Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 758 ggr
Frida B
0

katten är i farten...

för några veckor sen hade jag marsvinen ute i "uteburen" medans jag satt inne vid datorn men vid fönstret ca 4 meter från marsvinen och buren. men då kom en katt och smög på dom, och som tur var såg jag det och sprang fort som attans och skrämmde iväg katten. idag var han här igen, men jag har inte vågat haft ute marsvinen sedan dess… vad ska jag göra? någon som har ett tips?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

millib
0

Var redo met vattenslangen, brukar funka!

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

[AmandaO]
0

Nu vet jag inte om detta är sant eller inte, men jag har hört att katter inte är särskillt förtjusta i citron. Så om du  gnuggar lite på utsidan av buren, alltså inte så att marsvinen kan komma åt det, kan tänka mig att det är lite för surt för dom. Men så att katten känner lukten.

Som sagt vet jag inte om detta med katter och citron är sant. Men värt ett försök kanske?

Frida B
0

#1 bara ett litet problem… jag skulle inte klara av att spruta vatten på en katt så, tycker synd om den… men är det det som krävs för att mina små ska må bra så får jag testa det

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[copicaddicted]
0

Grapeskal gillar dom tydligen inte. Om inte annat får du försöka fixa ett tak så den inte kommer åt dom.

Frida B
0

#2 tack det är värt att testas!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

millib
0

Det stämmer att katter inte tycker om citron vilket jag bittert fick erfara nr jag köpt skurmedel med citrondoft, som tur var had ejag bara hunnit skura i badrummet men de skvätte direkt. De har aldrig innan eller efter skvätt inne. Inte så kul om katterna kissar ner buren för dig :o Men du skadar knappast katten om du sprutar vatten på den och kommer den igen får den skylla sig själv. Det är vad vi gör när det är okända katter på vår tomt. Och det har funkat bra

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

jezzijezz
0

Har hört att katter inte heller gillar vinäger!  = ) kanske kan hälla lite i gräset runtomkring buren? Står den på ben ( buren asså ) eller direkt på gräset? Annars kanske lite på benen på buren.

Hanna
1

Ställ ut några skålar/burkar med ättika eller något illaluktande i en bit utanför buren. Katter har bra luktsinne och lär garanterat rynka på näsan ;) Men skulle nog inte ställa för nära så att det sticker i de små marsvinsnosarna. (De kan ju inte direkt sticka där ifrån).

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Fridaaaa
0

#6 Mina katter bryr sig inte om ifall jag skurar med citron hehe inte allrengöring eller liknande med citron i alla fall :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

godisgrisen
1

Katter är extremt nyfikna. Förmodligen vill han bara titta och eventuellt tassa lite för att se hur marsvinen reagerar. Katter gör sällan förhastade saker de är väldigt eftertänksamma djur så du hinner med och stoppa honom innan han gör något dumt. Du måste ju ändå hålla marsvinen under uppsikt om du har en bur utan tak eftersom det kan komma rovfåglar eller hundar som är ett mycket större hot mot marsvinen än en katt.

Om katten efter noggrannt funderande ändå kommer fram till att han vill fånga ett marsvin tycker jag att du som marsvinsmatte har all rätt att spruta vatten för att skydda dina djur och uppfostra en katt som tagit fel beslut. Men jag tror inte det blir aktuellt :-).

När jag har mina marsvin ute på gräsmattan här hemma i hage kommer ofta grannkatterna och tittar. Jag låter dem göra det och säger bara till dem om de blir för närgångna och då går de. Det är inga problem alls bra rätt intressant att se katternas och marsvinens nyfikna studerande av varandra. Om det däremot kommer en hund kopplad eller ej blir jag väldigt nervös för hundar handlar kvick och impulsivt till skillnad mot katter.

[copicaddicted]
0

Det beror på att det är vanligen syntetiska dofter. Det bästa är faktiska skal från citrus då det innehåller oljor som luktar avsevärt mer. Jag brukade använda Citronella olja på bomullstussar för att mina katter inte skulle hoppa upp på bokhyllorna.

För övrigt så brukar det funka bra med vattenspruta, man behöver inte känna dåligt samvete heller då även katter eg. ska vara kopplade.
Bland de värsta" skadedjuren" jag varit med om så är det faktiskt katter. På ett ställe vi bodde på kunde man inte ha nånting ifred. Dom sket överallt och lämnade man barnvagnen ute så var den snabbt markerad och totalförstörd.

Fridaaaa
0

#11 Ja det vet jag :) Men mina bryr sig inte om vanlig citron heller:P
Har testat med att pressa citron bland annat men fungerar inte på mina hehe :P
Men dem är vana vid det mesta, kanske olika på katter vad dem reagerar på med :)

Frida B
0

tack för alla svar! tyvärr har det blivit för kallt igen för att ha ute marsvinen, men mot sommaren/varmare tider kan ska detta testas!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hanna
0

Vår katt är rädd för marsvinen hehe. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Fridaaaa
0

#14 Det är vår ena katt med haha :)