Det perfekta marsvinet?
Vad är det perfekta marsvinet för dig? Både temperament och utseende
Det är dom sociala och kreativa! Att dom gillar att göra nya saker, är gosiga. Och kan sitta och slapp-sova i famnen! Till exempel mina 2 hanar :) Och utseendet bryr jag mig inte om, det är som sagt insidan som räknas och mina 2 små svin har den mest perfekta insidan ett marsvin kan tänkas ha enligt mig :D
Varje gång jag ser Nellie så tänker jag att hon är i det närmaste perfekt! Hon är rolig, framåt, tillitsfull och busig. Underbart söt med stooora ögon, fin näsa, helt och hållet perfekt kropp och storlek och kanonpäls, varken för mycket eller för lite. Hon är som en väldigt liten boll, pyttesmå delikata tassar, massor av muskler och får med lättehet plats i min handflata.
Det jag skulle tänka mig att ändra på henne är att ta bort satinet, lite större öron och roligare färg.
Skulle jag få måttbeställa mitt drömmarsvin så hade det varit med Nellies kropp och storlek, hennes mors ansikte som är lite kortare och grövre, stora öron och gigantiska ögon, och en mustig beige färg som Ladys nedan
Till temperamentet så skulle mitt drömmarsvin vara busig, mycket framåt och orädd men ändå inte besvärlig (som tyvärr påhittiga marsvin tenderar att bli, har ett helt koppel sådana monster hemma XD men vad roliga de är när de har egna idéer och hittar på bus!). Stresstålig och snäll vid andra marsvin. Inte håröm och tycka om att visa upp sig.
Lite roligt är att alla mina marsvin som jag har avgudat i sitt utseende är efter samma hane, Oops Djungel-Hugo, min stamhane. Betty och Lady är döttrar till honom så Nellie är dotterdotter. Enda nackdelarna med den linjen är satin, hårömhet och lite blyghet. I temperamentet har de varit snälla, lågrangade, blida och lätthanterliga vilket har varit väldigt positivt.
Hmm…
Svår fråga!
Jag vill ha marsvin som är nyfikna, ganska orädda och sociala. Busiga men ändå lugna :)
Skinnysar är nära inpå perfekta rasen för mig :)
Men även selfar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hon låter verkligen som ett perfekt marsvin! Och guud vad söt hon var! O.O Ja, jag vet att jag förut sa att det är insidan som räknas, men om dom är söta och fina måste ju det bli ett pluspoäng, eller hur? :D
Och ja Busig, framåt, lättlärd, charmig , gosig… Det är några av dom orden man letar efter! :D
Marsvin ska vara framåt, busiga och nyfikna men samtidigt också gilla att mysa och vara lätta att hantera. En blandning av mina båda marsvin skulle vara perfekt. Kinkkus busighet och Killes sociala sida :)
Utseendet är inte så viktigt, men self i ljusa färger är endå det som jag gillar mäst :)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Det här är mitt perfekta marsvin. Egenuppfödda chokladdalmatinern SCh JumJums Easy Rider. Att avla just dalmatiner är en stor utmaning för det är mycket med teckningen som ska stämma. Men Easy hade inte många fel. Tyvärr dog han alldeles för ung av en hjärnblödning…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Mitt perfekta marsvin föddes här i höstas. Abicos Lilla Björn är min stora kärlek och stolthet ^^ Hon är jätteframåt och busig, studsar alltid orädd runt överallt och står ofta på de andra marsvinen för att komma så högt upp och nära maten som möjligt när den kommer :P Hänger över kanten och pussas på kvällen gör hon också, och pratar en himla massa hela tiden. Och sedan är hon utseendemässigt helt underbar, svarta pärlögon, dumboöron, snövit päls och en fin crest på huvudet. Nu gäller det bara att hon växer till sig lite.
Hanna
#8 Ohh vad gullig! Hur söt får man vara?? <3
Har haft fler "perfekta" Svin genom åren, det är väl tre som ligger mig närmast om hjärtat. Utseendemässigt var de inga Champion men de hade världens underbaraste temperament. Kanske lite för lite Marsvin egentligen.
De verkade inte ha något direkt utbyte av sina kompisar, utan det var jag som gällde. De kom när man ropade, sprang efter fötterna på en (livsfarligt ;O) och en av dem tog jag ofta på promenad utan sele, han följde mig som en hund.
Den andra stackaren var så sönderhackad när jag hittade henne i en djuraffär, livrädd och bara skrek när någon kom nära. Hon accepterade aldrig något annat Marsvin, försökte med flera. Hon gnagde galler hela nätter så ställde till slut en transportbur på nattduksbordet som var öppen, det slutade alltid med att hon somnade på mitt bröst. Och hur galet det än låter är jag säker på att hon lekte kurragömma med mig. Hon liksom tittade ut ifrån buren och om ja tittade på henne så stack hon in huvudet igen och om jag ignorerade henne så sprang hon förbi, under täcket längs benen för att komma upp ur täcket, och så där kunde hon hålla på… Underbar var hon min älskade Virvel Himalaya Daisy!
Men idag har jag världens mysigaste gubbLeffe härhemma. Så fort man öppnar buren står han där och hänger ut och vill bli klappad, han är så go, lugn och fin, somnar gärna i knäet och älskar att gå på upptäcksfärd, det roliga med honom är att han alltid ser till att tjejen hans hinner mer och vågar, han springer aldrig ifrån utan går då tillbaka och hämtar. Också är han ju Alpaca! Älskar ju Alpaca :)
Och han tyvker om katterna, buffar gärna på dom och gosar in sig i pälsen på dem för att ligga och mysa lite, min son på 4.5 år får gärna klappa och gosa han med. Han är bara Underbar på alla sätt och vis.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#9 - Du kan tro att hon blivit bortskämd sedan hon var helt nyfödd ^^ Ensam i kullen och helt enorm (138g), satt i princip fast i sin mamma men de gångerna hon kom lite långt bort började hon gråta så att det gjorde ont i hjärtat ;) Och på två sekunder var någon i familjen där för att trösta henne.
Hanna

Vilken svår fråga, men ett perfekt marsvin är framåt, nyfiken med en egen personlighet. Som visar vad den tycker och tänker och som har det där lilla extra. Kan inte sätta fingret på det men alla våra grisar har det där lilla extra och för mig är dom helt perfekta och skulle inte vilja ändra något på dem. 
Utseende mässigt så har det inte heller någon betydelse, i allmänhet tycker jag inte om långhåriga men har dom det lilla extra så spelar det ingen roll 
Tillägg: Av dem marsvin jag har hemma just nu, skulle jag nog säga att Pepsi är det perfekta marsvinet: Bra kropp, bra temperament, ganska social, lugn och kan även busa, och är ganska orädd (blir mer och mer orädd.) Men älskar alla mina marsvin lika mycket ^^,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#11 Aww vad gulligt! Jag vill haaa.. xD