Hon får panik vid Bl.a borstning
Hej!
Nu har jag försökt länge vid att fixa detta problem men det går inte. Mitt marsvin på 5 månader blir jätte rädd och får panik om man ska borsta hennes päls på sidorna. Jag har till och med fått hjälp att hålla i henne så att jag ska kunna borsta henne men då springer hon runt i knäna på den och skriker och det går knappt att få henne lugn igen. Ibörjan trodde jag att detta problem brode på att hon inte hade blivit borstad innan vi fick henne, men nu har jag försökt att vänja henne så länge , jag har försökt jätte lite i taget hon har fått luktat på borsten m.m Men nu har jag kommit fram till att det inte bara är borstningen som är problemet, när jag har testat att klappa henne på sidorna så får hon samma slags panik och skriker.
Hon är ju en texel och behövs ju borstas varje dag, så nu ber jag er om tips vad detta kan bro på att vad jag ska/kan göra åt det.
Tack på förhand
Hon kan vara kittlig, för jag har en hona som är det. :-D
#1 Okej men hur kan jag lösa det om det skulle vara det ?
Ja är hon kittlig så tror jag inte du kan göra så mycket åt det. Är hon en långhårig ras?
#3 Okej , ja hon är en texel,och det är en långhårig lockig ras ;)Så det blir problem om jag inte kan borsta henne ;(
Kan du inte klippa henne kort? Tyvärr så är många långhåriga känsliga och hur fina de än är så vrukar jag klippa ner dem så de slipper borstas. Och att vorsta varje dag tycker jag låter mycket, jag borstar dem kanske nån gång i mån och de är varken toviga eller nerkissade.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Min Benzo gillar inte heller att bli borstad. Skriker gör han och sprattlar.
Pappan är tydligen likadan.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Jag tycker att det låter som om det är snällast att hålla din lilla tjej kortklippt. Det skonsammaste sättet borde vara att använda en trimmer och klippa till ca 1 cm längd. Man kan spara lite längre päls som en krage i så kallad lejonklippning. Här är en bild på fina Puma med just sådan frisyr.
Troligtvis gillar hon inte att bli trimmad med trimmer heller, men om man jämför att bli klippt med 1-2 månaders mellanrum och att bli borstad varje dag så känns det ändå bättre!
Biltema har en trimmer för 199 kr som jag vet att flera använder på marsvin.
Lycka till! 
Jag brukar säga: Långhår borstar man inte, man klipper dem. :-)
Jag använder en glestandad kam när jag väl ska reda ut mina långhårs päls, men det gör jag ytterst sällan(vid t.ex. foto, klippning, utställning). De har inget direkt behov av att bli kammade, eftersom pälsen håller sig utredd och ren ändå så länge den klipps regelbundet.
Nu var det kanske ett par månader sedan jag sist kammade någon av mina sex långhår(delvis eftersom jag har tappat bort kammarna)… och än råder ingen nöd, så länge jag har tillgång till sax. :-P
Det finns två alternativ till att korta ner hennes päls. Det första är vanlig klippning med sax. HÄR beskrivs en hyfsat bra metod för det. Det andra är trimning, som #7 nämner. Du får avgöra själv vad som passar din hona bäst.
Bifogar en bild på min texelhane, som klipptes för ett par veckor sedan.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.