Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1047 ggr
jezzijezz
0

Nya frågor ang dräktighet!

Tyckte mig känna lite mönster/former på den annars mjuka magen på Fendi!! Förvånad undrar även hur det där " knäppande " ljudet exakt låter som jag läste någon skrev i nån tråd!

Nån som känner för att " prata " lite med mig här ang detta? Glad

[SallysPigge]
0

När Sally väntade ungar så tyckte jag aldrig att jag hörde detta knäppande ljud. Men det skall ha med deras tänder att göra, att dom liksom ligger och knäpper med dom.

Hur långt gången är hon?

Lixim
0

Tycker i sen dräktighet kan man höra ungarna knastra med tänderna :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

jezzijezz
0

hmmm…vet inte om hon e dräktig än = /

Eller hur långt gången hon kan vara heller…allt från 3-6 veckor.

Magkänslan säger att hon e dräktig men detta e helt nytt för mig så försöker se tecken hela tiden…*suck*

Om ni har läst mina tidigare inlägg så e denna parning ett misstag då jag jag köpte 2 systrar som visade sig vara bror å syster så dom har gått ihop i sen dom föddes tills dom va 8 veckor…Fendi blir 12 veckor på söndag = ( så hon e ju fortfarande en växande bebis!

Jättejobbigt det här!

jezzijezz
0

# 2 å 3

Vet ni hur högt utanför magen knäppandet ska höras?

Tycker mig höra lite svaga småknäppande när hon slappnar av å ligger i min famn å myser…fast det kanske e tarmarna som jobbar efter persiljan? = )

Lixim
0

Ush vilken jobbig situation. Tur ändå att hon är hos dig och att du läser på och vill göra det rätta. hoppas det går bra för din tjej :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Lixim
0

#4 man kan ibland känna det, annars kan man sätta örat mot magen. Men var försiktig med magen. Är hon i sista veckorna så lyft inte i henne så mycket. Du kan lägga henne i knät och sedan hålla händerna om magen och se om du känner det. Annars kanske någon annan kan hålla henne medans du lyssnar mot magen.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

[SallysPigge]
0

Oj är hon så liten, men du löser detta :-)

jezzijezz
0

# 5

Tack!! = )

Jag separerade dom med en gång sen köpte jag 2 vuxna som sällskap till dom en vecka efter. Dom e väl inte precis bundisar med sina nya burkompisar å dom saknar varandra. Dom pratar ( högt ) med varandra från sina burar = )

Fendi har alltid vatt känslig p åmagsidorna å på rumpan men nu e hon väldigt skrikig så fort man rör vid henne på magen. Har efter att ha läst ett inlägg här haft min hand/händer under henne medans hon mumsar på nått gott för att kunna känna om där e nått. Vissa ställningar ser hon helt normal ut men i vissa lite dräktig…dock ingen päronform/stekpannaform mer än om hon står/sträcker sig i mitt knä.

Hon tycker hela alltet känns väldigt obehagligt…försöker lyfta ena bakbenet när jag ska känna. Innan har det vatt mjukt men just ikväll tyckte jag inte det va lika mjukt längre.

Hon tycker absolut inte  om att bli upplyft men väl uppe hos mig så vill hon mysa å gosa nära min hals.  <3

jezzijezz
0

# 7

Tack!! jag försöker allt jag kan = )

Detta e mina första marsvin så jag e fortfarande nybörjare = /

Vi ( jag å dottern ) som bara skulle ha 2 små bebbar! Nu har vi 4! = ) Jösses som det kan bli…försöker göra det bästa av situationen!

[SallysPigge]
0

Själva upplyftet kan vara skrämmande för dom flesta grisar. Men vad skönt att hon gillar att gosa med dig. Och just halsen verkar dom älska :-D

Men eftersom hon skriker när du tar henne på magen så kanske det är så att eftersom hon är så liten så är hon extra känslig, men jag vet inte så noga, en tanke.

jezzijezz
0

# 10

Ja hon har ju alltid vatt känslig där men extra mycket nu…kanske ( i mina tankar ) beror på att något håller på att hända i hennes mage å hon tycker det e väldigt obehagligt??

Vill ju inte sluta lyfta upp henne då jag måste väga henne oxå sen e jag rädd att hon glider ifrån mig om jag inte tar upp henne varje kväll å gosar?? Fast det kanske bara e jag som e töntig?

[SallysPigge]
0

#11 Nä du är absolut inte töntig :-D

jezzijezz
0

12

*piuuu…pustar ut* Flört skönt att höra!

Vet inte hur mycket jag kan ta upp henne…men jag brukar mysa med henne en stund p åkvällarna å vill gärna fortsätta med det…men kanske inte så bra eftersom jag måste lyfta upp henne varje gång??

[SallysPigge]
0

#13 Försök och undvik magen när du lyfter henne, skopa upp henne med båda händerna om det går. Så ska ni nog kunna gosa varje dag. :-D

jezzijezz
0

# 14

får prova det = ) fast risken e ju att hon till 99% sticker/ hoppar ifrån mig  ; )

_Charlie
0

Nu är ju hon så liten så jag vet inte hur mycket plats hon har mellan sina bakben, men när jag ska känna på min dräktiga hona kupar jag handen mellan hennes bakben, så att den sträcker sig hela vägen fram på hennes mage.

Det är mest livat precis ovanför hennes kön, därav är den positionen av handen bäst tycker jag.

Hon är ju dock en fullt vuxen nästan 1300 gramsklump nu så hon har nog mer plats än Fendi att göra så.

Likaså när jag lyfter upp henne ur buren, för att avlasta magen så mycket som möjligt så lyfter jag henne med ena handen under framtassarna och andra handen kupad mellan bakbenen, så att magen vilar i min kupade hand. Hon verkar även trivas bäst med att bli upplyft på detta sättet.

Från 6-7 veckors dräktighet kunde jag känna bebis i magen. Då nöp jag ytterst försiktigt i sidan av magen, strax under revbenen, och där kunde jag plötsligt känna en klump stor som 2 köttbullar ungefär glida omkring när jag nöp tag om den.

jezzijezz
0

# 16

Då ska jag prova känna på henne så ikväll = ))

Ja lite svårt när jag inte vet om/hur långt dräktig hon e heller…så man vet exakt när man ska känna av dessa saker!

Fast hade jag nypt Fendi där så hade hon nog skrikit i högan sky samt tatt ett rejält skutt = / så det vågar jag nog inte…men har flyttat runt min hand på olika ställen för att kunna känna.

Du vet inget om det där knäppandet??

Åhhh gud jag e såååå nervös!!!!!!

Tack gode gud för denna sajten å alla ni goa som finns här å svarar på allt man frågar/undrar!!! Kyss e å tacksam!

gickan87
0

Lånar tråden lite, hoppas det är okej ts. När man kan kännatassar och ben när de sparkar hur långt Kan det vara kvar då? De känns ganska stora.

MVH Erika :)

Arinah
0

Knäppandet är ungarna som gnisslar tänder:-)

millib
0

Jag har bara känt knäppandet med fingrarna inte själva ljudet. Sätt henne på en kudde direkt i buren så slipper du lyfta henne. Tycker jag är jättesmidigt och har alltid gjort så för att minimera risken att göra illa. Om du är säker på att det är tassar och inte någon annan kropssdel tror jag hon är ganska långt gången. Är så svårt för alla honor känns så olika i sina dräktigheter.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

jezzijezz
0

# 20

Kan inte sätta henne på en kudde heller för hon sticker iväg/sliter sig  = /  hon e jättesvår att få upp ur buren överhuvudtaget!

Nu har hon iaf passerat 500 gr! Fast hon ser ju fortfarande så lite ut….

Jag får väl vänta iaf minst 1 vecka till innan jag kan säga säkert om hon e dräktig eller inte. Usch…denna väntan gör mig tokig!!!

millib
0

Ok, ja då blir det svårt med en kudde ;) Du får låta henne vara lite då och jobba på att få henne lugnare i buren istället.

jezzijezz
0

# 22

ja fast det känns lite jobbigt med upplyftandet…hon spjärnar emot å försöker slita sig…vet inte hur jag ska göra för att det ska bli bättre. Tips??

När hon väl e i min famn så älskar hon det å vill inte tillbax i buren…förrän hon e kisnödig. Då hackar hon tänderna…bra att man vet ; ))

Hur gör man för att få henne lugnare i buren??? Hon e ju väldigt aktiv å springer omkring å hoppar å har sig.

millib
0

Jag brukar sätta in handen/armen och ha den så stilla, efter ett tag så rukar nyfikenheten ta över så de bara måste gå fram o nosa, nästa gång har ja en godbit och sådär håller jag på tills de fattar att ja inte är farlig. Att ta upp ett springmarsvin ör inte alltid lätt, jag brukar mota in dem i ett hörn med båda händerna så de inte kommer nånstans ich sen ta upp dem, de brukar ge upp efter några gånger ;)

jezzijezz
0

# 24

Det e precis så jag brukar göra Skrattande

Allt funkade bra när dom satt tillsammans när vi köpte dom men efter deras separation och eventuell dräktighet så har hon förändrats = /

Hanbebisen har vatt lättats å blev tam snabbt men just Fendi har vi fått kämpa med å efter förändringen så e det precis som om det har gått tillbaka till som det va i början. Visst kommer hon å äter ur min hand men det e ändå nått som e annorlunda.

Men jag fortsätter då så hoppas jag det släpper snart Glad

Hhihihi brukar oxå lura in henne i ett hörn men hon e otroligt duktig på att hoppa/skutta iväg ; ))