Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 947 ggr
Alex92
0

Skrållan fortsätter att gå ner i vikt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Mitt gamla marsvin Skrållan går ner i vikt. Jag väger henne ofta. Såhär har det sett ut de senaste veckorna.

16/2 764g
21/2 752g
6/3 708g
12/2 658g

Hennes normala vikt under åren har varit omkring 950g mer eller mindre.

Jag vägde henne två gånger idag, innan hon ätit kraftfoder + grönsaker, och efter. Innan maten vägde hon 616g och nu efteråt 658g. Det är fortfarande en viktminskning på runt 100 gram från den 16 februari. Är inte det ganska mycket? 

Bör påpeka att jag vet att hon får i sig mycket hö och mat varje dag. Hon äter nästan hela tiden! Jag matar henne uppe också för att se att hon får i sig alla grönsaker osv.

Tips på bra mat jag kan ge? Kanske något specielfoder för äldre marsvin?

Skrållan är snart 8 år!

Aristarcos
0

Då hon här så pass gammal som nästan åtta år, så tror jag tyärr du får börja njuta av den sista tiden med henne…. Du kan ju prova med pellets som Oxbows för dräktiga honor, borde ju vara energi rik eller havregryn… men normalt blir de ju 5-7 år… så hon har levt ett långt liv……

Alex92
0

Okej… tack för svaret  :) ska testa med Oxbow!

EvaLuna
0

Å söta fina Skrållan! Hon ser då pigg & fräsch ut på bilden.

Havregryn & kligröt kan funka som gödningskur oxå

Alex92
0

Taack :D Ja och den bilden togs igår :) hon är pigg och så men väldigt benig tyvärr. Hennes päls gör att det kanske inte syns så mycket..

Bra tips! Ska absolut testa. Havregrynsgröt utan salt alltså?

EvaLuna
0

Jag brukar ge råa havregryn till min gamla (6,5 år endast *s*) tant Towa

Alex92
0

Okej, tack!

Alex92
0

Uhh, hon är så väldigt benig och mager. Nu väger hon 600 g. Oavsett hur mycket mat hon får så fortsätter hon att gå ner i vikt, hon tynar bort.

Vart drar man gränsen?

Hon har fått en knöl på halsen också men då hon haft den länge misstänker jag att den är godartad.

Hon äter ju och verkar pigg fortfarande, men det är jobbigt att se henne tyna bort…

Lixim
0

antingen om du ger det ett försök och erbjuder pellets/gröt/fortimel eller om du när du känner att hon blir för mager tar bort henne. Det är hemskt när ens vänner börjar bli gamla och man måste släppa taget.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Fridaaaa
0

Morris gick ner trots pellets, havre, bra hö och grönsaker, han var 5 år gammal, slutade äta :( Han blev väldigt benig, gick inte upp hur vi än gjorde :(
Men testa att stödmata

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alex92
0

#9 Enligt mig är hon alldeles för mager, men jag vet ändå inte vart jag drar gränsen. Tänker hela tiden att "lite till kan jag ju vänta, så länge hon trots allt äter och verkar må bra"…. det är jättesvårt tycker jag.

Hon har börjat få grynblandning blandat med pellets, russin och mycket grönsaker, frukt, hårt bröd osv. :)

Alex92
0

#10 Okej, vad tråkigt :(  men min gamling äter jättebra, så det är inget problem där. Bara att hon trots det går ner i vikt :/

[Ingo.*.Ted]
0

Oj vad gammal hon är, hon har nog levt ett riktigt innehållsriikt liv :) Hon är väldigt fin <3 Jag hoppas verkligen hon äter upp sig nu!

Kramar från Ingo, Ted och Cammy!

Lixim
0

#11 sålänge hon är pigg och äter bra tycker jag du kan ha kvar henne. börjar hon bli slö och må psykiskt eller fysiskt dåligt av att hon är smal hade jag tagit bort henne. Du kan testa och ge henne lite fortimel, gör du det så håll koll på magen då fortimel kan vara lite starkt för gris magar.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Alex92
0

#13 Ja, hon är bland mina första marsvin och då har jag haft ett 30-tal ;) hennes son dog för 2 år sen. Hon har haft två kullar. 

Tack!  Ja det hoppas jag också, väger henne väldigt ofta nu… blir glad bara hon gått upp något gram :P

Alex92
0

Lixim, okej! Vart får man tag på fortimel och hur mycket ska jag ge henne per dag?

[Ingo.*.Ted]
0

Jaa.. ett så fint marsvin får ju inte bara tyna bort sådär! Nu får  hon allt börja äta! Först när jag började läsa var det första jag kom att tänka på mask i magen, men kan verkligen marsvin ha det? Eller så beror det väl på att hon helt enkelt börjar bli gammal..

Lixim
0

vi köper fotrimel skogsbär från apoteket. Jag hade börjar smått o gett kanske 2 ml morgon o kväll o sedan öka lite. Vi har en dam här hemma som i peridoer har svårt o hålla vikten, till henne brukar vi ställa in en skål med fortimel så får hon äta som hon vill.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Fridaaaa
0

#12 Ja så började Morris med, sedan bara en morgon vägrade han äta :( Men hoppas det går bättre för din! Att du får ordning på hennes vikt :)

Alex92
0

#19 Eller hur! :) Jag tror nog inte att det är mask, utan pga åldern. Vad jag vet är det inte vanligt att marsvin får mask?
#18 Tack så mycket för tipset, ska absolut börja ge det! Hoppas det blir uppskattat och att det hjälper lite :)

Alex92
0

#19 Jaha okej.. usch då :/ det kan ju gå så fort sånt där. Ska verkligen hålla koll på henne!

Fridaaaa
0

#21 Ja det kan ju göra det tyvärr.
Ja det hade jag nog med gjort, för säkerthets skull :)