Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 576 ggr
Linnet
0

Hur orolig ska jag vara??

VI tog hand om ett marsvin för ca 3 veckor sen pga att hon inte kom överens med deras andra två honor, hon jagade och bet dom så den ena hade sår.

Hon har gått med våra honor i ca 2½ vecka, sen efter att vi omplacerar vuxna och sålt bort ungar, så började hon jaga dom två vi har kvar, som är dräktiga och behöver lugn och ro, flyttar henne då till egen bur.

I samma veva hör tidigare ägaren av sig och säger att deras honor dött och att dom gärna vill ha tillbaka henne, då jag frågar vad det var så framkom det att det troligtvis var sellnic och dom tog dom till veterinär men dom avlivades för att dom var så dåliga. Förstår ju inte att dom inte fattat tidigare att dom var sjuka och hur fort kan det gå tills dom blir så jättesjuka.

Den honan vi tog hand om har inte visat några symptom, inga sår, inget håravfall, inget kliande, men man blir ju väldigt orolig ändå att våra honor och även dom som omplacerats och sålts ska ha fått det. Fast givetvis kan hon ju inte smitta om hon inte har det, men kan hon blivit smittad fast det inte brutit ut och kan hon då smitta andra. Hon hade gått ca 1 månad med dom smittade honorna och sen 2½ vecka med våra honor.

millib
1

Men usch! M de var så pass dåliga utan att de märkt nåt tidigare, ska de absolut inte ha djur!!! Ge inte tillbaka henne! Är inte duktig på Ohyra, så nån annan får svara på det.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Linnet
0

#1 Nej det var väldigt konstigt att det kunde gå så långt, eller så var dom så inkörda på att det var den här honan som terrade dom, så att det var därför dom hade sår och den ena låg bara i ett hörn och tryckte av rädsla, men kunde ju inte vägra lämna tillbaks henne heller. Får hoppas dom har bättre koll i fortsättningen.

Lixim
0

jag hade informerat köparna att det finns en liiiiten risk att de kan ha skabb. Honorna ska man ju självklart hålla koll på.

En långsökt tanke, det är inte så att honan var elak mot de andra för hon är rädd om sig om hon nu är öm i huden av skabb som inte riktigt blossat ut?

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Linnet
0

Fast hos dom var hon ju elak mot dom andra nästan direkt, här funkade hon ju bra när det var en stor flock, med en annan väldigt dominant hona och det var nu när denna hona försvann som hon började jaga dom två som var kvar. Men jag har väl inte direkt sett att hon varit nära andra honor, så man får väl hoppas att hon hållit lite distans till dom och samma sak hos ägare att hon inte alls var nära dom andra utan jagade bort dom. Vet inte hur lätt det smittar, men det känns ju som att dom bör ligga bredvid varann en stund i alla fall. Ja det blir att hålla jättekoll på honorna.

Lixim
0

#4 aha okej.

När vi fick hem 3 vanvårdade grisar som var fulla med sellnic blev våra andra marsvin smittade också, och då gick de inte i samma bur. Ända förklaringen är att vi var slarviga och inte sanerade oss mellan burarna, jag tyckte dock vi var så nogranna.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

carsbo
0

lite knepig situation kanske..

om de bara lät sjukdommen hålla på tills de var tvungna att avliva dem så kanske de inte är sådär superobservanta personer = tar inte tid för marsvinen och upptäcker symptomen?

nu vet jag inte vad sjukdommens symptom är?

om det är lätt att se symptomen på sjukdommen, så skulle jag nog inte ge tillbaks henne. inget djur ska behöva råka illa ut

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[copicaddicted]
0

NU ska jag svamla lite igen.

JAG tycker inte att det låter som sellnic. Det smittar lätt så honan ni tog hand om skulle definitivt vara smittad och högst troligen era honor med för skabb/sellnic är väldigt smittsamt och det räcker med att dom går förbi varandra eller ligger på samma ställe för att smitta.

Att hon däremot började med samma beteende när din dominanta hona försvann låter ju som att hon försöker vara dominant men inte rikitgt kan stoppa sig själv eller vet när det är "nog".

Linnet
0

#7 OK jamen då får vi hoppas på att det var nåt annat då, för är det som du säger att det är väldigt smittsamt och hon gått med dom honorna i en månads tid så borde hon ju ha blivit smittad.

Jo jag tyder det som att hon vill dominera, men inte då vågade medan denna hona var i flocken, hon har väl kanske inte ett riktigt beteende, hon ska ju inte som ny hona försöka dominera dom andra.