Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 988 ggr
_Charlie
0

Hjälp nyfödd unge!

Jag är orolig över en av ungarna. Den ligger ner hela tiden medans de andra 2 har rest sig upp, och den gapar konstant med munnen. Är något fel?

vinteralvan
0

Har den fått i sig någon mjölk?

Aneema
0

Har inte själv varit i den situationen. Håller mamman på med ungen? Annars känns det spontant som jag skulle tagit upp ungen i en handuk och masserat den så den får hjälp att komma igång med cirkulationen. Verkar den "ren" i munnen eller kan ha dragit in vätska?

Du får säkert snart svar av någon med mer erfarenhet.

Aristarcos
0

#2 ja det låter som ett bra förslag, försöka få igång ungen…hoppas det går bra..

_Charlie
0

Ingen har diat ännu, mamman tvättar ungen när jag lägger den bredvid henne en liten stund sedan går hon vidare till de pigga ungarna som är uppe och går redan. Den svaga sitter upp om jag sätter den upp, men sen tippar den över igen. :(

Munnen ser ren ut.

Aneema
0

Andas den lugnt eller verkar den ha svårt att andas?

_Charlie
0

jag har den här nu och masserrar. den andas men ca var 5 andetag gapar den som om den kippar efter luft

_Charlie
0

luft måste den ju få eftersom den överlevt en timme

jezzijezz
0

Åhhh e det CB?? Grattis mormor! = )

Jag har ingen aning men kan det kanske inte sitt nått i vägen…kan man inte ta en pipett eller spruta å dra försiktigt ut…om du förstår va jag menar??Rensa luftvägarna som man gör med nyfödda barn??

Usch önskar jag kunde hjälpa dig = (

Men om du upprepat lägger den svaga hos mamman så fortsätter hon? Igen å igen? Bara förslag då jag inte alls vet nått om detta = (

Hoppas allt går bra iaf…fortsätt uppdatera.

kram å lycka till!

Aneema
0

Håller med #8. Går det att rensa luftvägarna? Ser ungen hel och frisk ut för övrigt? Normalskapt?

Har du telefonnr till någon erfaren uppfödare?

Lixim
0

Gnugga om den är slö, har den fått foster vatten i lungorna? Håll den i stadigt i båda händer glöm inte nacken ställ dig bredbent och slunga den för o se om du får ut foster vattnet. Knäpper det när den andas?

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

_Charlie
0

Jag har slungat den säkert 20 gånger utan förbättring och masserat en kvart. Det händer inget.

Den kämpar och sprattlar och vill, men när den sitter upp tippar den över efter några sekunder.

Hör inget knäppande, men den gapar om och om igen och det ser fel ut.

De andra 2 är uppe och pigga men denna ligger ner.

Ringde veterinären och de sa att jag inte kan göra mer än jag gjort??

Nu har jag lagt in henne till CB igen som tvättar den igen men den ligger ner ännu.

Jag tror inte den klarar sig.

_Charlie
0

Den väger 87 gram så den har ju iaf vikten på sin sida.

Usch… den är så fin. :(

Lixim
0

Inget i munnen? Aldrig varit med om det innan..

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

_Charlie
0

Jessi jag har filmat den, be lotta gå in på msn

Aneema
0

Håller tummarna för den lilla.

Du får uppdatera när du får tid.

godisgrisen
3

Det låter inte så jättebra precis. Du har gjort allt redan som jag skulle ha velat tipsa om förutom vänta och ge den tid. Om något är fel så kommer den att dö och du kan inte göra något åt det mer än du redan gjort. Så är det som du vet. Jag vet inte om jag varit med om exakt samma problem men några svaga ungar har fötts här. Några av dem har dött men faktiskt har de flesta av dem klarat sig de har bara behövt pusta ut efter sin födsel så det kan finnas hopp Glad.

Nu senast var det ungen Blomma som kom ut med bakbenen först. Det blev ju en långdragen födsel och hon var slö som en trasa de första timmarna(hon föddes på natten) men på morgonen därpå var hon lika pigg som syrran. Hon har hela tiden varit störst av de ungar jag har nu och hur frisk och pigg som helst hon fyller fem veckor i morgon och väger strax 400g (om hon inte redan passerat vikten ;-)).

Å du grattis! Helt oavsett om denna unge klarar sig eller inte så har du två friska ungar och en fin mamma att glädjas över Glad!

jezzijezz
0

Fortsätter oxå hålla tummar å tår!!!

Mollertons
0

Håller tummarna för den lille!

Mvh Majéla på Mollertons www.mollertons.n.nu

_Charlie
0

Tack för all hjälp. Trots 3 timmars ihärdigt jobb har hon precis somnat in.

Sov gott lilla Prinsessa.

Aneema
0

Beklagar. Men du gjorde allt du kunde. Kanske var någon medfödd missbildning i hjärta eller lungor.

Nu får du ta dig tid att glädjas åt de nya små som är kvar.

Mollertons
0

Beklagar.. Men grattis till de två underverken som är kvar!

Mvh Majéla på Mollertons www.mollertons.n.nu

Royalz
0

trist.. har själv varit med om ungar som gapat och dom har också dött tyvärr.

[SallysPigge]
0

Usch! Tråkigt, tyvärr så var det exakt så för oss med. Men du gjorde ditt bästa, mer kunde du inte göra.

Aristarcos
0

synd att det inte gick vägen, men sådant händer ju tyvärr…

Kram

jezzijezz
0

Beklagar lilla prinsessan!