Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1619 ggr
_Charlie
0

Spader är för liten

Våra marsvin har alltid tillgång till hö och får en bra och varierad kost av pellets, havre, kligröt och grönsaker så som vitkål, broccoli, blomkål, morötter, paprika, äpple, päron, persilja, kålrot, palsternacka, brysselkål…

Spader äter bra tycker jag, han är alltid först i skålen, men han har alltid varit väldigt liten.

Nu har han blivit ännu mindre, har han minskat 100 gram på tja… en vecka kanske. Nu ligger han på ynka 459 gram - och han är 9 månader.

Hans ryggrad syns mycket tydligt och man känner både ryggrad och revben med fingrarna, det känns som om skinnet ligger direkt på.

Är det någon som har något råd?

_Charlie
0

Just ja, för de som inte vet vem Spader är så är han en skinny.

Fridaaaa
0

Testat att ge havregrynsgröt? (utan salt då) :) Det ger jag till min lilla sak nu :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lixim
0

Hur är dina andra marsvin i hullet? Det låter väldigt konstigt eftersom han får en så pass bra kost men ändå är så underviktig. Kan som jämförelse med Amy som alltid varit efter och blev uppnappad av oss från dag 2 väger dubbelt så mkt som spader och hon har ändå alltid varit lite liten.

Mycket konstigt.. hur är höet? vilken pellets ger du?

Är det inte något fel med maten så kommer ju funderingar om sjukdom.

Om du uteslutit sjukdom skulle jag ge kli/havre gröt och fortimel.

Vi fick hem en riktigt utmagrad grabb som vi nu fått upp till normal vikt. Mycket jobb men det gick.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Aristarcos
0

Ja, samma tanke, om han har någon sjukdom. Har de andra normalt hull som får samma sak, så kan det vara sjukdom. Om inte skinnys har mycket större omsättning än andra marsvin. Men de borde ju normalt klara hålla sin egen vikt. Men det kan nog bara Skinny ägare säga något om.

_Charlie
0

#2 Jag har provat havregrynsgröt men det ratas av alla 12 grisarna. Kligröten däremot slukas. Havregryn får de blandat med pelletsen.

#3 Visst är det. Jag tycker också det är konstigt. Jag diskuterade det med Lotta för någon vecka sedan, men då var han inte så mager. Då vägde jag honom och han låg på något på 500 gram, nu hade jag honom uppe och reagerade på att han kändes otroligt tunn och tog därför en ny vikt varpå jag såg att han minskat ca 100 gram sedan dess.

Hö får de från bonde, pelletsen är ny och jag minns inte vilket jag köpte. Från granngården.

Jag vet inte vad för typ av sjukdom det skulle röra sig om då hans beteende och humör inte förändrats, han äter, är pigg, ser fin ut, ögonen är fina, jag kan inte komma på något som skulle tyda på sjukdom i övrigt.

_Charlie
0

#4 Jo skinnys kräver lite mer mat än vanligt då de kräver lite mer energi för att hålla värmen, men hans matskål är aldrig tom. Eftersom han är så pass liten har han alltid haft fri tillgång till pellets/havre och givetvis hö.

Våra andra marsvin håller vikten fint.

_Charlie
0

#3 Jag ska köpa hem fortimel nästa vecka då jag hade tänkt göra det som trygghet för de dräktiga, och ska då börja ge honom fri tillgång till det. Det fick mina småttingar att öka i vikt i jättesnabb fart, och Spader älskar det då han fått smaka när vi hade det hemma.

Lixim
0

Jag skulle sett till att han har fri tållgång till pellets och sedan ge honom gröt. Till våran castor gav vi havregryn blandat med kli och sedan små hackad paprika,riven morot,lite broocoli,lite brännässlor o så fortimel. han hade även en skål med bara fortimel i buren och sedan nyponsoppa. Han gick upp fint på det och är nu normal viktig.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

_Charlie
0

#8 Tack, jag ska prova det. Nyponsoppa får han också ibland och det dricker han tills skålen är tom. :)

_Charlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger upp några bilder på lillfisen

_Charlie
0

De små ryggkotorna syns alldeles för mycket

Fridaaaa
0

Hmm mycket märkligt att han inte går upp.
Hade problem att få upp Blixten med. Men när hon fick in fleecefilt och havre med pellets så gick han upp

_Charlie
0

Bredvid sin burkamrat som är 1 månad yngre.

_Charlie
0

#12 Ja det är lustigt eftersom han ändå äter så pass mycket. Men jag ska köpa hem fortimel och låta honom äta gröt oftare och bevaka vikten ett tag framöver och hoppas att han ska öka. Fortimelen tror jag kan fixa det.

Lixim
0

Aj aj aj det ser inge bra ut alls. Stödmatar du honom något? ge honom fortimel men var beredd med proviva ifall att magen skulle krasha (fortimel kan vara lite ''tungt'' för grismagar). Har han mys rullar?

Se till och ha en tjock mysrulle gärna med fleece eller hundpläd. kan inte vara lätt o hålla värmen när man är så spinkig.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

_Charlie
0

#15 Nej jag har inte stödmatat honom ännu. Han har ju alltid varit liten, men ändå haft bra med hull. Detta har ju kommit nu senaste veckan bara. Han har mycket mys i sin bur. :)

Fridaaaa
0

#16 Ja för när jag var & hälsade på när jag lämnade flickorna var han ju inte smal.

trocadero
0

Tyvärr ser han inte frisk ut. Har man "tur" beror det bara på att han haft Ohyra och att det tog mer på honom och att han snart vänder i måndet. Eftersom han ser så avmagrad ut så ska du nog stödmata med typ fortimel. Han blir nog inte ett jättstort marsvin men så mager ska han inte se ut. Bröderna är hemma väger 832 g och 770 g, dom får hö och kornkross som bas och vitkål.

_Charlie
0

#17 Nej precis. Han har alltid varit en liten fis men ändå haft bra med hull, ett tag var han till och med lite väl hullig, aldrig så här mager.

#18 Det har du rätt i, Ohyra har vi ju haft oturen att ha fått och han har ju blivit värst drabbad utav det. Jag hoppas att det kan bero på detta och att stödmatning kan vända på det.

Aristarcos
0

#18 om han magrat av så himla snabbt så måste det ju vara  något.. vad har han för Ohyra ?

_Charlie
0

#20 Nu har vi ingen Ohyra, i januari hade vi Ringorm vilket drabbade enbart Spader förutom en annan gris som fick runt ögat, och i samband med att våra nyaste marsvin flyttade hit för ett par månader sedan fick vi sellnic vilket också drabbade honom.

trocadero
0

#19 Han verkar inte vara förkyld eller något sånt va? Hur länge sedan hade djuren Ohyra? För är det under den tiden han gått ner så bör det ju troligen ha med det att göra.

#20 Menade du mitt inlägg? För det klart att något är fel. Vad jag förstått har han haft? sellnic och även Ringorm hemma hos _Charlie och det klart att det tär på kroppen. Sen kan det ju självklart även vara så att han är sjuk i sej men det är ju lite tråkigt att anta i första hand.

Aristarcos
0

#22 blev nog lite tokigt hehe.. sorry, var inte menat emot ditt inlägg egentligen, vet ej riktigt hur jag fick ihop det själv.. det var mer allmänt menat egentligen..

Men de har väl varit färdigbehandlade sedan ett tag för ohyran, då är det väl lite skumt att han nu efter en tid tillbaka får kraftig viktnedgågn..

_Charlie
0

#22 Jag har inte märkt av någon som kan tyda på förkylning eller annan sjukdom öht. Han är sig själv och som vanligt, pigg, sällskaplig och social, busar och leker med sin kompis, äter, alltid ståendes med fötterna på burkanten skrikandes så fort man går förbi. ;) Klart att det kan vara något fel men det är inget jag själv märkt av.

Det är efter ohyran han gått ner. I alla fall dessa ca 100 grammen han tappade senaste veckan.

_Charlie
0

Jag smög precis bort till honom och tog ett kort där han står upp och sover. Han ser bedrövlig ut. Jag kommer hårdmata honom från och med nu, så här kan han inte må bra.

_Charlie
0

Han ser vanvårdad ut, det gör ont i hjärtat! :(

Fridaaaa
0

#26 Så kände jag när Blixten vägde som minst :(
Hoppas du får upp honom mer i vikt.

_Charlie
0

#27 Tack, jag känner mig skyldig som inte reagerat på hur illa det ser ut förrän idag. Men vi får kämpa.

Fridaaaa
0

#28 Ja man får kämpa. Sedan blir man så glad när man ser att det går framåt och då kämpar man ännu mera :)
Blixten har jag märkt på att om jag inte har havre på några dagar eller någon filt på ett par dagar går han ner direkt

trocadero
0

#25 Har du nypt i huden och kännt om han verkar uttorkad?

[SallysPigge]
0

Nä men inte Sader, stackarn. :-( Att han står och sover måste väl något vara fel? Hoppas verkligen att du löser detta, men det tror jag du gör. Håller tummarna för dig och spader. :-)

_Charlie
1

Han verkar inte uttorkad, huden åker tillbaka fint.

Jag har flyttat in alla marsvin i köket där det är lugn och ro, grovstädat och möblerat om marsvinen och satt Spader och Nelson i den högsta buren med mest uppsikt. Har fyllt halva deras bur med mysgrejer och tryckt in myspuffar i deras stora hus så att han ska kunna hitta mjuka saker att ligga på även om Nelson använder något.

Tyvärr har jag inget än det nödvändigaste hemma (pellets, hö, lite grönsaker), men ska åka och köpa hem fortimel och andra bra grejer till honom direkt i morgon bitti och sätta igång operation gå upp i vikt för Spader.

Vi fixar det. :)

Fridaaaa
0

#32 Testat att ta på lite nyponsoppa på havregrynsgröten? Kanske blir mer god smak då? Sådan osötad då :)

_Charlie
0

#33 Ja även det har jag testat men av någon anledning ratar alla 12 grisar havregrynsgröt oavsett vad jag blandar med, ändå äter de havregryn. ;)

Fridaaaa
0

#34 Knasiga marsvin du har hihi :) 3 av mina 6 marsvin kastar sig över det, de andra 3 äter bara lite sådär hehe :)

_Charlie
0

#35 Hehe ja de är lite knasiga. ;) Men kligröt är mumma! =)

Fridaaaa
0

#36 Bra det ju ;) Mina har inte smakat det, så vet inte vad dem tycker om det:P

hus-musen
0

Vet inte hur vanligt det är på marsvin men kan han inte ha fått mask då kanske?

Qui dormit, non peccat