AKUT! Marsvinskunnig veterinär
Jag behöver numret till en marsvinskunnig veterinär som har öppet nu, alternativt har jour. Först av allt behöver jag ringa, eventuellt åka in men det beror på vad veterinären säger. Kanske jag kan klara det själv, men bara åsynen av det hela ger mig magsår!
Shepards ena sår efter dräneringen/kastreringen (kan inte säkert svara på vilket) verkar ha… jag vet inte hur jag ska beskriva det, men det är större och blodigt och ser inte bra ut! Det måste ha öppnats under natten, alternativt under dagen då jag inte var hemma.
Veterinären här hemma har stängt och jag behöver få kontakt med någon marsvinskunnig veteirnär snabbt!
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Okej, situationen har förvärrats tiofalt!
När jag försökte göra rent såret öppnade det sig till ett hål och jag stirrade rätt in i honom!! Han måste in till en veterinär NU!
Jag bor i Bålsta, så allt i området Stockholm, Enköping eller Uppsala. Jag har sån panik att jag inte klarar av att tänka klart!
Nä fy hoppas du får hjälp, tyvärr bor jag i Göteborg och kan inte hjälpa dig.
Kan dessa hjälpa dig? http://www.smadjursveterinarerna.se/

Ultuna i uppsala har öppet, googla för nummer. Mälardalens smådjursklinik vet jag ej om dem har öppet. Googla för nummer.
MVH Erika :)
Sollentuna djurklinik, 08-35 00 35 De har öppet till kl 20. Jag vet inte hur duktiga de är på just marsvin, men om det är så illa är det nog bättre än inget.
Annars kan du hitta andra veterinärer genom att googla.
Eller dessa? http://www.vasbyvet.se/index.php Jag har googklat lite för dig. Men jag förstår att man själv inte kan tänka klart när det är illa.
Det här är inte sant…!
Jag ringer till Sollentuna först, dom hänvisar mig till Västerorts Djursjukhus. Jag ringer upp Västerort, som nu hänvisar mig till Roslagstull. Undrar vart Roslagstull kommer hänvisa mig?
#3 Bålsta SMådjursveterinärer kasterade Shepard, men dom har stängt. Annars hade jag gått dit först.
#4 Tack, jag ska prova ringa Mälaren! Dom ligger nära och jag har varit där förr!
Mälaren har hunnit stänga, ringer Roslagstull.
Håller tummarna att det går bra och du får tag i en vetrinär.
Charlotta-B
Jag får inte tag i Roslagstull! 
Jag vet inte var annars jag ska vända mig nu! Det måste finnas någon annan…
Ring västerorts igen och tala om hur det ligger till? Att du inte får tag i roslagstull och så.
Nu fick jag tag i Roslagstull! Dom tar emot på akuttid då dom är fullbokade, så efter det här lär jag hamna på fattighuset…
Nu måste jag bara ha hit en taxi på mindre än en halvtimme, så jag hinner i tid till Roslagstull. Min pappa svek mig för 111:e gången och vägrar köra, trots att han sagt att han ska ställa upp.
Håll tummarna för Shepard nu! Och för att jag hinner få tag i en taxi i tid.
Håller tummar och tår!!
Ja vi håller tummar och tassar. :-)
Håller tummarna för att det går bra för er båda!
Håller tummarna för er!
Gud så hemskt! Hoppas verkligen det löser sig!
Fyy vilken otrevlig situation för er båda. Hoppas att allt har gått bra!
Hoppas allt går bra med Shepard, mycket märkligt att det bara går upp så där, veterinären borde ju ha någon försäkring emot sådant som går helt tokigt..
Dublett
Vi håller tummarna här i skövde också! Lycka till!
Tack så jättemycket, allihopa.
Nu är vi hemma, efter en taxiresa, en tunnelbaneresa och en pendeltågsresa, så jag är ganska slut. Jag drar en kort version:
Dom kunde inget göra på Roslagstull. Enligt dom så skulle han behöva opereras och det hade dom inte rätt personal på plats för. Jag fick smärtstillande att ge till Shepard och tillsagd att fortsätta med antibiotikan.
Sen sa dom åt mig att kontakta Bålsta Smådjursklinik imorgon och kräva en akuttid, då dom ansåg att det inte såg bra ut. När dom undersökte honom öppnade sig ett till sår på andra sidan och mer var kom ut… jag trodde jag skulle spy, det var en mardröm!
Och det värsta, som sagt, dom kunde inget göra annat än att ge smärtstillande, då han redan gick på antibiotika. Jag frågade dom vad dom skulle ta för en operation och dom sa att det brukade gå på mellan 5000-7000 kronor hos dom…
Så idag, ca 2400 kronor för att åka in med taxi och få smärtstillande och få veta att han behöver opereras, sedan åka hem kommunalt. Summan blev inte katastrofal, men jag fruktar för morgondagen.
Mest av allt fruktar jag för Shepards hälsa. Han är ca 2½ år gammal, så ung är han. Men han sövdes för kastrering, sövdes och fick sina bölder dränerade och nu ska han då eventuellt sövas en gång till för operation? På mindre än en månad?
Dessutom har han förlorat vikt och blivit tanig… hur mycket kan han orka? Och hur mycket är det egentligen rätt att utsätta honom för?
Åh va ledsamt att läsa! Stackaren…hoppas han inte har ont!
Hoppas allt går bra med honom å att han blir frisk! Håller tummar å tår…en styrkekram till dig oxå Mitchika!
#25 Han går på smärtstillande, fick i sig det för bara en liten stund sen. Så jag tror inte han har ont just nu.. Om han har det så går det förhoppningsvis snart över. Tack så mycket.
Mitchika - Det finns inget rätt eller fel i detta beslutet om man ska ge det en chans eller låta honom få sova. Det är bara ditt, och grisens beslut.
Lyssna på honom, vad säger han dig? Orkar han kämpa eller har han tappat livsgnistan? Djur är oftast mycket klokare än oss.
Min ena katt reagerade på ett sådant sätt när jag frågade henne om hon ville få somna in, att jag inte kunde neka henne.
Lyssna till ditt hjärta.
Dessutom är det ju så att det måste ju göras. Jag tror inte att man själv kan spruta såren rena med koksaltlösning i plastspruta? Går det? För att slippa riskera sövningen? Fast detta måste göras minst en gång dagligen och såren måste lämnas öppna och kunna vätska ur. Finns det möjligehter att åka så ofta till veterinär kanske.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Du ska absolut göra det som känns rätt för dig. MEN om det blir en ny operation så borde väl kostnaden stå för kliniken? Är det så att dom inte gjort det dom skulle? Eller är det vanligt att det kan bli så här.
Usch vilken otur. :-(
#27 Det är bara ett så oerhört jobbigt beslut…
Jag ska lyssna på Shepard imorgon och se, så att han får en chans att vila upp sig efter allt som hänt idag. Hans livsgnista slocknade lite efter Randys död, men verkade sakta komma tillbaka. Särskilt när han får hälsa försiktigt på tjejerna under kontrollerade omständigheter.
Mitt hjärta vill ge det en sista chans, ett sista försök. Om veterinären kan hjälpa honom den här gången och det inte blir några fler komplikationer…
Jag bor så bra att jag har gångavstånd till veterinärkliniken, så om det är vad som krävs är det inga problem alls.
Tack, Höstlegend, jag behövde verkligen höra det där just nu.
Om ca 7 och en halv timme kan jag få tag i veterinären och förhoppningsvis få komma in med Shepard direkt. Jag borde försöka sova, men hur slut jag än är efter den här kvällen så kan jag inte sova..
#28 Jag vet faktiskt inte. Kliniken stod för dräneringen av bölderna och för en undersökning av honom. Jag vet inte om dom kommer göra det den här gången, om det skulle bli en kostsam operation.
Förstår att du inte kan sova, det har varit så mycket nu så du är uppe i varv, och har svårt att slappna av.
Jo, du behöver försöka sova, gumman! Både för din, men mest för Shepards skull. Imorgon behöver han en pigg och allert matte. Lägg dig och lyssna på radion, eller något annat avkopplande, en ointressant ljudbok kanske om du har, andras prat brukar vara avkopplande.
Nu kan du ändå inte göra någonting för honom och han behöver också vila.
Godnatt hjärtat mitt och försök tänka på något roligt. En semesterresa eller en bra film eller en annan spännande händelse.
Det är okej. Du får det. 
#32 Jag kan försöka sova. Jag har alltid sömnproblem och det blir bara värre över såna saker. Att ta ut hunden på en kort promenad får mig nog att slappna av mer. Annars lämnar jag datorn på med en film och hoppas att det hjälper.
Shepard ska kollas till sen en extra gång. Jag vill se att han äter, ge honom lite sallad och kanske broccolli. Jag önskar jag hade lite persilja hemma, det är det bästa han vet.
Jag måste ta itu med några saker innan, men jag ska sova om ett litet tag. Tack igen, Höstlegenden! <3
Hoppas det går fortsatt bra med honom, tycker också att om det beror på operationen komplikatinerna ( som det är) så ska de hjälpa dig utan extra kostnader. Möjligen en liten summa pengar.
Veterinärkliniken ringd och jag ska komma in dit med Shepard omedelbart.
Jag är nästan saker på att Shepard har ätit kruskakli ur sin skål under natten, men hö verkar han inte äta längre då jag inte har behövt fylla på sen igår morse… Morotsbiten är också borta, så han går inte på tom mage i alla fall.
Plockade med mig en broschyr från Roslagstull om försäkring på marsvin och andra smådjur.
Efter allt det här har det blivit mer lockande, kan jag säga…
Nu är det bara att hålla tummarna igen..
#34 Jag hoppas det. Dom är väldgt måna om djur i allmänhet och blir det så illa tror jag definitivt att vi kan lösa det på något sätt.
Håller tummar och tår och mina små här hemma håller tassar för er skull och hoppas på bästa lösning.
Kramar
Då är vi hemma igen, med både goda och dåliga nyheter.
Dom bra nyheterna är att veterinärkliniken inte tror att det behövs en operation. Dom tvättade såren med saltlösning och tömde bölderna. När dom vägde honom på samma våg som dom vägde honom med för en vecka sedan så hade han gått upp från dryga 700 gram till 756 gram!
Roslagstulls våg visade bara 722 gram, men jag antar att samma våg som vägde honom innan är den som ska räknas.
Shepard har fått sin antibiotikakur förlängd till på fredag och jag ska ha stenkoll på honom och hans bölder. Fredag förmiddag ska vi tillbaka in för en ny koll. Det kostade ingenting och lär inte kosta något på fredag heller.
Dom dåliga nyheterna är att Shepard, nu när jag kom hem och satt och gav han antibiotika, så började han snora och nästan rossla något förfärligt! Jag blev alldeles kall inuti, då det var så Fred (marsvinet jag hade som barn) lät i början av den lunginflammation som kostade honom hans liv.
Men han låter ingenting i buren vad jag hör när jag sitter nära. Kan det varit orsakat av stress, tro?
Å andra sidan har dom senaste dagarna varit väldigt påfrestande för honom och han har ju redan en infektion i kroppen…
Kan det inte räcka nu? :(
Jag förlorade Randy i stroke för nästan exakt en månad sen nu och gammelråttan Chanks fick somna in på grund av ålder för dryga två veckor sen. Jag orkar inte förlora Shepard också…
Har han relativt varmt och inte dragit. Har han någon fleece, filt eller annat gosigt och boa in sig i.
Härligt att det gick bra! Hoppas nu att han kryar på sig.
Gå in på Heling iFokus och be dem skicka healing till lille Shepard. De är jätteduktiga. Berätta vad han har för problem, vad som behöver healas.
Healing energier triggar igång läkningsprocesser i kroppen och hjälper honom att bli bättre.
Har du en bild på honom så lägg det gärna i inlägget. Healing till Shepard önskas, kan du skriva som rubrik.
Lycka till gumman! 
Började han snora och rossla medans du ger honom antibiotikan? Har han slutat nu? Det kan vara så att han drog ner det fel, då kan de rossla lite och få upp det i nosen. Så om det gått över kan det nog vara så. För att undvika så spruta försiktigt i kinden, vilket du kanske redan vet. Lycka till nu med lille Sheperd och hoppas han klarar sig.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Måste smyga in här nu, jag har följt hela tråden i tysthet. Jag har inget marsvin och är inte ens medlem här men blev så bestört när jag läste din berättelse att jag blev tvungen att följa tråden för att se hur det går. Håller med Höstlegenden, de är otroligt bra inne på healing och allt är värt ett försök. Sen en annan tanke just om rosslingen så borde antibiotikan ta detta också så jag håller verkligen både tummar och tår att allt ska gå vägen! Jag sänder både tankar och styrkekramar till er! Men dock skönt att höra att han ökat lite i vikt, jag väljer att se det positivt. Fortsätt som du gör för det är inte allt för många som hade kämpat så hårt för sina djur som du gör! Bara din resa igår! Jag blir helt varm inombords när jag läser hur mycket du älskar Shepard 
Åh vad skönt att det hela gick bra, och nu hoppas jag verkligen att detta bara var en tillfällig rossling.
Tänker på er och vi fortsätter att hålla våra tummar och tassar.
#38 Han har det väldigt varmt och står inte i drag, det är jag jättenoga med. Ingen öppnar ett fönster här hemma utan min tillåtelse. Jag har inga fleecefiltar, tror jag. Råttorna åt upp den sista jag hade, men någon filt har jag om jag letar lite.
Jag hoppas det också..
Jag ska faktiskt gå in på Healing iFokus och skriva ett inlägg, tror jag. Jag har inte varit där så mycket, mest för att tiden inte räcker till. Jag hade tänkt ta lite bilder på Shepard så jag har laddat min kamera så jag kan nog ta en bild och lägga upp.
Ledsen om mina inlägg kan låta lite luddiga, jag fick knappt tre timmars sömn inatt och jag vaknade varje timme…
Tack så mycket, jag hoppas det vänder.
#39 Han snorade innan antibiotikan, men rosslandet kom efter! Såklart, det kan ha varit det! Jag sprutar i kinden, men jag kan ha slarvat lite då jag är trött och Shepard var uppstressad över att precis ha kommit hem från vet.
Shepard tycker om antibiotikan (den luktar banan!), så det är inga problem att få i honom den i alla fall.
Tack, det gör jag med.
#40 Tack så jättemycket, ditt inlägg värmde massor.
Enligt mig så väger Shepard alldeles för lite för en hane i hans ålder och han känns tanig och klen.. Det har blivit lite bättre, men inte så mycket som jag känner att det behövs.
Ironiskt nog var det min pappa som lärde mig redan som liten att ska man ha djur ska dom tas om hand och skötas efter bästa förmåga.
#41 Tack! Jag hoppas allt vänder nu.
Mina inlägg tar lite tid att skriva nu, på grund av telefonsamtal som tagit upp tiden, koll på Shepard och pga lite gräl.
Oj… Stackars stackars dig! All denna stress och ora du har fått stått ut med! Nej nu måste han krya på sig! Du är nog en väldigt stark person, jag skulle nog ha brytit ihop om jag hade varit dig nu.. Vi håller tummar och tassar här! Lyckoönskiningar till dig och Shepard! Ni fixar det här!
Mvh// Cammy, Ingo & Ted
Jag och och mina små grisar håller tummar och tassar för er!
Vi ska försöka skicka lite energi åt erat håll så gått det går, hoppas allt tokerier lugnar sig snart.
#43 Tack ska du ha. Allt hänger på Shepards ork och styrka nu.
#44 Tack ska ni alla ha!
#45 Ni fixar det! Han orkar! Ni är starka båda två, jag är säker på att ni fixar det här tillsammans!
Detta låter ju fruktansvärt! Jag hade inte kunnat sova, jag hade vakat hela tiden. Hoppas verkligen att han fixar detta. Och jag håller med,, en försäkring vore nog inte fel att ha på sitt lilla svin.. Det kan ju inte kosta många kronor per månad. Ska kolla upp det. Jag har allt annat försäkrat, så varför inte grisarna? Lägg gärna upp en bild på honom =) Och lycka till! Håller tummar och tår!
Från Marika och hennes bästa vänner =)
Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.
#48 Jag kunde inte sova heller, kan jag säga. Fick ungefär 3 timmars sömn, lyckades sova lite på eftermiddagen vilket var guld värt. Tack ska du ha.
Jag kan ge en liten uppdatering om Shepard nu, då jag precis gett honom antibiotikan.
Han äter sina grönsaker och kruskakli ur skålen med god aptit, så det är nog därför han inte får i sig så värst mycket hö. Lite äter han, tjejerna vräker i sig av sitt hö och jag har dubbelkollat påsen så det är inget fel på höet åtminstone.
Svullnaden har gått ner både med bölderna och vid prostatan och såret han hade har börjat läka ihop bättre, även om det fortfarande är lite öppet. Det kommer ut lite var när jag känner på det, men ingenting i jämförelse med hur det var igår.
Vid runt midnatt kommer jag ge honom smärtstillande igen, då det var ungefär vid den tiden han fick det igår. Samtidigt ska jag passa på att borta hans päls och klippa klorna på hans baktassar, så då kan jag ta en bild. :)
Det sötaste och roligaste tecknet på länge hos Shepard var tidigare idag när jag lade in en röd handduk i buren så han skulle ha något att krypa in och värma sig i. Han bara satt och stirrade på den i någon minut med uttrycket: "Hur sjutton hamnade den här inne?"
Tillsist fick han lite småfnatt, skuttade runt lite i buren och undersökte handduken innan han kröp in i den och gosade sig tillrätta. :'D Så det gjorde mig väldigt glad.
Åh vad härligt att det går åt rätt håll. :-D
#50 Ja, nu hoppas jag verkligen att han blir bra nu och att det hela är över. :)
Du får ge han en extra puss från mina grisar imorrn ;) Hörde du av dig något på healingsidan? Nyfiken…
#52 Visst nej, det glömde jag!! Båda dom här dagarna har varit en enda röra för min del..
Vet inte om jag riktigt tror på sånt men av mins vänners mor är healare (stavning?) och hon tror stenhårt och har fler solskenshistorier så jag tycker du ska testa, kan ju inte bli sämre….
#54 Jag ska definitivt ge det en chans. :)
Jag tror på energier och att positiva energier ger styrka och hjälper en att läka olika former av sår och skador. Det är därför jag försöker hålla stämningen här hemma så positiv som möjligt, trots allt som har hänt.
Bra! Glöm inte att ta hand om dig själv bara, lätt stt glömma det när man ör så uppe i någon annan. Mår du bra ör utvilad och mätt så blir det lite lättare att ta hand om någon annan. Och du utspelar som du skriver böttre energi.
#56 Jag ska försöka, jag blev bara lite extra orolig nu när jag plockade upp honom och han snorade värre än tidigare idag…
Här kommer en bild på Shepard när han ligger och småslappar lite på täcket i min säng. Bilden är från ikväll när jag skulle kolla till honom och se hur han mår.
Åh vilken sötnos! :-D Han ser ut att ha det gosigt. :-)
#58 Tack! :)
Han brukar trivas i sängen. Problemet är bara att han trivs oftast för mycket så det blir en kisspöl i sängen… så han får bara vara där när han kan ligga på mig och kissa på mig istället… XD
# 57
Vilken stilig herre = )
Skönt att höra att han e lite bättre!
Mitchika - Du får skaffa Libero mats http://www.libero.se/Produkter/Product-Range-Container/Babyvard/Libero-skotbordsunderlagg-6-st-Libero-mats-ar-skotbordsunderlagg-som-byts-nar-de-blivit-smutsiga/ suveräna att ha under grisarna när de är i soffa och säng eller på kläder som inte får bli kissiga. 
#61 Suger dom åt sig kiss bra? Och slänger man dom efter varje gång? Ett himla bra tips detta? :-)
#60 Tack! :) Ja, det är jätteskönt. Jag hoppas verkligen att det håller i sig nu.
#61 Åh, vilket bra tips! :D Jag har plastfrotéhanddukar i deras lekhage, dom funkar också bra.
Men jag undrar som #62, absorberar dom bra och är det engångsanvändning? Eller kan dom tvättas och användas om?
Så himla fin han var! Och vad kul att höra att det vänt nu :)
Från Marika och hennes bästa vänner =)
Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.
#64 Tack! :)
Vi var hos veterinären igen och sköljde ut bölderna. Var och blod igen, jag mådde illa… men det ser klart bättre ut. Svullnaden har försvunnit nästan helt, han har fått smärtstillande och han äter.
Men han har tappat vikt igen. Inte överdrivet mycket, vara sådär 40 gram. Han känns rundare om magen åtminstone. Han blev lite medtagen av att vara hos veterinären, men i övrigt är han mycket piggare och gladare. :)
#65 vad skönt att höra att det blir bättre :)