Kaniner bakterier?
Jag undrar om detta som en del säger om de bakterier kaniner ska bära på (eller var det i sin avföring?) som ska göra marsvin sjuka (lunginflammation?) som de kan dö av.
Som märkes har jag inte kommit underfund med vad det skulle vara eller om det är sant då man ser det poppa upp lite då och då, men jag har aldrig hittat några säkra besked över huruvida det skulle stämma eller inte.
Jag skulle behöva veta en gång för alla om detta stämmer, och isf var man kan hitta en säker källa med denna informationen?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
sätter en tass här då jag också undrar, har både kaniner å marsvin, dock i skilda rum.
.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.
🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎
Haft kaniner & marsvin i samma rum mycket = aldrig sjuka marsvin
Haft dem i samma hage (efter varandra) = inga sjuka marsvin
Haft marsvin & kanin i samma hage = inga sjuka marsvin
Tror risken är väldigt minimal.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag hittade en artikel på agria (och nu vet jag att de haft en hel del knas skrivet innan så man vet ju inte om det stämmer) där det stod att kaniner KAN ha den bakterien i näsan, och att marsvin blir allvarligt sjuka i lunginflammation av den.
Nu har vår kanin bott så nära våra marsvin i flera månader (de umgås över burkanten och ibland hoppar hon i trots att hon vet att hon inte får, de myser och de putsar varandra stup i ett) så om det stämmer, och hon skulle ha den bakterien, borde de väl isf redan blivit sjuka. Och eftersom de inte blivit det, bör hon väl inte ha den. Eller?
Nä, jag tror att skulle det vara så himla farligt att ha de nära varandra borde väl informationen om detta vara klarare och rent av förbjudet att ha de nära.
#3 Jag tror risken är minimal. Innan jag visste att det var lag om att marsvin skulle vara minst 2 st så bodde ena marsvinet sina sista 2 år tillsammmans med en kanin, aldrig sjuk.
#3 Jag tror det också. Det borde som sagt vara rejält omtalat om det var så farligt, och rent av förbjudet att ha de nära varandra, om det är en fara för marsvinens liv. Nä, jag låter dom fortsätta bo i samma rum och mysa så länge de vill och är snälla mot varandra. :)
#5 Ja precis, tycker det med. Och blir ett marsvin sjuk i lunginflammation, hur ska man bevisa att det är ifrån kaninen? Tror jag inte går direkt.
Jag har också haft marsvin och kanin tillsammans utan problem, och med tanke på hur många man hör som har marsvin och kanin tillsammans så verkar det ju vara rätt lugnt. Jag tror som föregående, att det är väldigt liten risk, borde vara en större grej annars. Och att fler fått problem med det.