Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1356 ggr
Linnet
0

4 veckor gammal unge könsmogen??

Flyttade en 4 veckor gammal hanunge från mamma och övriga honflocken vid precis 4 veckors ålder, nu ca 6 veckor senare när vi börjar känna igenom honorna så är det väldigt lurt att dom kan vara dräktiga, det är då dels en 5 månader gammal hona och två andra honor, den ena fick en kull precis samma dag som hanen flyttades. Dessutom kan han ju även ha parat sig med sin mamma som omplacerades förra veckan, får kontakta dom om det är så att dom andra är dräktiga. Har tidigare haft hanar ända till 5 veckor med övriga honor och kullsyskon och aldrig varit med om att nån blivit parad. Men har nån varit med om att en 4 veckor gammal hane lyckats para. Han var väldigt stor vägde 156 gram vid födseln, kan det ha någon betydelse?

millib
0

Ja, vikten och storleken har betydelse. Vissa säger att hanar under 5 veckor inte kan para men jag har särat hanbebisar redan vid 3,5 för att de varit så på och slutat dia. Ser en klar skillnad på stora hanar och små hanar är det gäller könsdriften. Jag kan inte svara på din fråga men min terio är att stora unghanar kan para vid tidig ålder. Tyvärr är det bara tiden som kan utvisa om de är dräktiga lr inte…

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Linnet
0

Den yngsta honan är helt säkert dräktig man känner tydliga rörelser, dom andra två lite mer diffusa svaga rörelser.

millib
0

Ok, är det hon som är 5 mån? Hur mycket väger hon idag? Är hon säkert dräktig så ge henne lite extra o äta, mer cvitamin osv. Du har inte gjort nåt fel utan det kan hända, bara göra det bästa av situationen. Och hör såklart av dig till familjen, ev om de bor så att du kan besöka dem och kolla om honan är dräktig.

Linnet
0

#3 Ja honan är knappt 5 månader och helt säkert dräktig, helt otroligt, trodde inte det var möjligt att en så liten hane kunde para.  Misstänker att hon är parad när han bara var ca 3 veckor, eftersom fosterrörelserna känns så hinmla tydligt. FLyttade hanen den 22 februari alltså för 6 veckor och två dar sen och det känns som att hon är längre gången än så. Den honan har vi kämpat med, hon var minst i kullen, gick upp dåligt i vikt, kunde inte säljas när hon var 5 veckor för hon var alldeles för liten, så hon blev kvar och har segat sig upp i vikt sakta men säkert. Hon väger nu bara strax över 600 gram så hon är ju extremt liten, hoppas bara att detta går vägen, när vi har kämpat så mycket med henne. Inte kul alls detta.

Jo kommer att höra av mig till dom som tog den honan, det finns ju en chans att hon ändå inte brunstade, så att han hann para henne, hon brunstade ju samma dag som hon födde och sen har hon ju hunnit brunsta en gång till, men då var han ju inte könsmogen och så har hon förhoppningsvis inte hunnit brunsta en tredje gång, håller tummarna för det.

jezzijezz
0

Förstår din oro…känner likadant här själv!

Köpte 2 systrar som visade sig vara bror + syster…har gått ihop i 8 veckor…

E fruktansvärt nervös över att flickan e dräktig…hon e bara 10 veckor!

Usch!! Vet inte om hon e dräktig och/eller när hon blev det…kollar hennes mage varje dage typ 2 ggr…drar försiktigt med handen men kan inte märka nått…än…men jag har aldrig sett ett dräktigt marsvin heller…suck!

Just detta marsvinet e känsligt vid mage å rumpan å blir väldigt högljudd å sprattlar/sparkar när man rör där.

Nä dryg väntan!!! Rynkar på näsan

millib
0

Då har hon ju tyvärr inte vikten på sin sida, även om det finns rekommendationer så brukar de klara av det ra iaf. Annars hade de inte kunnat blivit dräktiga vid så tidig ålder. Det är inte ultimat men det går nog bra ska du se, håller tummarna för er

Aristarcos
0

Förvånadoj vilken busig liten hanne… hoppas det går bra med alla och sen att inte alla blivit dräktiga…

Linnet
0

#5 Jag tror ju att honorna blir könsmogna senare i alla fall. VI tog ju hand om ett gäng 11 veckor gamla ungar som gick tillsammans två honor och en hane, särade dom direkt, men trodde ju att honorna skulle vara dräktiga men det var dom inte. Men risken finns ju att din hona är dräktig.

jezzijezz
0

# 8 Jag försöker ha is i magen…men tycker att hon har blivit liiiiiiite tjockare om magen….men hon vill inte alls bli upplyft. Har fått upp henne igår för att väga å en gång idag för att ha min hand under magen…men svårt ändå! Hon vägde 475 gr igår…suck….

OM hon e dräktig kan hon va allt mellan 5-2 veckor… Rynkar på näsan

Linnet
0

Min lilla hona vägde i dag efter att hon ätit ca 650 gram, inte mycket med tanke på att hon är nästan 5 månader och jag bedömer att hon är 7½ vecka gången, ungarna sprattlar på som bara den, han måste ju ha blivit könsmogen vid 3 veckors ålder den lilla rackarn. Dom andra två honorna är mer diffusa rörelser, tror dom blev parade samma dag som jag flyttade honom, den ena vet jag ju måste ha blivit parad den dagen, då hon fick ungar samma dag och den andra betedde sig väldigt underligt mot hanen just den dagen, så nu i efterhand hade hon väl blivit parad och han var på henne igen och då jagade hon honom runt i buren.

jezzijezz
0

# 10  hoppas allt går bra för henne…då e det snart dax för henne? Typ 2½ veckor eller nått?

Fendi har vatt tuff mot Virvel alltid då han har försökt…när dom va små å vi precis fick hem dom…men hon gick ju runt å kurrade å vaggade så jag tänkte att " tjejerna " tuffade sig mot varandra ang dominansen. Så man vet ju aldrig…men känslan säger mig att hon e dräktig…men jag e ju gladast om hon inte e det. Lilla pluttan = /

Linnet
0

Nu är allt klarlagt och det är INTE hanungen som är pappa till kullarna utan det är en omplacerings"hona" som vi tog hand om före jul, som nu visat sig vara en hane, otroligt klantigt av oss att inte kolla bättre.

Hade ju "henne" med hane i 5 veckor naturligtvis utan resultat, sen flyttades hon/han till honorna.

Den andra honan som omplacerades fick en unge redan på långfredan och vår lilla hona kommer nog att föda vilken dag som helst och den andra blev så klart parad samma dag som förra kullen föddes.