Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1299 ggr
Jarlein
0

Min lille bebis har problem med ögonen.. :(

Fick ju i fredags en teddy kull.. Men märkte sedan att ena hanens ögon hade nåt klet i sig att han inte fick upp ögonen. Nu har jag då spolat och putsat ögonen och de är öppna (men efter ca 7 timmar så var ögonen igen fast). Men vad jag också märkte är att båda ögonen är stålgråa..

Hade ett marsvin tidigare som också hade det men då var det bara en liten fläck och när jag hittade höstrået som fastnat så blev ögat normalt igen..

Har någon varit med om samma hos så gott som nyfödda ungar?

För övrigt äter han bra och går upp i vikt..

godisgrisen
1

Det låter som det kan vara inrullade ögonlock. Det brukar tydligen ordna upp sig rätt snart. Att ögonen är stålgrå beror trolgen på att han har bpäls rom repar ögonen så det borde också ordna sig när det rätar utsig. Jag tror att dt inte är helt ovanligt på strävhår. Jag har ingen erfarenhet av det själv så jag vet inte hur lång tid han ska ha dt så här. Men jag tror attman ska undvika att avla på honom för det är ärftligt.

[jejjas]
1

När jag hade en långhårs kull va det en av dom som hade inåtrullat ögon lock, det jag gjorde va att ta vasselin på en topps och rulla ögonlocket upp mot huvudet så att håren försvan ur ögat,

sen använde jag noviform ögonsalva två gånger om dagen tills jag såg att ögat va klart igen,

millib
0

Tycker det stämmer in på vad de övriga skriver, du ser lätt om ögonlocken är lite rullade dvs att det kommer in päls i ögonen. Använd vaselin och kleta upp den päls son rullar sig inåt. Kolla flera ggr per dag. Det grå ger med sig efter några dagar om du är ihärdig.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Jarlein
0

Tackar så mycket för snabba svar..:)

Vad för slags vaselin kan man använda vid ögonen? Är ju inte säkert att det finns samma som ni använder här i Finland  men kan fråga efter motsvarande på apoteket..

millib
0

Det viktiga är att det är en kletig salva som inte är irreterande för ögat och apoteket borde ju veta ;)

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Jarlein
0

Ja det är ju klart.. :) Ska gå till apoteket och fråga efter nåt passande..

Jarlein
0

Har nu köpt nåt som heter vitt vaselin.. Och har börjat kleta det runt ögonen med en tops..

Noviform finns inte alls i finland och bibrokatol som är verksamt ämne i den salvan existerar inte alls här..

Alla ögonmedeciner går alltid på recept här också sade hon.

Ringde alltså till veterinären här på orten och sade att jag vill ha ögonmedecin till en marsvins unge.. Så åker strax och hämtar det på apoteket..

Veterinären erkände att hon inte kunde så värst mycket om marsvin men om det blir mer problem så rekomenderade hon en marsvins kunnig veterinär (som även har marsvinsuppfödning).

Men får hoppas nu att jag inte behöver åka någonstans med lillen..

Linnet
0

Det händer i var och varannan kull med lockiga ungar detta att dom får nån skada på hornhinnan, antagligen är det nåt hårstrå som skavt, det brukar oftast läka fint med ögonsalva, eller att man droppar med koksaltlösning.