Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2129 ggr
Aristarcos
0

Gnyende när kissa & bajsa ?

Hej,

Måste kolla om någon här har varit med om att de gnyr när de kissar och bajsar.

Jordan står på behandling med Bactrim och Metacam. Hon blödde ganska mycket när jag började, men nu har det väl i princip upphört. Hon blöder bara pyttelite men det har inte avtagit med det här problemet. Hon har ställt sig blick stilla lite högrest helt stilla/ och gnyr/ piper när hon kissar och bajsar och spänner upp baken när hon slutar gny ser inte alls bra ut .

Hon är ju röntgad utan att hitta något kontstigt på röntgen plåten. Ska givetvis tala med hennes veterinär så snart som möjligt, men det börjar kännas lite hopplöst då vi har haft problem ända sedan i Januari.. vad det nu kan bero på då de inte hittade några stenar.

Har någon varit med om ovanstående symptom och vet varför, eller bara haft problemen är jag tacksam för alla synpunkter. 3 bactrim kuren nu och första gången i kombination med Metacam. Och hon har tidigare inte visat de här problemen , bara att hon knipit med ögonen någon gång.

Hur hade du själv gått vidare ?

Abico
0

Min Irma började gny när hon bajsade mot slutet, vi kom fram till att det berodde på att äggstockcystorna blivit så stora att de tryckte på inifrån. Men då hade hon haft cystorna i flera år och var tydligt påverkad av hormonproblem på andra sätt, kopplingen kändes väldigt naturlig för både mig och veterinär. Hon avlivades kort efter att bajseriproblemen börjat uppstå eftersom hon vid det laget var ganska rejält påverkad av äggstockcystorna i temperament och utseende (tappade päls och magrade av över skuldrorna men var väldigt tjock över magen) också. Det kändes som om det var nog. Men om Jordan inte visar några som helst tecken på hormonproblem är det ju förmodligen inte det som är problemet. Jag skulle helt klart gissa på stenar för det är samma symptom som jag haft på honor som haft urinsten. Konstigt att röntgen inte visade något, när togs de bilderna?

Hanna 

Aristarcos
0

jag var där 11 April,  så det är ju bara 1,5 vecka sedan :(

esvard
0

Min Samira hade samma symtom som din Jordan, gnydde när hon skulle kissa eller bajsa. Även vi gjorde röntgen och det fanns inga stenar enligt bilderna. Men hon fick göra ett kisseprov vilket visade att hon hade UVI. Har ni kollat upp det??

Tyvärr var det försent för min lilla gumma som blev snabbt sämre då UVI:n hade "vandrat" upp emot njurarna innan vi visste vad det var. så har ni inte kollat upp det så gör det så fort ni kan.

Jag hoppas att vetrinären kan finna vad det är och att Jordan blir snabbt bättre.

Hälsningar Esvard

Aristarcos
0

Men behandlng av UVI torde ju vara just antibiotika och det har hon ju fått flertal gånger, jag är också rädd att det har gått uppåt då hon blöder så mycket..det vill inte riktigt ge sig.

Creation
0

Hm, varför skriver inte veterinären ut en annan antibiotika? När bactrim inte funkar brukar man väl byta till baytril som sägs vara lite starkare. Kan hända att ev. bakterier blivit "immuna" mot din nuvarande antibiotika också, efter så pass lång tid. Vad ger du för dos bactrim?

Stenar brukar synas lika tydligt som skelettet typ, en väldigt tydlig rund vit fläck, så jag har svårt att tro att de har missat något sådant. Äggstockscystor kanske går att missa, jag vet inte exakt hur det visar sig på röntgen. Förslagen i #1 eller #3 låter i alla fall också sannolika. Grövre UVI eller något med livmodern.

Oavsett, tycker jag att du ska be veterinären om baytril istället för bactrim. Det ska ta både livmodersinflammation och UVI, precis som bactrim, men det ska vara lite starkare som sagt. Tänk extra mycket på att ge något som lugnar magen under kuren!

Det skulle ju förstås kunna vara kristaller som de missat också… det syns bara som lite grumligt vitt över urinblåsan. Men metacamen borde nog hjälpa henne kissa ut det, hm…

Du har inte möjlighet att få en kopia av röntgenplåtarna själv, såhär i efterhand? Sådant brukar väl sparas i djurets journal.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Aristarcos
0

#5 tack för dina tankar ! Kan hålla med att jag tyckte det var lite skumt att han inte gav henne baytril när han ändå inte kunde påvisa några stenar, men hon satte ju igång att blöda dagen efter jag var där där kissade hon på mig och golvet och då visade hon ingen blod förekomst alls ( typiskt ). Men han tyckte det skulle räcka med metacam och bactrim och de isig skulle verka dubbelt. Men vet ska ringa i morgon så får vi diskuttera saken hur jag ska gå vidare. Känns rätt hopplöst när hon bara blir tillfälligt bättre och nu har hon ont på ett sätt hon inte haft förut. OM det vore en livmoderinflammation har jag svårt att se varför det skulle bli bättre av tranbärsjuicen som jag gav henne.

Men jag provar ju hellre Baytril än att tvingas ta ett beslut jag inte vill ta, för hon är ju trots problemen pigg därimellan och hon har ju fått upp vikten också en del trots antibiotika kurer även om hon gått ner under själva kuren. Men jag kan heller inte fortsätta i oändlighet med att behandla henne, det vill jag inte utsätta henne för.

Creation
0

#6 Aha, har tranbärsjuicen hjälpt… ja, det borde ju inte påverka livmodern på något vis. Var det markant skillnad?

Upprepad UVI verkar inte helt ovanligt. Det kan ju vara en tuffare infektion det handlar om. Hur långa har kurerna varit tidigare? Avslutas kuren lite för tidigt, så att bakterier finns kvar, kan UVI:n återkomma snart igen.

Hm, jag önskar man kunde få se röntgenplåten…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Aristarcos
0

#7 det har varit långdragna behandlingar första kuren var på 20 dagar ( blod borta efter 10) andra kuren var väl ca 14 dagar, blod stänk efter halva tiden och lite emellan, avslut, blod efter 2 dagar, gav tranbärsjuice, avtog symptomfri en 3 veckor innan det drog igång igen :( är nu inne på 3 omgången och ca10 dagar blodet har avtagit, kommer lite och går, men inte blodfri, men hon står alltid och piper när hon ska kissa och bajsa.. tyvärr..pluttarna lite avsnörpta men det kan nog bero på antibiotikan. Behandlar just nu inte med tranbärsjuice, då blodet kom trots tranbärsjuicen. Men det kändes som att det hjälpte till att hålla henne symptomfri ett längre tag efter antibiotika kur nr. 2.

esvard
0

#4 Ja det är ju riktigt det du säger ang. antibiotikan.. =/ Jag hoppas att det ordnar sig för henne, stackaren.

Aristarcos
0

En tendens på mindre gnyende, och hon är inte blodig som innan, hon var rätt blodig så jag var nästan på g att åka in med henne för att göra det jag absolut inte vill göra i morgon.. men hon forsätter att gå ner i vikt.. nu har hon gått ner ca 30 g idag…totalt ca 130 g på 2 veckor..

Hon började få andapsin igår, kan det ha stillat blodet så mycket så snabbt ???

Nu är jag vill hur jag ska göra… hon har blivit tunn, med sina 930 g… börjat till mata med Critical Care och fortimel blandat tillsammans..lite minskad matlust vad jag kan se, men jag är ju inte hemma dagarna… så jag känner mig så maktlös…

Aristarcos
0

Det börjar se riktigt mörk ut, trots att hon inte blöder som tidigare, men hon äter inte som hon ska…hon tom låter gräs vara…och pillar bara i sig något höstrå någon gång ibland. Gett henne i kväll Fortimel/ CC blandning, och kommer göra det tills i morgon… men jag tror att hon har börjat ge upp.. Gråter

Abico
0

#11 - Så fruktansvärt jobbigt :( Många kramar!

Hanna 

godisgrisen
0

Lilla söta Jordan Gråter

Aristarcos
1

# 13 & 14

Lite positivt i allt det hela.. hon hade inte gått ner något idag, så jag ger henne helgen minst iallafall för att se om det vänder. Jag tycker hon äter något bättre ( marginellt) så att jag hinner se om Baytrilen gör någon verkan. Kommer att stödmata också, men nu har hon precis ätit en del själv så det får bli om ett tag.