Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 771 ggr
Mitchika
1

Shepard kastreras och Randy...

… Randy gick bort i förrgår… saker och ting går aldrig som man tror…

I förra veckan bokade jag kastrering för Shepard den tjugoåttonde (idag) då det blivit varmt nog att kunna gå med marsvinen inbäddade i en varm transportbur. Randy var lika pigg, glad och busig som vanligt och pigg som attan. Så fort man pratade högt så svarade Randy med sina glada tjut.

Jag trodde det skulle gå som planerat. Shepard skulle kastreras och sen leva sommaren (minst) med pigga Randy och läka efter operationen. Sen, när det väl var dags för Randy att gå vidare, skulle Shepard kunna flytta in hos tjejerna.

Så i måndags morse fick Randy en stroke (misstänker vi)… han släpade sig ut från huset och verkade inte kunna röra sin högra sida ordentligt. Ju längre tiden gick, desto värre blev det.

Det var dom värsta 40 minutrarna i mitt liv, att bara sitta och vänta på att veterinären skulle öppna. Jag fick omedelbart komma dit och han fick somna in. Det fanns inget att göra. När vi var framme och veterinären undersökte honom klarade han inte ens av att stå upp längre…

Lille Randy blev ca 6 år gammal..

Och nu ligger snart Shepard på operationsbordet för kastrering… jag är jätteorolig, jag har aldrig kastrerat ett marsvin förr…

Jag litar till 100 % på min veterinär, dom är jättekunniga, trevliga och sympatiska. Men det sista marsvinet min familj opererade kunde inte vakna upp ordentligt efter operationen och gick bort i min famn på ett obehagligt sätt… ett minne jag aldrig kommer glömma…

Nu sitter jag bara och hoppas på att Commander Shepard ska klara sig bra genom kastreringen. Jag får försöka sysselsätta mig fram tills i eftermiddag då han ska få komma hem… om allt går bra…

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

millib
0

Håller tummarna!

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

BellaDonna2
0

ååh vad tråkigt att höra =´(
Men det är klart det kommer gå bra för Shepard!, eller hur!? KyssGlad
Håller alla mina fingrar o tår för honom!! 

Kram till er <3

Mitchika
0

#1 Tack, det gör vi här med. :)

Jag har inte hört något från veterinären sen jag lämnade in honom, så jag antar att det än så länge måste ha gått bra? Dom sa att dom skulle ringa runt 2-3 på eftermiddagen då han vaknat upp ordentligt..

Mitchika
0

#2 Det måste gå bra för Shepard, vill inte förlora min sista goskille…

Jag tror det kommer gå bra, han är ung och frisk och pigg. Tack så mycket, det känns bra att höra. :)

Sitter med tjejerna nu och kramar om dom. Det kommer att bli en jättefin flock sen med Shepard. En virvel, en släthårig och en långhårig rufs. :)

BellaDonna2
0

ja har dom inte ringt än så går det nog problemfritt Glad Bra att han är ung iaf för det ökar ju chanserna att det ska gå bra. He can do it! Kyss

ååh jag vill oxå ha en sån flock med massa olika färger o päls, så fint!! :D

Mitchika
0

#5 Han är bara två, så jag tycker att åldern är ganska bra. Hoppas jag, i alla fall?

Tali är mestadels vit med två nyanser av brunt på huvudet och en söt brun fläck på rumpan. Morrigan är svart och ganska ljusbrun med lite vitt. Shepard är svart alternativt mörkbrun med ljusbruna slingor. Så flocken kommer bli jättefin! :)

Mitchika
2

Shepard är hemma! :D

Han är yrvaken och verkar inte riktigt må 100 %, men han låter i protest ibland när jag klappar honom för långt bak. Darrar gör han lite också, men han är vaken och sitter upp ordentligt. Men jag har aldrig sett honom såhär liten och ihoptryckt… :(

Jag håller på att inreda hans bur med hans favoritfiltar från lekhagen och ska sen se om jag kan få honom att äta lite. Persilja är det bästa han vet och det tycker jag han kan få lite efter den här hemska upplevelsen. :)

Att höra tjejerna tjuta piggade verkligen upp honom! :D

Nu ska jag gå och se om jag kan få i honom något att äta. Veterinären sa att han inte hade ätit sen han vaknade upp, så det är hög tid för honom nu.

dumlekola
0

#7 Vad skönt att du fått hem Shephard!

Det kan vara bra att stödmata med exempelvis Oxbow Critical Care om han inte verkar få i sig tillräckligt med mat/fibrer för att hålla igång magen. De brukar inte känna sig särskilt "fräcka" de första två-tre dagarna. Det kan vara bra att ge lite extra C-vitamin också. Jag gav även mina killar en Petflaska med varmt vatten i buren att kura ihop sig intill för att lättare hålla värmen (vilket kan vara svårt efter en sövning).

Lycka till! Glad

Mitchika
0

#8 Tack för bra tips, särskilt med värmeflaskan! :) Det kan jag nog ordna snabbt och enkelt. Jag gav honom lite kruskakli blandat med havregryn i sin skål och det fullkomligt älskar han! Hoppas det går för stunden, då jag inte har någon sån pellets hemma.

Tack igen! :D

dumlekola
0

#9 Tänk på att byta vatten i flaskan ofta så den inte kyler honom istället när den svalnat bara. Glad

Mitchika
0

#10 Tack, ska tänka på det! :)

dumlekola
0

#11 Hur går det för din kille?

Mitchika
0

#12 Det går jättebra! :)

Det allra första han gjorde efter att ha fått komma in i sin bur igen var att sätta sig och äta hö. Han verkade rejält öm första dagen, men i förmiddags sprang och skuttade han runt som han brukade. :D

Veterinären hade dessutom varit jättesnäll och klippt klorna på honom medan han var nedsövd så det är skönt att inte behöva tänka på det nu när han återhämtar sig. :) Aptiten är bra, han dricker som han ska och såret ser fint ut än så länge.

Jag funderar på att klippa ner hans päls lite därbak så att inget kiss ska kleta sig fast och riskera att infektera såret.

Stygnen kommer tas på torsdag nästa vecka! ;) 
Förhoppningsvis blir det inga komplikationer och kommer snart kunna flytta ihop med sina tjejer! :D

dumlekola
0

#13 Härligt! Glad

De vanligaste komplikationerna efter en kastrering är urinvägsinfektion och bölder, så det kan vara bra att hålla koll på färgen på urinet och om han kissar obehindrat. Bölder kan dyka upp så sent som 1-1½ månad senare, så håll gärna ett öga på området ett tag framöver.

millib
0

När jag kastrerat har det inte behövts ta några stygn, såna som läkt av sig själv. Men det är väl upp till vet och använda vilket de vill.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Mitchika
0

#14 Tack för att du talade om det där! :)
För Shepard har nog som du säger fått en böld just där. Det känns hårt och svullet, men han verkar inte ha ont. Äter, springer runt och låter och busar som vanligt. Kissa verkar han kunna göra just nu som det är och urinet ser bra ut.

Men angående bölden, är det något som kan vänta tills imorgon då veterinären som kastrerade har öppet, eller är det något jag borde kolla upp omgående? Jag kan ta mig in om det krävs, men om han kan vänta tills imorgon med samma veterinär så gör jag helst det.

#15 Jo, veterinären sa det också. Hon sa att det varierar från marsvin till marsvin och att det kanske inte skulle behövas några stygn beroende på hur dom skulle få behöva gå till väga.

dumlekola
0

#16 När mina killar kastrerades så lämnades såren öppna, d.v.s. inga stygn över huvud taget. Endast lite "pencillinsalva" i hålrummen som blev.

Vad trist att han verkar fått en böld! Jag läser detta lite sent så jag antar att du visat upp honom för din vanliga veterinär idag. Vad sa de? Har de öppnat upp så du kan skölja ett par gånger om dagen, eller fick du några andra rekomendationer?

Skriv gärna!

Mitchika
0

#17 Ledsen för jättesent svar! Var borta med djuren över påsk, så har inte tittat in här på ett tag.

Han hade fått böld, veterinären öppnade som du sa och dränerade själva och så fick jag sitta och klämma försiktigt på böld flera gånger om dagen. Mindre kul, men det verkar bättre. Han är även väldigt öm och hård runtom pungen och veterinären sa att det var en infektion, så vi fick antibiotika mot det.

Däremot vet jag inte riktigt om det kan ha dykt upp en ny böld, för svullnaden vill inte riktigt ge sig och om jag inte inbillar mig så har det blivit lite mer svullet…

Jag kommer kontakta veterinären i nästa vecka igen och prata med dom, då det verkar som om Shepard har ont. Han är dessutom alldeles för spinkig och det är svårt att få upp honom i vikt. Han har alltid varit lite mager, men jag tycker det går på gränsen nu.

[SallysPigge]
0

Åh vad tråkigt, hoppas verkligen att det löser sig snart för Shepard. :-)