Dina (O)smarta marsvin!
Hej jag heter Sally och bestämmer i min bur över syrran Tindra och flicksnärtan Tingeling.
I Julas fick alla prova tomteluvor men jag fick en dumstrut på mig och matte tyckte det passade mig himla bra. Men jag kan inte förstår varför.
Varje gång det nalkas något gott så springer dom andra till matskålen på övervåningen medans jag står under och undrar varför jag inte blir serverad. Men efter en stunds letade så lyckas jag ta mig dit.
Idag fick vi en halv paprika att dela på men den fick jag ha i två sekunder eftersom både Tindra och Tingeling alltid tar den och sticker sin väg. Jag letar och luktar efter den och när jag äntligen hittar dit så tar någon den och sticker igen, och jag letar och letar medans dom andra har dragkamp. Dom var nyss i huset med den så jag går in och letar medans dom andra är utanför och äter förfullt. Men efter deras dragkamp så delar den sig och jag lyckas till slut att få en bit.
Jag kan inte förstå varför just jag passade i dumstruten. Men Matte lovar att nästa gång så ska hon dela paprikan igen så jag med kan få.
Har ni med något lite osmart/tokigt marsvin?
Haha jadå ;)
Ibland hänger vissa av mina marsvin så långt ut på kanten till buren när dem ska få go grönsak att dem nästan trillat ut haha :)
Och ett flertal gånger satte Morris deras matskål under ena "bron" så dem kunde inte äta av den xD
Ett antal gånger att dem puttat/dragit dit tunnel eller liknande till huset och så kommer dem inte ut haha :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hahahaha sööta då!!! :D
Jag har en hel del osmartisar här, en av dom är Edward. Han tror att om han sträcker sig superlångt ut från buren så får han godis först, pjoff!! hör man så kommer han springandes på golvet fram till fötterna! :D
Så egentligen är han nog inte så osmart, snarare jättesmart, för det funkar ju. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Men visst är dom underbara när dom är lite tokiga? :-D
#3 haha ja verkligen :D
Jag har köpt mysrullar från marsvinshjälpen, det tyckte jag kunde vara lite mysigt, men mina grisar verkar inte förstå att de ska ligga i dom, för dom lägger sig bara på! Och jag försöker puffa upp rullarna igen så att de ska se öppningen, men neeej, dom ska hoppa på den så den sjunker ihop och SEN ligga på den… Dumma grisar! 
#5 Känner igen detta :-D
Mina första marsvin skulle springa in i huset med en stor morot, haha inte så lätt att komma in i huset då :) slutade med att hela huset välte efter en stunds dunkande i försök att komma in :)
#7 Påminner mig om Pepsi när han var något mindre och skulle ta sig över en kant med en paprikabit i munnen, gick sådär haha

Ha ha vilka härliga berättelser. 
Men mina samtliga är ju superintelligenta.
Eller hm host harkel…
Vi har ju lilla Tila som också gärna ligger ovanpå mysrullen.
Sen är det ju Hedvig som oftast trillar ner i fodertråget när jag öppnar buren, jag brukar ha fodret i ett större tråg som jag sen fördelar i deras skålar inne i buren.
Hedvig brukar även ha en förmåga att somna i mysrullen med halva baken utanför. Ja det lutar åt att hon är min lilla "o-smarting" fniss.
Marsvin 4-ever
.
Visst är dom underbara :-D
Haha, det där med dragkampen känner man igen! ;) De är då riktigt lata/glupska djur, marsvin. Och underhållande på det viset! Även om man skär upp varsin bit åt alla, så ska de alltid sno från varandra om de inte hittar sin bit direkt eller får för sig att kompisens bit är mycket godare.
Och som många andra här, har jag också grisar som hänger över kanten. Särskilt entusiastisk är Domino!
Varje gång vid matdags springer han fram för att få sin bit först. De gånger jag inte lägger första matbiten direkt i mun på honom blir han ganska förvirrad(Bortskämd? Nejdå…
). Han kan stå lutad mot kanten och pipa en bra stund innan han fattar att maten redan finns i buren.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.