Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 934 ggr
Virvlan
0

Normalt att väga?

Hur mycket är normalt att ett marsvin (hona) väger när den är 1 år? På ett ungefär? och var går gränsen för övervikt?

petitchoux
0

Det där lite olika beroende på hur stora de är. Men runt ett kg är väl en ganska normal vikt skulle jag gissa.

Virvlan
0

Okej mina är bara några månader en så länge. Men jag håller koll på vikten. De får inte alls mycke torrfoder. Vill ju inte att dom ska bli tjocka.

petitchoux
0

Jag har ett vuxet marsvin och ett yngre marsvin. Mitt vuxna marsvin väger runt kilot och mitt yngre väger ca 350 g.

Jättebra att du väger, det gör jag också. Jag ger min lilla kraftfoder varje dag några gånger per dag då hon måste gå upp mer i vikt, och växande marsvin behöver mer mat än vuxna. Så jag skulle inte vara rädd för att ge kraftfoder om jag vore du. Men givetvis är det ju höet som är det viktigaste fodret.

[copicaddicted]
0

Under tiden dom växer så kan man låta dom ha fri tillgång till pellets. 
Själv har jag en hona på 2 år, en på 4 år och en tös på drygt 2 månader. Sen har jag en hane på drygt ett halvår och en hane på 6-7v.
Alla mina får Lottie tillsammans med havregryn och i regel tar havregrynen slut 3ggr fortare än pelletsen.
Har man bara sen fri tillgång till hö och ser till att dom får grönsaker dagligen så mår dom bra.
JAg tycker ju att så länge dom är under året är det svårt att göra dom överviktiga.

Vikten på mina ser ut UNGEFÄR så här så kan du få en uppfattnig:

minstingen på 6-7v väger lite över 360g
tjejen på 2 månader väger ca 330g
Hanen på dryga 6 månader väger ca 980g
2åringen väger ca 970g
4åringen väger 1134g

millib
0

Tycker det ser ut som jättebra vikter men utan att få känna och klämma kan man inte säga. Känns det i bra hull, pigga och glada så skulle jag säga att det är bra.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/