Ett marsvin som biter andra marsvinet
Hejsan, jag har två marsvinshonor Zelda som är 6månader och Zilla som är 4 månader. När jag kelar med dem tillsammans och har dem i knät så brukar Zelda bita Zilla om hon kommer för nära henne. Är detta tillrättavisningar från Zeldas sida, ska jag lägga mig i eller. Hon biter inte så att det börjar blöda eller blir sår. Snälla hjälp mig. Med vänlig hälsning,
Det låter som en tillrättavisning, skulle jag säga. Kanske p.g.a. att Zelda tycker att det blir för trångt i knät och vill ha lite mer andrum/avstånd? Hur beter de sig i buren? Om du inte redan har det, kan en god idé vara att ha två hus, så att Zelda inte tycker att det blir för trångt i ett hus när Zilla också vill vara där.
Man kan förvänta sig att de tjafsar ett tag någonstans mellan kanske 5-10 månaders ålder, eftersom de måste lösa rangordningen under denna tid.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Hejsan, tack för ditt svar. Jag tror också att det är som du säger för när båda två är i knäet så vill Zelda gärna göra sig så platt som möjligt och bli kelad hur länge som helst. Medan Zilla inte har tålamod till att bli kliad mer än en liten stund. I buren så har de två hus var för att underlätta för dem.
Tusen tack för svaret på min fråga.