Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 534 ggr
Lyan
0

Har Yohnny flippat ut?

Yohnny har blivit helkonstig sista dagarna. Han går runt och kurrar konstant och försöker ibland tjafsa med Yokan (som tack och lov inte svarar!). Han gnager på gallret och uppträder allmänt irriterat. Hade det varit honor i buren bredvid så hade jag förstått varför men där går bara två hanar plus att det är trävägg mellan så de kan inte mucka med honom.

Egentligen är det väl ett ganska normalt hanbeteende men varför har han inte gjort så innan? Han är ca 9-10månader gammal.

Det enda jag kan komma på som har ändrats är att jag försöker hindra dem från att krypa under lakanen. De kan fortfarande komma under, om än inte lika lätt som innan, så jag tycker inte att det borde vara orsaken.

[Ingo.*.Ted]
0

Min ena hane uppträder precis så där och han är ett år nu! Han har vart så sen jag fick han och det var i Jul! Han går runt och kuttrar, vickar på baken och håller på och tjafsar med Ingo! Han gnager på gallret också. Jag känner igen mig i det här helt och hållet!

tantnett
2

Jag tror att Yokan är ledarhanen och nu vill Yohnny ta över ledarskapet.

Det är min teori.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[Ingo.*.Ted]
0

Hmm men Ted som är den här lite jobbiga hanen har varit så ända sen han kom, jag trodde först dom rang ordnade och så men han har ju hållt på så ände sen i julas. Hur löser man det då? Kastering eller?

millib
0

Kastrering brukar inte ändra beteendet, hört nångång det blivit bättre. Låt han hållas eller ge han en hanbebis ;)

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Fridaaaa
0

#3 kastrering ändrar inte beteende hos marsvinshanar:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Ingo.*.Ted]
0

Hmm aa kanske det :D bebisar är ju för söta ändå Skrattande

Lyan
0

#2 Fast det är inte Yokan han kurrar åt utan Yokan råkar liksom bara komma ivägen ibland. Är rätt säker på att det är Yohnny som är ranghögst, de hade lite tjafs om det när de var små men sedan har allt varit kolugnt mellan dem.

Såg nu att Spike också har börjat kurra mot Inari. Det har han inte gjort innan så kan det vara så lätt att Inari håller på att bli könsmogen och Yohnny stör sig på det? Det är åt mellanväggen som han kurrar för det mesta