad

www.djurgymnasiet.com

FeliciaS
0

Jag har för mig att vilda marsvin lever i flockar om 5-10 stycken.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Renor
0

OK tack så mycket Glad det låter rimligt eftersom de inte gräver egna bon.

_Charlie
0

Nu ska vi se om jag minns detta rätt.

Marsvin lever i det vilda i form av små miniflockar som består av en hane och 1-3 honor ungefär. Dessa hör ihop i sin lilla flock tillsammans med deras ungar. Varje liten flock lever nära varandra och kan dela vissa delar av sitt utrymme med andra närboende små flockar, vilket gör att de ändå kan se ut att leva i stora flockar, fast de egentliga flockarna är så pass små.

Renor
0

Ja, nåt liknande har jag oxå hört!

Aristarcos
1

taget från  http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/om_marsvin/historik.html

I Sydamerika bor marsvin i bergsområden, på savanner, i skogsbryn och runt träsk. De lever i grupper på runt 10 djur. Vissa arter bor i hålor i marken som de själva eller andra djur har grävt, men den sorten våra tama marsvin härstammar från lever på savannen med det höga gräset som skydd. De är mest aktiva i gryning och skymning, då de är relativt skyddade från rovdjur och undviker de allra varmaste timmarna mitt på dagen. De lever på många olika slags växter. Honor får normalt två kullar om året med 1-4 ungar i varje kull. Vuxna marsvin väger upp till 700 gram. De vilda marsvinen har något längre och strävare päls än våra tama korthåriga marsvin. De är ofta bruna eller gråa till färgen, och anses likna de agoutifärger som kan ses på våra tama marsvin.