Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1797 ggr
[tjejensomlovemarsvin]
0

Hur torka nässlor??

Hej!

Jag funderar på att torka nässlor till sommaren så ett "råttorna" får något gott till vintern. Men problemet är att jag aldrig gjprt det innan. Därför undrar jag hur jag ska bära meej åt?

Cavia
0

enklast är att torka dom i solen några dagar. Annars lägger du nässlorna på ett ett bakplåtspapper på en plåt i ugnen på svag värme i några timmar.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Charlotta-B
0

Vi tog långa brännäslor och band ihop dom. Sen hängde vi dom upp å ner, på balkongen:)

Men du kan även torka de på marken i solen, viktigt att man vänder på det då så att det bli tort runt om =) blir gärna fuktigt nederst mot marken

Charlotta-B

jezzijezz
0

Flikar in här å lånar lite på din tråd…hoppas det inte gör nått = )

Vilken sorts nässlor e det? Finns dom med vita blommor å dom med lila blommor…tar man alltihopa då å torkar eller ( alltså både stjälk, blad å blommor )?

[tjejensomlovemarsvin]
0

Fnns det fler sortes nässlor? Det var något nyttSkäms

jezzijezz
0

# 4

hihihi ingen aning men jag har sett med både vita å lila blommor på….därför jag undrar! E det bara jag som sett det?? Förvånad

I skogen e det väl vanligast med vita blommor….men här i utkanten av stan så har jag sett lila = /  nu blev jag helt plötsligt väldigt osäker…..

Lyan
0

#3 Det är nog plister du menar, de bränns inte och går bra att ge som marsvinsmat

jezzijezz
0

# 6

tack! HAhahahahaha den ser ju exakt likadan ut som brännäslor ju?! Glad

Lyan
0

#7 Jag trodde länge att det var nässlor jag också :-P Fast nässlorna ser "elakare" ut än plister, mörkare och taggigare

eemmaf
0

Går det ge marsvinen färska nässlor också? :)

Med vänliga hälsningar

Emma

[tjejensomlovemarsvin]
0

#9 Nee det är giftigt…

gnagarlover
0

på vilket sätt är färska nällor giftiga? pga garvsyra eller?