Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 513 ggr
Linnet
1

Hur korkad får man vara?????

Har skrivit en tråd tidigare angående en 3-4 veckors hane som vi trodde parat alla våra honor. I dag fick jag ett samtal av den som tog en unge och en vuxen "hona" som tydligen är en hane. har haft honom sen december, haft honom med en hane i 5 veckor, inget gruff,bråk eller nånting, men han blev inte dräktig, så klart. Flyttade honom till honflockenoch visst tyckte vi att han kurrade väldigt mycket, men tänkte att det är väl en dominant hona.

Omplacerade denna "hona" för en vecka sen och  nu ringer dom och säger att det är en hane.

Samtidigt är då båda våra kvaravrande honor dräktiga, trodde dom blivit parade av en 4 vecor gammal unge, men inser nu att det är denna  hane som vi trodde var en hona som är boven i dramat.

Då vi tog denna hane som skulle vara en hona, frågade vi om det säkert var en hona och jodå hon hade fått henne könsbestämd, så vi kollade väl inte så jättenoga utan litade på det. Känner mig så dum, korkad och jag vet inte vad, att jag inte kollade bättre, att jag inte ens tänkte dom tankarna, när han hela tiden uppvisade ett sånt hanbeteende utan bara trodde  att det var dominans. Men tycker ändå att det är konstigt att det funkade så bra med hanen som jag satte honom med, han går nu med en liten unge och dominerar och kurrar ganska mycket.

Känner mig som världens sämsta uppfödare, att jag inte ens reagerade på att hon/han hade ett hanbeteende och kollade en extra gång.

Aristarcos
0

Olyckor händer, du lär nog alltid kolla många gånger alla nya marsvin här efter, så att det inte blir fler sådana här olyckor..

Aristarcos
3

Hm, brukar inte paketet där bak vara rätt synligt föresten på vuxna hanar ;)

[theotoft]
0

Det är sånt som händer, känn dig inte dum för det! Då har du ju det i huvudet nu att alltid kolla en extra gång! ;-)

Linnet
0

#2 Ja visst är det så, fattar inte hur vi kunnat missa det.

Aristarcos
0

#4 aja… men som sagt, du lär inte lita på någon fler gånger om könet..

Hur många är det som är dräktiga nu då, hur länge fick han gå hos dina honor ?

Linnet
0

Vi har bara två honor nu, båda är dräktiga, den tredje, som med största sannorlikhet också är dräktig är omplacerad, ska kontakta dom i dag. Han gick med honorna i ca 2 månader.

Linnet
0

Har nu pratat med dom som tog den andra honan och hon fick en unge redan på långfredan. Synd att dom inte berättade det, då hade vi ju börjat tänka i andra banor INNAN vi skickade iväg det andra på påskdagen. Dom har i alla fall bestämt sig för att behålla honom och kastrera, dom bor i Umeå, och hämtade när dom ändå var här i närheten, men det är ju lite långt att lämna tillbaka honom till oss i Luleå.