Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1487 ggr
Elipowe
0

Vikten av att rengöra vattenflaskan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rengjorde mitt marsvins vattenflaska ordentligt några dagar efter hans hemkomst. Men jag har nog glömt att visa vad för fint gojs som tycker om att växa i "pipen". Ööööörk.

Har ni kommit ihåg att rensa era vattenflaskor på senaste tiden? ;)

Fridaaaa
0

Urk!

Ja jag rengör mina ca 2-3 gånger/månad,  främst pipen, då det fastnar mest där. När dem är ute mkt på sommaren blir det mycket oftare då det snabbare blir alger osv där i.

Inte så najs ;) hihi tops är dock bra till mycket!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pinku
0

Jag brukar göra rent flaskorna varje gång jag städar buren… Har en liten hang-up på dem, livrädd för alger, ett av mina marsvin hade det i sin flaska när jag köpte hem honom med tillbehör. Trodde jag skulle smälla av, vidrigt! Så det är tops och flaskborste för hela slanten här Glad

Cola&Bacardi
0

Jag brukar rengöra flaskan regelbundet men nu var det ett tag sen :) Men nu så vet jag exakt vad jag ska göra vad jag kommer hem! Tack för påminnelsen! Glad

Mvh Linnea 

Elipowe
1

Jag brukar rengöra mina flaskor med salt! Rengör pipen med finkorningt salt och tops.  Och spolar noga! Själva flaska kör jag med grovkorningt och lite vatten och skakar som en dåre, efter det kör jag en runda finkorningt utan vatten.  Sen sköljer jag nog igen.  Inga konstiga medel och det blir rent! :D

Körde även denna metod när jag hade råttor. Funkar alldeles prima! Jag vet att vissa kör på akvariegrus/sten i själva flaskan och skakar. Men tycker flaskorna blir repiga och inte blir rengjorda ordentligt.

Vet dock inte hur farligt det är med alger i flaskan dock. Men känns inte direkt hälsosamt för djuret. Vi själva dricker ju knappast vatten som stått framme ett par dagar . oO

tantnett
2

#4 Ett tips är också att skaka flaskorna med ris funkar kanon och repar ej.

Marsvin 4-ever Tungan ute.