Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 643 ggr
[copicaddicted]
0

Lite hjälp ang. päls/misskötsel

Lilla My som vi tagit hand om satt i en bur med vått spån och den såg inte ut att vara rengjord riktigt på ett tag då det satt fast rejält i botten på den.

Jag noterade att hon kliade sig en del och tog mig en redig titt på henne. Jag kan inte se nå static eller annan Ohyra i pälsen och den är tjock och fin.

Dock så har hon lite/ingen päls en bit på magen ner till könet och på insidan bakbenen och frambenen. Hon verkar inte klia sig märkvärdigt där utan det är snarare på sidorna(tror det är virvlarna hon kliar sig i) och öronen hon kliar i. Jag VET att öronen måste rengöras men hon tillåter mig inte riktigt PETA med nånting där än.

Man ser att hon har fått en del urin som fastnat i det mindre behårade området.
Ska jag misstänka att det "frätts" bort av urin eller ska jag oroa mig för sellnic?
Hon går inte ner i vikt heller, snarare det motsatta och ligger på en vikt på lite över 1kg

Vimsa som hon går med verkar också klia sig en del, men hon verkar nästan som att hon byter päls då den är bitvis mjuk och mitvis lite sträv.

Ska jag prova att smörja in Lilla My med olja över magen så den får lite skydd? Hon går ju iaf på fleece nu men jag tänkte att olja kan vara bra som skyddande hinna mot bakterier med. Har smort tassarna med tass salva hittills för baktassarna är röda och framtassarna hade förhårdnader, båda dom sakerna har iaf blivit bättre!

mandyosv
0

Ja hade absolut tvättat henne faktiskt!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Mollertons
0

Om hon inte tillåter bad ännu så kanske du kan prova att rengjöra henne lite med en tvättlapp där hon inte har något hår och under tassar och ytterörat om du får röra där.. Smutsen i sig kan ju också klia.. Ta gärna lite, lite olja på tvättlappen, typ babyolja så är det lättare att få bort smutsen också. I väntan på bad iaf.. :-)

Mvh Majéla på Mollertons www.mollertons.n.nu

[copicaddicted]
0

tvättlappar o olja har jag så då provar jag det idag! :)