Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: presentationer
Läst 764 ggr
SjögårdensKanin
0

Svårt o bestämma. :/

Jag ska skaffa två honor me vet inte vilken ras jag vill ha eftersom jag vill ha alla . :)

Nån som kan ge tps och visa sinna marsvin ?!

Kram

Cavia
2

Börja med att bestämma hur mycket tid du vill lägga ner dagligen på pälsvård. Ett långhårigt marsvin kräver att man kammar dagligen eller klipper pälsen kort för att undvika tovor och att spån och kiss fastnar. Pälsen på ett långhår växer ca 2 cm i månaden.

Ett korthårigt och strävhårigt marsvin kräver knappt någon pälsvård alls. Nåt bad ibland, för att pälsen ska hållas fräsch.

Temperamentsmässigt finns det ingen ras som är lugnare, livligare osv, utan det är olika från marsvin till marsvin.

Inte heller skiljer sej utfodring, förutom vad det gäller skinny som behöver mycket mat för att hålla värmen.

Alla har vi våra egna erfarenheter av olika raser, och alla har vi olika favoriter. Jag har haft korthår  och långhår i olika varianter, samt rex…och bland alla olika raser har jag specifika marsvin som jag tyckt mycket om.

Jag tycker du ska försöka ta dej till en utställning, där du får se alla olika raser samt prata med uppfödare. Det är svårt att sitta och kolla runt på nätet och så fastnar man för en viss ras eller variant…och som det sen visar sej att det finns väldigt få uppfödare av…vilket betyder att man kan få vänta länge på just sitt favoritmarsvin.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......