Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1164 ggr
Mari
0

Cuschings på marsvin?

Någon här som har erfarenhet av cuschings på marsvin?

Har varit till veterinären med Terry (kastrerad hane) och de misstänkte att han nog fått detta, hos hundar och katter är det tumör i binjurarna. Alla symptom stämmer in så som håravfall, ökad aptit, dricker mera vatten, blod i urinen ibland.
Han har även tappat lite hull och är inte lika kraftig som förr men väger kring 1000g och är inte för mager.

Prognosen ser isåfall inte bra ut, hundar går att medicinera livet ut och om det går på marsvin tror jag inte att det blir aktuellt med Terry.

Kommer att få mer svar från veterinären till veckan då de skulle kolla upp mer information kring denna sjukdom och marsvin.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Fått svar om att man ej kan ta urinprov så som med hundar för att fastställa denna sjukdom men det mesta pekar ju på att det är detta ändå :-(

Någon som har erfarenhet av detta?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Aristarcos
0

Men han mår han oftare bättre än dåligt eller  hur är det ? Kan du avvakta och se hur det går, jag själv är ju ocks i ett odiagnositerat dilemma…

Håller tummarna själv vet jag inget om cushings på marsvin, en av ridskolans hästar fick det, men hon var tvungen att tas bort för huden blev skör så hon kunde inte ridas längre, men det är ju annat på marsvin. Du kan ju be din vetrinär att ringa till blå stjärnan för rådgivning kanske.

Toxics
1

2 Måste bara få säga att det finns många sätt att motionera en häst. Att ta bort den för att den inte går att rida tycker jag är vidrigt.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Aristarcos
0

#3 hon hade också ont, det var ridskolans beslut, tyvärr var diagnosen alltför dålig, hade själv funderingar att köpa henne, men veterinären kunde inte se att hon skulle fungera, för hon mådde inte bra trots behandling, så det var för hennes eget bästa…

Mari
0

Som det är nu så är han pigg och glad, verkar inte må något dåligt men det är ju ändå något som inte står rätt till eftersom han tappar päls och dricker väldigt mycket, ibland också blodblandad urin.

Kan Blå Stjärnan veta mera om detta tro?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se