Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2114 ggr
flass
0

dammsuga runt marsvinsbur

brukar ni dammsuga runt er marsvinsbur, och i så fall, vad tycker marsvinen om det? jag har bara haft min en vecka men inte vågat dammsuga bort allt hö och spån som ligger runt av rädsla för att skrämma upp dom rädda små liven.

så hur/vad gör ni?

paronskrutten
0

sopar

Helena

KvirrZ
0

Jag sopar runt buren, men vi dammsuger i resten av rummet men de har aldrig brytt sig speciellt mycket :P

- Mvh Emma

dreamiz
0

De vänjer sig tycker jag. Man kan ta det försiktigt i början ifall de inte är vana vid ljudet av dammsugare.

KvirrZ
0

#3 haha, ja. Man ska nog inte smyga upp vid buren och släppa lös dammsug-odjuret xD

- Mvh Emma

[Liinda]
0

Förut ibörjan brukade jag hänga en tjockmatta över buren så ljudet inte blev lika högt men nu dammsuger jag runt buren samtidigt som jag byter i buren och då är ändå inte marsvin där dom är i ett annat rum då. Men dom gånger jag har dammsugit tex i köket rummet bredvid deras så har dom inte brytt sig.

monkan
0

Våra marsvin har vant sig vid dammsugaren - de bryr sig inte alls längre. I början var de rädda och satt i huset och tryckte, men nu är de ute och äter och tittar bara lite uppgivet på oss när vi städar

FeliciaS
0

Jag sopar mest runt buren men en gång i veckan dammsuger jag hela mitt rum, ibland med marsvin i ibland inte. De bryr sig inte ett dugg :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

_Anna93
0

jag sopar runt burarna varje dag och dammsuger varje gång jag gör rent så mellan 1 och 2 gånger i veckan

[helenal]
0

ja brukar flytta ut buren å sen damsuga:)

flass
1

Så fint att ni också har tänkt på det, och att ni är försiktiga och bryr er om era smådjur, jag blir alldeles varm i själen av att tänka på det! :-)

Nicey_och_Smulan
0

Jag både sopar o dammsuger. De har börjat bli van vid dammsugaren så det är ingen fara med dom =)

Djur_marsvin
0

Jag sopar för det mesta hela mitt rum.. men nu blire att dammsuga.. det går snabbare ju.. ^^

Blondi3
0

Vi sopar dagligen runt buren :) De är duktiga på och skvätta ut massa sågspån :P haha , men dammsugaren har de inga problem med, som de visat iaf ..

FeliciaS
0

Det beror ju oxå på om man har buren på golvet eller inte. Jag har den på den 40cm hög bänk. Så det kan ju vara därför marsvinen inte bryr sig..

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dreamiz
0

Jag sopar varje dag, ofta både morgon o kväll. Men måste ju dammsuga ibland också (när jag ändå dammsugar resten av lägenheten.) Mina marsvin står direkt på golvet o i början kan de reagera lite, men de vänjer sig. O man tar det ju lugnt vid deras burar.

Abico
0

Jag brukar dammsuga runt buren och resten av rummet. Men antingen är Sune döv eller också ignorerar han den bara fullständigt. För han bara fortsätter äta/ sova eller vad han nu gör.

Kram Hanna

Hanna 

flass
0

Nu har jag tagit mod till mej och dammsugit runt mina grisar, och dom blev lite rädda, särskilt när jag var precis runt buren. men jag snabbade mej och jag tror inte dom tyckte att det var alldeles alldeles jättehemskt ändå. Dom kröp ihop sig mot hörnet, men dom skrek inte eller nåt sånt. duktiga är dom! :D

Nicey_och_Smulan
0

#17 Bra att du vänjer de lite i taget…Vad duktiga de var =)

Tonnan
0

jaghar städerska men hon kommer typ 11 på torsdagar så jag v et ej hu hon gör men min kompis som har sju marsvin damsuger runt sina burar men de blit inte rädda men om man kommer nära hennes vakt hund så blir hión rädd …

…så även jagt hundar kan vara rädda för en dammsugare

parsley
0

Marsvinen har inga problem med dammsugaren. Däremot går hunden till attack för att skydda marsvinen mot dammsugaren.