Piper när han kissar
Min griskille på 3 år och 10 månader piper när han kissar, tror jag.
I övrigt så är han som vanligt, eller nästan. Han har magrat av lite, och kanske sitter lite mer stilla i deras hage. Men gäller det mat eller flickor så är han som vanligt.
Han är även lite blöt på magen, mellan naveln och kisseristället.
Nån som vet vad det kan vara? eller har några tips på något man kan göra hemma själv?
Veterinär är ringd men ingen tid finns att få förrän på fredag. Så tänkte om det finns nåt man kan göra för att lindra besvären för honom?
MVH Erika :)
Det kan vara UVI eller urinsten.
UVI kan behandlas med tranbärsdricka. Du kan ju pröva det och se om symtomen lindras/försvinner. Annars gäller röntgen hos veterinär, för att se om det är urinsten.
Har han saltsten/mineralsten eller pellets, ta bort det. Det förstnämnda tillför inget annat än risk för urinsten till marsvinet och det andra tillför också viss risk för att utveckla urinsten och är fullkomligt onödigt att ge till vuxna marsvin som håller vikten bra utan det.
Läs länkade Artiklar för att veta mer.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Saltsten eller mineralsten vet får han inte just pga riskerna. Ska ner och köpa tranbärsjuice på en gång. Gör det något om den andra hanen dricker av det?
Pellets äter de knappt, men ska ta bort den med.
Tack för länkarna!

när mitt ena marsvin hade urinvägsinflamation, fick hon tranbärsjuse och efter vi varit hos vet fick hon penselin, som inte hjälpte. Fick de ett nytt penselin och det hjälpte.
Jag lätt carla smaka på trenbärsjusen, men det var inte uppskatad.
Blanda tranbärsjusen så att detn blir mer konseverad en i vanliga fall. Och så kan du ju hälla i askorobinsyra. Se till att han får i sig mycket vatten, mate honom med en spruta utan nål om du har någon. Mollys vet sa att vi kunde ge henne massa olika juser, bara hon får i sig vätska. Morotspure är super bra att ge, då mina marsvin älskar det. Det får dem även fortfarnde just för att molly inte ska få till baka det. man kan ju göra morotspure själv eller köpa fördig bland barnmaten.
Så spruta i honom vätska, allt du kan komma på man kan ge med mycket vatten i. havregrynsgröt gav vi när hon hade det urinvägsinflamatin (med lite extra vatten i). det var upskatat absålut med lite morotspure i.
ge heller inte grönsaker med mycket kalcium i då det kan var en av orskerna till urinvägsinflamation.
Hoppas allt går bra för honom nu.
Det du kan göra tills ni varit hos veterinären är att ge honom tranbärsdricka (Brunnebys koncentrerade eller B&P tycker jag är bäst), ger du koncentrat så späd inte ut den lika mycket som man ska göra till människor. Jag tar 1 del tranbärsdricka + 1-2 delar vatten.
Det effektiva ämnet i tranbären kan tydligen ge motsatt effekt på friska marsvin, så ge det enbart till han som är sjuk. Enklast är via pipett/plastspruta som man köper på apoteket, och ge en liten dos (ca 6 ml) uppdelat på flera tillfällen/dag.
#3 Marsvin tål inte penecillin, men jag antar att du menar antibiotika? Vilka sorter fick hon, den som inte hjälpte resp. den som hjälpte?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Liten uppdatering
Stod nyss och kollade ordentligt på honom när han satt och krystade & pep och när han gick från platsen så låg där 4-5 ljusbruna korvar med en ganska tjock slemhinna, alltså inte som de vanliga mörka torra korvarna. Kan det vara förstoppning på gång?
Ska jag ge honom tranbärsjuice trots att jag inte vet vad som är fel nu?
#5 Att han synligen både krystar och piper när han försöker bajsa/kissa låter inte bra alls, jag tycker inte att det låter som vanlig urinvägsinfektion. Det låter allvarligt. Så betedde sig min ena hane som fick urinsten och läget var akut, eftersom urinstenen var på väg in i urinröret… jag trodde också att han var förstoppad i det läget.
Nu i efterhand har jag förstått att ett marsvin med urinsten kan ha ont både när det bajsar och när det kissar, åtminstone när det är längre gånget. Det krystar helt enkelt så hårt för att få ut kiss att(inte fullt bearbetat) bajs kommer ut istället.
Ta marsvinet till veterinär omgående, är mitt råd. Om det (mot min förmodan) är förstoppning är det ändå akut, eftersom det tillståndet också kan vara dödligt om det går flera dygn.
Lycka till! Hoppas att jag inte skrämmer upp dig för mycket nu. Det finns ju fortfarande en chans att det "bara" är uvi, jag kan ha fel. Du kan förstås själv avgöra om det är akut eller ej.
Puttar upp en liknande tråd.

#6 Tack för ditt svar! Tyvärr är de 2 vanliga klinikerna underbemannade så de kan inte ta emot denna vecka, efter 5:e samtalet så fick jag deras sista tid för veckan, och det är på fredag. Det finns inte en chans att få tidigare tid hur mycket jag än vill det.
Jag hoppas bara på att det inte hinner bli värre.
#7 Så bra att du fick tid den här veckan ändå! Håller tummarna för att jag har fel i att det är urinsten… =/

#8 Han verkar värre nu :(
Antingen för att han sitter i transportbur ensam så han är lite skärrad, eller också gör det ondare 

Åker in akut nu, det kommer små bloddroppar ur honom. Och han skriker av smärta nästan hela tiden. Orkar inte höra honom lida. Håll tummarna för oss! 
Håller tummarna för att det ska gå bra för ditt marsvin!
Usch då, så hemskt tråkigt att höra! :-( Håller tummarna så hårt jag kan.

Håller tummarna för honom.
Min marsvins horna fick Baytril i tablet form först, som inte hjälpte.
Och sen fick hon euseprim, det hjälpte inte direkt men det hjälpte.
Hoppas värkligen ditt marsvin blir bra nu.
Mitt marsvin fick ochså ute något slem, när hon bajas.

Tack hörrni, fick Baytril 15 mg som han ska ha ½ tablett 2ggr/dag i 10 dagar. Så får vi se.
Men veterinären trodde att det fanns någon bakomliggande orsak, som stenar 
Så blir han inte bra av kuren så får vi uppsöka veterinär igen. Inga röntgenbilder togs då det var jourtid.
Han fick en spruta på natten när vi var där med smärtstillande och antibiotika i. Han var tyst hela vägen hem så vi trodde han var död ett tag.
Verka inte som att han kissar lika ofta längre heller, men låter fortfaranade. Nån som vet när man märker större skillnad? på att medicinen hjälper menar jag…
Kom hem efter kl 3 på natten, 2 510 kr kostade det hela 
Men vad gör man inte för sina älsklingar? 
#14 1/2 tablett 2 gånger om dagen är väldigt mycket för ett litet marsvin. Vanligen ger man 1/3 - 1/2 tablett EN gång om dagen till ett marsvin.
I FASS kan man läsa följande:
"5 mg/kg kroppsvikt och dygn dvs 1 tablett à 15 mg per 3 kg kroppsvikt respektive 1 tablett à 50 mg per 10 kg kroppsvikt respektive 1 tablett à 150 mg per 30 kg kroppsvikt. Tabletterna ges 1 gång per dygn. Behandlingstid 3-10 dagar. Överskrid ej rekommenderad dos."
Jag skulle i alla fall inte överdoserat detta, då vissa marsvin kan bli riktigt dåliga i magen av baytril.

#15 och därav förstår jag rådet med hälsofil för magen jag fick 
Men kan inte veterinären ha skrivit detta för att han är kraftigt infekterad i urinblåsan?
Han har ju ätit baytril i 2 dagar nu, inte märkt någon dålig mage ännu iaf.
Nu vet jag ju inte vad jag ska tro 
#16 Veterinären kanske inte var superkunnig på marsvin? (det finns tyvärr gott om sådana…) Jag skulle inte heller gett överdos utav det. Dålig mage får de lätt av Baytril, jag skulle inte ge det utan att ge Proviva också.
Mvh Felicia

#17 hm ok. Hon kollade noga i någon bok sa dem, för att veta dosen för honom. Ger honom verum hälsofil just nu, men man kanske ska ge proviva istället? nypon borde väl bli bra då? mycket c-vitamin också.
Men hur fort märker man resultat av antibiotikan egentligen? lider så mycket med honom när han kröker rygg och piper :(
Han ligger helst bara i huset i buren också, tidigare var det hans kompis som huserade huset. Byter spån varje dag så han ska hållas så torr som möjligt.
#18 Filen innehåller visserligen goda bakterier, men det är ju mjölk och marsvin är växtätare. De ska inte ha animaliska produker, det är tvärtom farligt för dem. Jag skulle valt den sorten Proviva som innehåller minst socker.
Mvh Felicia

#19 Ojdå, får fixa provivan imorgon bitti då! Så fort det bara går.

Kollade på hans nedre region nu och han ser likadan ut som de hanar med impacted rectum, dvs svälld bakom kulorna. Hela området är svullet, om man jämför med hans kompis där nästan inget syns.
Klämde ut en rejäl klutt ur honom, han kved lite när jag var där och bökade. Luktade inge vidare.
Kan det vara någon kombination av impacted rectum och uvi som gör honom irriterad?
Critical Care är den bästa stödmatningen för små grisar :) Får han det kan du lita på att han får i sig allt nödvändigt.

Kan man köpa det på apoteket?
#23 Nä, inte vad jag vet iaf. Det finns hos veterinären hos oss. En påse som räckte i ca 2 veckor kostade 53kr. Det ser ut som krossat hö och luktar gott. Blandar ut det med ljummet vatten till önskad konsistens och sprutar/ger marsvinet det i munnen. Vissa älskar det och vissa hatar det. När min hona fick Baytril så gav jag henne Critical Care och Dofilus yoghurt (finns på ICA osv) för att hålla hennes mage i form.
Under hela tiden hon fick Baytril var hon bra i magen, sen tror jag att jag slutade lite för hastigt med Critical Care och Dofilus. Efter Baytrilkuren blev hon nämligen något dålig i magen. Då fick jag helt enkelt börja med det i små mängder igen tills hon fick tillbaka aptiten. Allt som allt tog det säkert en månad innan hon visade sitt rätta jag igen. Lycka till, hoppas din lilla gris blir bra igen :)

#24 ok. Finns ju ingen veterinär som har öppet i närheten i helgen :(
Och min kille äter bara gurka nu nästan, tror inte han kommer klara sig. Ligger bara i huset, vänder på sig ibland. Har inte sett honom lämna huset för att äta hö eller dricka vatten. Ska börja med att ge honom vatten med askorbinsyra i imorgon. Har lagt hö i huset så han kanske knaprar lite nu iaf.
Det är hemskt att känna sig så hjälplös 

Håller tummarna for honom

Ska testa med att ge honom hyffsat mycket vatten i spruta, också ska jag inhandla röd paprika imorgon. Hoppas på att det bara är en långt gången urinvägsinfektion.

Inatt hade han flyttat sig från huset till höhögen. Han låter hes och irriterad när man tar i honom nu. Äter inte gurka längre heller.
Ska in till Ultuna akut vid kl 11 tänker låta honom få somna, han kommer nog aldrig bli bra iaf. Det är för långt gånget.

Nu är "Bullen" borta och kvar är matte och hans bror med sorgen 
Sov gott lille plutten 
#29 Så fruktansvärt tråkigt, jag beklagar. 
Så hemskt tråkigt att höra, jag beklagar verkligen. :-( Känner med dig. Men det var ett bra beslut, nu slipper han lida.
Jag skulle tro att det var en urinsten som tagit sig in i urinvägarna för att skava och blockera. Därav bloddropparna, minskningen av kiss och svullnaden bakom pungkulorna(urinblåsan fylldes med vätska, men inte mycket av det kom förbi stenen). Hos hanar finns det i princip inget man kan göra åt detta.
Vila i frid, Bullen.
# 29 Sorgligt att höra :( Men det fanns nog ingenting att göra, då var det bättre för honom att slippa lida.
Sov så gott lilla vän.

Nee så hemsk, jag beklagar.
Men nu springer han på gröna ägnar, där smärta och hunger inte exesterar, där alla sår läker.
Han har det bra där han är, och han kommer alltida att minas dig.
Vila i fred <3
Hej! Jag har också 2 marsvin som är 3 år, Smulan & Våfflan. <33
Våfflan piper också lite när hon kissar, men hon har inte magrat eller så. Hon är helt normal, aa.. förutom att hon piper då.
Ska man gå till vetrinären?!

åk till vetrinär! Mitt marsvin har haft jätte problem med urinvägsinfektion, och för att det inte ska bli värre måste de få medecin.
ett tips som jag har gjort alla gånger jag åkt till vet med min marsvins tjej är att ta med lite kiss, de kan ta prov på.. se till så att den kissa på ett så rent stället som möjligt och dra sedan upp det i en spruta…
när vi tagit kiss med så låter vi henne kissa i ett upp och nedvänt plast hus, som nu mera de använder som toalett om dett står upp och ned.. detta hus var onrdentliget tvättat. även att man inte säkert kan säga genom att kolla på sånt kan de sa om det verkar var blod, socker, bekterier i urinet m.m.
skulle också tipsa att ni första gången rönkar elelr ulratrjudar. eftersom de då kan se om det finns sten eller inte. vi gjorde inte detta första gången och när inte pencelinet hjälpte fick vi åka tillbaka för att rönka. sen kunde vi utesluta sten och testa ett nytt pencelin som tillslut hjälpte.
beklagar, men det var ett bra val.
vila i fred Bullen.

34, du kan ge tranbär och idag prova jag till min gris som visade tendens att få urinvägsinfektion igen.. Jag lästa vad som hjälpte på människor och fick då veta att flädersaft och citronvatten kan hjälpa.. Så jag köpte en citron och lite flädersaft gav. Hon fick även tranbär.. Jag torde aldrig att jag skulle få i henne citronvatten men hon smaka bara och mumsa i sig det haha. Något av de båda var väldigt urindrivand och hon kissa mängder efter det. Så kom fram till att hon inte hade ont.. Tack och lov..
#34 Ja, man skall gå till veterinären! Tranbärsjuice m.m. botar inte en urinvägsinfektion, men kan lindra den och kan verka förebyggande i framtiden. Det är heller inte säkert att det är urinvägsinfektion utan kan vara urinsten också.
När du går till veterinären så kan de göra en odling på ditt marsvins urin och du får troligtvis antibiotika. Om inte antibiotikan hjälper så kan man göra en röntgen och se om problemen beror på urinsten.
Rent allmänt när det gäller frågan om man skall gå till veterinär eller inte så tycker jag att man skall fråga sig: "Hade jag gått till doktorn med detta om det hade varit mitt barn?"
Om svaret blir ja så skall man gå till veterinären med sitt marsvin också! 
(Jag vet ingen förälder som inte hade gått till doktorn med sitt barn om man hade misstänkt urinvägsinfektion!)