Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 457 ggr
Jillsan4
0

Lag om marsvin??

Hej jag undrar om det finns någon lag på hur många marsvin man max får ha på hobbynivå?? Tacksam för svar.

ScarsOfAnAngel
0

Jag vill veta det samma.
Men vill tillägga  hur många man får ha på hobbynivås uppfödning och som endast sällskap ?

dannebacken
0

Finns inget antal. Har själv mailat när jag började föda upp och frågat, och sedan förra året när jag hade djurskyddsinspektören här hörde han efter med djurskyddamyndigheten också. Det handlar främst om syfte och förtjänst. Om du tex har djur för att omplacera eller tar emot inackorderingar (över sex st tror jag det var) behöver du tillstånd. Föder du upp I SYFTE ATT SÄLJA måste du ha tillstånd, föder du upp för utställning och säljer överskottet krävs inget (då kan det ändå röra sig om en massa djur, det är suftet som reglerar om du behöver tillstånd eller inte, inte antalet). Om du säljer så mycket djur att det bli din huvudsakliga inkomst räknas det som affärsverksamhet vilket kräver tillstånd, men då får du ju också dra av alla utgifter du haft för djuren, vilket gör att man inte lätt kommer upp i sådana summor. Sedan är det ju mest sunt förnuft, du ska ju kunna ta hand om alla djur också, men det finns alltså inga exakta antal, utan handlar enbart om syfte/förtjänst. Fick det extra utrett då djurskyddsinspektören inte trodde på mig när jag berättade hur det låg till, men han fick erkänna sedan att jag hade rätt, eller som han sade:"Du kunde ju det bättre än jag." Kul att höra…

/Sandra

dreamiz
0

Kul att få detta bekräftat! På mitt jobb frågade de en gång hur många djur man egentligen får ha o när jag svarade att som sällskap finns inga gränser (mer än om de inte sköts förstås!) o jag vet knappt om de trodde mig (de tycker väl jag har för mycket djur förstås…)

Jillsan4
0

#2 Tack för svaret. Jag har bara mina djur till kel och funderar på att ställa ut. //Jillsan