Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: presentationer
Läst 682 ggr
Mollertons
0

Nu tycker ni väl jag är knäpp! ;)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

som tingar marsvin till höger och vänster men det är mer genomtänkt än det verkar, jag lovar. Jag vill ju få ihop min lilla avelsgrupp som jag ska börja med innan honorna blir för stora och så vill jag att de ska bo i små flockar så att de får leva så naturligt som möjligt och som det var menat från början. Då blir det ju att jag får köpa några stycken åt gången.

Jag tänkte även att jag skulle passa på att berätta lite om min bakrund för er.. Om någon är intresserad :).

Jag har haft djur av olika slag i hela mitt liv. Har alltid haft ett brinnande intresse för djur och när jag var liten så försökte jag föda upp grodor i ett stort badkar ute på gården :).

Senare genom livet har jag även haft hundar, katter, kaniner, illrar (som jag även tog en kull på) och råttor (även där en kull). Avel har alltid funnits i bakhuvudet då det och genetik är ett stort intresse men jag har tidigare inte kännt att jag har haft tid och möjlighet att bedriva någon avel på riktigt. Marsvin har jag haft kontakt med på olika sätt genom livet och även om jag inte själv har haft några tidigare så har jag alltid gillat dem och varit på väg att skaffa flera gånger.. men även i detta fallet har det inte klaffat med tid och plats mm.

Nu när jag då äntligen kände att jag har tid, plats och möjlighet för att ha marsvin så bestämde jag mig även för att börja föda upp i mycket liten skala. Jag vet att många tycker att man bör ha haft marsvin en längre tid innan man börjar med avel och jag kan absolut köpa det resonemanget men jag tror för min del att jag kommer lära mig mest genom att göra, göra fel, göra om och göra rätt. Givetvis läser jag allt jag kommer över och jag strävar självklart efter att det ska bli så bra som möjligt från början men det finns alltid mer att lära och vissa saker kan man bara lära sig genom erfarenhet eller hur? :)

Jag vill avsluta med det som var själva tanken med inlägget från början och presentera min första hane som jag har tingat. En peruangrabb som jag föll pladask för. Jag är så svag för allt vad golden heter.. :) Han är mycket liten ännu men om allt går vägen så flyttar han hem till oss om några veckor. Bilden är lånad av uppfödaren.

Tack för alla hjälpsamma, välkomnande och snälla kommentarer i mina andra trådar! Marsvin iFokus verkar vara ett supertrevligt ställa att hänga på!

Mvh Majéla på Mollertons

Mvh Majéla på Mollertons www.mollertons.n.nu

tantnett
2

Nawww! Så ljuvligt söt. Har han något namn ännu? Annars kommer ett namntips från mig här och nu: Kalaspuffen. Skrattande

Jag önskar dig all lycka med din uppfödning och du har hittat rätt forum gällande information samt tips och råd här på iFokus.

Jag har lärt mig långt mycket mer härinne än vad jag någonsin kunnat läsa mig till i faktaböcker.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Aristarcos
0

SkrattandeDina avsikter med din avel är säkert genomtänkt, men kan du kanske ändå ta det försiktigt i bästa välmening !

Så inte marsvinsantalet ökar mycket snabbt, det är ju lättare att bara börja med en ras, för att sen utöka, om det inte är raser som kan korsas och få ras rena djur. Gå lungt och metodiskt fram skaffa bara ett en, två avelshonor.

Känn av hur det går, skaffa någon till efter något halvår/ år men rusa inte bara in i det då det snabbt kan gå en över huvudet. Även om de är små djur, så blir veterinär kostnaderna dyra. Tex ringorms sanering kostar både pengar och tid.  Men självklart kommer alla försöka hjälpa till så gott det går här med råd och stöd till dig med dina marsvin.

Mollertons
0

#2 Tack för dina råd! Jag är helt med på vad du menar :) Vad det gäller pengar för veterinärbesök, medicinering mm så finns en bra buffert för oväntade utgifter.

Ja jag har ju två raser nu som går att korsa med varandra och få fram ranrasiga och sen tillkommer ju en ras till i form av english crested tjejen och sen är det stopp. Jag förälskade ju mig i teddy/ch-teddy också men har fått tänka om och inse att jag inte kan ha hur många raser som helst precis som du säger. :) Och sen är det inte alls säkert att jag kommer att avla på alla de tjejerna jag har utan det beror på hur de utvecklas och om de får vara friska vilket tiden får utvisa. Men som sagt jag vill att de ska vara i små flockar för att jag tror att de mår bäst då. :)

Tack än en gång för din kommentar. :)

Mollertons
0

#1 Tack! visst är han ljuvlig. Men gud kalaspuffen.. Han ser ju faktiskt ut som en kalaspuff. Vilket bra förslag! :)

Tack för din lyckönskning!