Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1292 ggr
_Charlie
0

Kört med ihopsättning?

Hej hopp

Idag särade jag på min ena hona och hane, och satte efter städning av buren ihop hanen med sin gamla burkamrat igen för ett par timmar sedan.

Det blev bråk och tjaffs på en gång och jag har försökt uppehålla deras tankar med godsaker osv. De har käkat och bråkat och käkat och bråkat.

Många gånger rök de ihop i ordentliga slagsmål som varade sekunder, sedan var det bra igen. Nu rök de dock ihop i en ordentlig fight där de flög omkring en stor boll genom buren och de slutade inte förrän jag ställde mig ovanför dom och smällde högt med mina händer. Då tog jag ut den ena.

Nu funderar jag… Är det kört detta nu eller? Vad tror ni?

FeliciaS
1

Jag hade inte slutat försöka. Bada dem, gör rent buren ordentligt med något som tar bort alla dofter och börja om. Låt dem träffas på en stor yta först, helst inte för nära honorna. Om det är kört än går inte att säga, men efter ett försök tycker jag inte att man kan avgöra något. Men det är förstås alltid en viss risk när hanen gått med hona.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

_Charlie
0

#1 Tack! Jag kan absolut försöka igen. Det jag dock funderar på är om det är dumt att försöka få ihop dom igen med sådan ansträngning när det är tänkt att hanen som parade kommer få para igen i framtiden. Jag har 2 hanar som kommer gå i avel, båda två går med kompisar som inte kommer gå i avel. Vore det inte smartare av mig att byta kompisar på dom så att de 2 som ska avla går tillsammans, så att man inte behöver störa de 2 kel-hanarnas balans? Bara en fundering jag fick…

millib
0

Jag hade slutat på en gång! Nästamgång kan bli mycket mer allvarlig

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

FeliciaS
1

#2 Det låter mycket klokare att låta kelhanarna gå tillsammans hela tiden iställer för att flytta deras kompisar fram och tillbaka. Men jag vet flera stycken uppfödare vars avelshanar bor tillsammans, så det är inte omöjligt att du kan ha avelshanarna ihop heller.

#3 Eller så ger man dem en chans med bättre förutsättningar, det kan lika väl funka utmärkt nästa gång. Så länge man övervakar dem kan man alltid ingripa om det blir för allvarligt.

Mvh Felicia

_Charlie
0

Tack, jag låter dom vila i varsin bur i natt så gör jag så i morgon och byter kamrater på dom. Känner mig lite taskig som bryter det andra paret som funkar fint, men det ger ju dom en stabilare framtid då kelisarna får vara i fred. Så får jag hoppas hingstarna accepterar varandra. :)

FeliciaS
0

#5 Ja, precis. Lycka till :)

Mvh Felicia

Linnet
0

DU kan inte dela av buren, annars är det viktigt at du har två hus så dom har varsitt. Det kan vara lite problem, men brukar alltid gå, dock hade jag en hane som var helt galen när jag satte honom med sin förra burkompis, skulle avstyra slagsmålet och han bet sig fast i kin hand och följde med upp när jag drog upp handen. Det blev ett djupt sår och blodet bara forsade.

dumlekola
0

#7 Jag har hört att man aldrig skall närma sig marsvin som slåss med händerna, och det kan säkert du skriva under på!

Att slänga en handduk över dem skall vara ett bra sätt att få dem att sluta. Sedan kan det vara bra att fösa isär dem med en bricka eller liknande, alternativt att använda kraftiga handskar när man tar upp dem.

Deras tänder är verkligen rakbladvassa och det blir svårläkta sår om de hugger djupt.

Linnet
0

#8 Stämmer nog bra det, men man tänker ju inte utan handlar lite instinktivt.

_Charlie
0

Tänkte bara uppdatera lite om att jag har gett upp, tyvärr.

Jag har gjort jag vet inte hur många försök nu. Bad, kliniskt ren bur - NY bur, massor med golvtid före, massa godis, hus, gömställen, nya grejer, etc etc etc.

Varje gång blir det krig och slagsmål och Plura biter hål. Sista gången var idag och slutade med att jag fick tvätta sår på Edward och plocka massor med tussar från Edwards päls i Pluras mun.

Nu går Plura själv och jag har inga planer på att försöka igen.

Kanske han funkar med en unge om vi sparar någon från kommande kullar.

Men för tillfället ger jag upp. :(