Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1759 ggr
Saphiravarg
0

Varför har mitt marsvin rinniga ögon?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ni kanske har sätt att erat marsvin har haft rinniga ögon. ni undrat var det har varit. ni har låtit det var och se vad som händer.

när man ser ett marsvin med rinniga ögon så kan det vara att det är väldigt smutsigt i buren. det finns marsvin som är mer skänsliga för smuts och kan därför få rinniga ögon efter någon dag. så om ett marsvin har rinniga ögon så ska man ploka lite i buren eller städa den helt.

fortsätter det?

jo om det fortsätter så kan det vara för att ditt marsvin är alergiskt tex i mot parfym. många använder säkert någon parfymerad sak när de  tvättar buren eller har en parfymerad handuk. byt ut då detta medlet till ett oparfymerat och se ifall det gör någon skillnad.

när de har rinniga ögon

ta helst inte bort det rinniga med dina händer ta en opeamfymerad handuk elr något annat med vatten så slipper marsvinet få bakterier i ögonen.

jag har en erfarenhet med känsliga marsvin hade ett förut och hon hade väldigt rinniga ögon pga att hon var allergisk mot parfym.

[Lynx76]
0

Varför skulle man ha en parfymerad handduk?

FeliciaS
0

Man bör väl aldrig ha en såpass smutsig bur att ögonen börjar rinna på marsvinen. Det är ammoniak i kraftiga mängder som kan få ögon och nos att rinna etc. Därför är det viktigt att man håller buren ren och torr ;) Ögonen kan också rinna p.g.a spånallergi. Överkänslighet mot starka ämnen, visst, men parfymerade medel eller starka medel i övrigt ska man ju inte använda till känsliga smådjur… :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Saphiravarg
0

jag sa inte att jag hade smutsig bur utan att vissa har det mina kompisar har haft d3et och vissa har haft marsvin i burar som är lite högre och pytte lite längre än hamster burar så bara för att inte ni  har det så finns det folk som har smutsiga burar

ps handukar kan vara tvättade med parfymerade tvättmedel

emelie92
0

mina marsvin får ibland vit vätska i ögonen… men de kanske beror på att vätskan renar ögonen? marsvin kan ju inte gråta..

Smulan_Våfflan
0

Idag När Jag skulle lyfta upper mitt ena marsvin hadde hon vit gull vätska mother ögonoen.. är det farligt? Jag här nt smutsig but. Mvh Smulan_Våfflan