Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1399 ggr
jezzijezz
0

Lillpluttan e nog dräktig...

E 99% säker nu på att lilla Fendi e dräktig = / 12 veckor gammal idag.

Eftersom jag aldrig sett ( bara på bild ) än mindre känt på ett dräktigt marsvin ( på magen då ) så har jag inte vetat riktigt hur det ska se ut/kännas. Har varje dag tagit upp henne å gosat å försiktigt försökt känna/ se efter å nu e jag 99% säker på att hon e dräktig!

Vet ju inte heller hur långt gången hon e…hon e 12 veckor…satt med sin bror i 8 veckor då jag fick veta att det va en hane…så hon kan väl då vara allt mellan 4-8 veckor???

Tycker det börjar synas lite på magen i vissa ställningar, när hon sträcker sig efter nått ser man en liten kula på båda sidorna av magen men ser inte ut som nån stekpanna i vanlig stående ställning.

Hennes viktkurva ser ut så här:

8 v: 385 gr

9 v: 420 gr

10 v: 450 gr

11 v: 500 gr

12 v: 553 gr

När jag känner på hennes mage så kan jag känna lixom lite buckligt…ibland mer på ena sidan…sen skiftar det…dock inga riktiga sparkar eller kraftiga rörelser. Tycker däremot att jag hör knäppande ljud från magen då å då…inte varje dag men ibland.

Vilken vecka börjar man känna riktiga rörelser som sparkar?

Har svårt att ta bra bilder…precis som hon känner att kameran kommer  = /

Linnet
0

Mellan vecka 6 och 7 brukar man kunna känna, ungefär samtidigt brukar dom bli päronformade, ökad viktuppgång.

jezzijezz
0

# 1

Brukar det vara samma på unga dräktiga honor? Fendi e ju fortfarande så liten å växer. Hur mycket e ökad viktuppgång? Sorry har ca 1000 frågor till Glad

Fridaaaa
0

#2 Alla dräktiga marsvin brukar kan kunna känna mellan 6-7 veckor :)

Ang viktuppgången på din tjej, ungefär så mycket gick min hane upp när han var liten, alltså per vecka hihi :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jezzijezz
0

# 3

Ja hanen ligger nått enstaka gram över Fendi. Dock har hon ökat 50 gr från det att hon va 10 veckor. Lite mer än innan då hon legat på ca 30-35 gr/vecka. Fast jag vet ju inte om det e normal viktuppgång?

Menar du att man kan känna sparkarna mellan 6-7 veckor? Känns det då som riktiga sparkar eller mer som lite anad rörlighet? = )

Undrar såååå hur långt gången hon e!!! = /

Ska försöka lägga in lite bilder ikväll på henne.

Linnet
0

#4 Det beror ju lite på hur många ungar det är, om det bara är en så är det svårare att känna än om det är tre. Jag menar att man märker att dom börjar öka ordentligt i vikt efter 6 veckor, men det är ju svårt att avgöra hos en unge, som ändå ska öka i vikt, när våran lilla tjej var dräktig så tänkte jag ju inte ens i dom banorna, tyckte bara att det var bra att hon ökade i vikt då vi haft jättesvårt att få upp vikten på henne, så det var ju inte förrän ca 2 veckor innan ungarna föddes som vi reagerade på att hon kändes dräktig.

Fridaaaa
0

#4 Precis som #5 säger, beror det på hur många det är osv :)

Creation
0

Hon väger inte ovanligt mycket för hennes ålder. Runt 500-600g är en väldigt vanlig vikt för ett marsvin på tre månader. Det är en snabb viktökning kan man kanske tycka, men vissa marsvin är så. Jag har haft flera marsvin som ökat lika fort i samma ålder.

Senast om ett par veckor borde du känna sparkar, ifall hon nu är dräktig. Tålamod gäller. Tiden får utvisa hur det egentligen ligger till. :) Vikt och storlek tror jag är mycket svårt att döma efter när hon växer så mycket.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Linnet
0

Vi tog ju hand om två honor som bodde med sin kullbror dom var 11 veckor då vi tog hand om dom och insåg att det var två honor och en hane, särade dom direkt och trodde ju att dom skule vara dräktiga, men ingen av dom var dräktiga.

jezzijezz
0

Ja tålamod va det ja! = / usch så jobbigt = )

Vet faktiskt inte va hon vägde när vi fick hem dom för jag hade ingen våg då, bara att dom va 5 veckor på dagen. Började väga dom när dom va 7 veckor gamla då vägde hon 345 gr.

Drömde häromnatten att hon fick 2 bebisar…fyyy va nervös jag va i min dröm!!

Ska lägga in bilder lite senare ikväll = )

carsbo
0

hur fick du en hane tillsammans med en hona? änn värre att de var hennes bror? eller, hur hände det? om ungarna lever när det kommer ut, hur är det med marsvin och inavel?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Fridaaaa
0

#10 Hon köpte 2 ungar, och det skulle vara 2 av samma kön men visade sig vara en av varje.

Linnet
0

#10 Ingen fara med inavel, marsvin klarar att inavlas utan problem.

jezzijezz
0

# 10

Precis som # 11 skrev så köpte jag via en annons på Blocket 2 systrar. När jag hade haft dom i 3 veckor tyckte jag det såg lite skumt ut å virveltrollet visade sig vara en hane = /

Jag särade på dom med en gång å köpte 2 vuxna som sällskap till dom.

Tyvärr så blev mina misstankar sanna å lilla Fendi e dräktig…hur långt vet jag inte men dom satt ihop från födseln tills dom va 8 veckor. Dom e nu 12 veckor.

Frågade i en annan tråd här ang inavel på marsvin å om det inte finns nån defekt gen så blir det helt vanliga bebisar utan problem.

carsbo
0

oj vad tråkigt :( men det är tur att de inte har inavelsproblem, måste vara för att de lever i så stora grupper i vilt?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

jezzijezz
0

# 14

ja jättetråkigt! = ( då detta e våra första marsvin skulle vi bara ha dom 2 " systrarna " men nu har vi plötsligt 4 st varav dom vuxna fortfarande e nya hos oss å inte riktigt vana…dom kommer från en seriös uppfödare.

Men jag försöker suga åt mig all information jag kan å tycker att på bara nån vecka har jag lärt mig jättemycket! Kan ju inte göra så mycket mer än att förbereda mig å vara så påläst som möjligt innan hon föder. Känner ingen som har marsvin heller så jag e såååå tacksam för denna sajten å alla goa som försöker hjälpa å råda mig å alla andra! = ) TACK!!!