Skvätter på den andra hanen..?
Jo jag har 2 hanar och jag har sett att den ena hanen skvätter på den andra, det är alltid samma, eller ja jag har bara sett det 2 gånger men i alla fall, vad beror detta på? har detta att göra med parning eller rang..?
Det är inget som brukar ske vid parning(från hanens sida), så det måste nog ha att göra med rang. Förutsatt att du är säker på marsvinens kön.
Jag har haft hanar som gjort samma sak och jag har alltid antagit att det är en sorts revirmarkering på det andra marsvinet. Typ ett sätt för den som skvätter att säga "Jag äger dig, du är under min makt!", alltså visa att han dominerar.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vid vilket tillfälle händer det?
Honor skvätter ju på hanar (eller påflugna burkompisar) för att hålla dom borta ifrån sig. Jag har dock märkt att detta ofta händer dagarna innan brunst, kanske som en kombination. Dels att hålla hanen ifrån sig, men också ge honom en chans att lukta på kisset och märka att det är på G.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Ja det händer när som helst, ser det vid olika tillfällen. Det skulle vara så kul med marsvins bebisar men jag tror båda är hanar, men man vet ju aldrig, dom jag köpte han ifrån var rätt så okunniga och han kommer från en djur affär… Och jag vet inte hur man ser skillnad på honor och hanar… 
Uttryckte mig lite otydligt. Vad gör det andra marsvinet när det blir nerskvätt? Är det i baken på skvättaren? Kort sagt, hur beter sig marsvinen?
Vill du att det ska vara hona+hane? Då antar jag att du är väl insatt i hur marsvinsavel bör gå till :) Hur gamla är marsvinen? Det blev en massa frågor nu
Jämför du marsvinens kön kommer du kunna se tydligt, om de ser likadana ut eller skiljer sig åt.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
Okej, det är Ingo som skvätter, och Ted som blir 'nerskvätt' Och Ted vet jag alldeles säkert att han är en hane, det en Ingo som jag tvekar på. Och ja, det är på baken. Dom sa ju att det var 2 hanar, men det skulle ju vara så kul med bebisar! Men då måste jag ju såklart kasterera Ted senare.. Och dom fyllde 1 år i februari. Okej du ska jag jämföra och kolla :)
Jamen då antar jag att Ted är på Ingo och nosar, kurrar osv? Inte är det väl så att Ingo bara skvätter helt oprovocerat? :)
Kul med bebisar, absolut! Men jag rekommenderar dig att kolla i tråden "Om avelsmål". Där skrivs mycket tankvärda saker att tänka på innan man bestämmer sig för en kull :)
Ah okej, men jo Ted går runt och kuttrar och vickar på baken och går då med nosen i Ingos bak vilket inte Ingo riktigt uppskattar.. Och ja dom går och nosar på varandra väldigt mycket också, jag drar och jämför könen nu på en gång! Japp jag ska läsa den tråden :)
Falskt alarm! Ingo är en liten kille :) Ltte synd ändå, jag ville ju så gärna ha en bebis, men det blir väl bäst såhär. 
Mina pojkar kan också skvätta lite så som du beskriver. I buren är det den som är lägst i rang som skvätter på den dominante när han kurrar efter och blir jobbig. När de är ute på golvet är det tvärt om, den dominante slänger rumpan åt den andra och skvätter. Jag är inte säker på varför de gör det alla gånger, men båda är pojkar och de bråkar aldrig ordentligt. Men de är ganska unga, ca 7-8 månader, så jag hoppas att det lugnar sig lite med åren. 
Aa det är ju samma då :)