Vid födsel.
Det är många uppfödare som fotar blodiga ungar. Något som jag tänkt på länge och inte riktigt förstår. Det är inte menat som kritik utan jag är mer nyfiken.
Här hemma har vi lyckats vara med vid de flesta födslar. Vi är där och hjälper till om det behövs. När mamman fått ut ungarna och tvättat rent dom kollar vi snabbt så ungarna mår bra och är pigga + en snabb vägning och kollar kön. Efter det får mamma och ungar vara ifred i någon timme, därefter tar vi bilder. Tycker det är viktigt att mamman får putsa klart ungarna för att få igång dom och sedan ''skapa ett band''.
Jag är nyfiken på hur ni andra uppfödare gör, hur och varför?
Somsagt ingen kritik utan jag vill lära mig hur andra gör.
Jag har varit med vid alla födslar här hemma under de senaste åren och tar upp ungarna så fort de kommit ut och mamman fått tvätta lite, för att kolla så att det inte är någon hinna kvar över mun och nos och så att de ser friska ut. Sen brukar jag ta kort/filma eftersom jag tycker att det är intressant att ha kvar efteråt. Mina honor är alla väldigt trygga och sociala och jag har aldrig sett några som helst tecken på att de skulle störa sig på att jag var där och hjälpte till. Skulle någon hona verka orolig eller stressad av att jag var med så skulle jag förstås ta ett steg tillbaka, men jag avlar bara på honor med trevligt temperament och har som sagt aldrig haft problem med någon stress under dräktigheter/födslar.
Hanna
Okej, men varför inte låta mamman putsa klart ungarna så de är torra och fina innan man tar foto?
Tycker det är en viktig tid för hona och unge. Det hjälper ju även blodet m.m när de tvättar dom.
#2 Varför inte låta mamma putsa klart innan man kollar kön och väger? Vad gör en timme egentligen? :)
Jag är helt enkelt nyfiken, och gör det rätt omgående av den anledningen. Ett foto går otroligt fort (i alla fall för mig) så det känns inte som något big deal om man ändå ska väga och kolla kön. Jag tror att varför dessa två grejer är mer accepterade är för att det på något vis kan framstå som prio ett efter födseln, för annars kan något hända/gå fel..? Medans foton inte kan förklaras med något annat än att det är för vårt egna nöjes skull. Det blev virrigt det där, återkommer om jag känner att jag kan förklara det på ett enklare sätt.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#3 ''När mamman fått ut ungarna och tvättat rent dom kollar vi snabbt så ungarna mår bra och är pigga + en snabb vägning och kollar kön.''
Nae en timme gör väl ingenting egentligen. Jag tycker dock att mamman bör få sin tid med ungarna m.m
Jag vet inte det känns bättre om de får umgås, putsas på lite till och så.
När jag fotar vill jag gärna ha porträtt och grupp foto och det tar ju en stund.
Men att ta upp ungarna när dom är blodiga förstår jag inte riktigt, men jag vill ju såklart förstå.
Det är inte det att våra honor bli stressade av att vi plockar upp ungarna.
Vi kan dock ta upp ungarna snabbt för att se att nosen är fri.
Jag tycker inte man ska greja alls med dem förrän födseln är över och ungarna torra. Även om mamman är trygg med ägaren så är det ändå viktigt att hon får bonda med sina ungar i lugn och ro men framför allt för att det är en väldigt jobbig händelse för ungarna att födas och det är tillräckligt mycket nytt för dem utan att de ska behöva bli pillade på av en människa också.
Man kan greja med dem i flera år efteråt och har man väntat i 10+ veckor redan så dör man nog inte av att vänta några timmar till ;-)
Dock är det annorlunda om något går fel under födseln, då måste man gå in och hjälpa till
#4 Jaha, uppfattade det som att det var just kort på blodiga ungar du ifrågasatte. Håller med dig om att mamman bör få pyssla med ungarna, därför brukar jag vänta eftersom ungarna dessutom blir finare på kort om de är rena. Men väljer man att kolla att allt är okej redan när de är nyfödda, väga, kolla kön… så kan man ju lika bra ta kort, kan jag tycka.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#5 Precis du tänker som jag.
#6 Jag tycker dock det är skillnad att kolla så de är okej och väga dom snabbt och att sitta och ta kort som ska bli bra.
Det verkar vara så bråttom ibland och jag tycker det är väldigt viktigt för ungar och mamma att få sin första tid tillsammans.
Sen tycker jag att vikt och frisk koll är viktigare än att ta kort.
Men det är nog jag som är sölig på att ta kort i så fall :)
Vi har blodiga kort när mamman sitter och tvättar dom men inga där vi tagit upp dom innan mamman tvättat klart, det är ju viktigt för att ungarna ska komma igång genom att mamman putsar dom?
Det är svårt och få fram riktigt vad jag menar känner jag :s
så ha tålamod med mig :P
#7 Jag kanske har missat något, men förväntar man sig verkligen att bilderna ska bli bra om ungarna är blöta och blodiga?
Skulle såna bilder vara nödvändiga (jag har tagit kort för att skicka till familjen för att visa att ungarna är födda, medans de sitter på vågen t ex) så sitter man ju inte och försöker hitta rätt vinkel och tar fler än nödvändigt. Men det kanske bara är jag.
Jag håller med om att vikt och friskkoll naturligtvis är viktigare för marsvinsungen, än att ta kort. Men tar man upp nykläckta ungar för att väga och checka läget, så kan man enligt mig lika bra ta kort. Mamman gör knappast skillnad på en halv eller en hel minut :)
#8 mja det är ju det jag inte riktigt förstår, varför man inte låter honan ens putsa klart bebbarna innan man tar upp dom? varför är det så himlans bråttom att få bilder innan ungarna ens är torra?
Och är det verkligen vad man anser gulligt? blodiga ungar..
Friskkoll tar ju inte lång tid likaså väga, medans foto tar lång tid för mig. Jag vill att ungarna ska få sin första tid med mamman, men jag anser att vikten och frisk koll är viktigt, och jag vill inte ha de uppe längre än nödvändigt.
Sen har vi bilder där honorna föder och även film, men de ungarna är ju hos mamman.
Jag tar endast upp nyfödda ungar kollar kön och att de annars är ok + födselvikt. Först när de torkat någon timme senare tar jag en snabb gruppbild (inget fint uppställande) och sedan tillbaka till mamman.
Har tagit kort på helt nyfödda ungar men då var alla hos mamman i buren..
Så allt handlar om hur snabb man är med kameran? Jag har mina kameror framme, laddade och redo vid buren när det är dags. När jag tar upp ungarna (vilket jag gör innan de är tvättade och torra eftersom jag alltid vill vara säker på att allt står bra till, tassar och öron sitter där de ska och att de andas ordentligt, jag tar för den delen även upp mamman och tittar så att hon ser okej ut efter födseln med alla delar på rätt sida.) tar jag någon bild på dem samtidigt som jag tittar igenom dem, en bild tar någon sekund att knäppa och de blir oftast ruskigt dåliga. Eftersom mina bebisar är vita är det sällan de är vita dagen efter födseln, allt som oftast skiftar de lite i rosa fortfarande men det är då jag tar ordentliga bilder på dem.
Varför är det värre att lyfta upp ungen och ta kort än att ta kort på den i buren bland blodigt spån och moderkakor - om det nu är det hela med att det är så oförståeligt att "vilja ha" blod med på bilderna?
Varför överhuvudtaget filma och ta kort under födseln, vad är vitsen med det? Inte heller de bilderna är ju någonting att rama in och tapetsera väggarna med direkt.
Hanna
Nae min undran är varför man har så bråttom med att få upp ungarna att man inte hinner låta honan putsa klart dom. En del tar ju kort när de fortfarande är blöta och blodiga, och jag undrar varför man har så bråttom.
Då jag anser att tiden med mamman är viktig och det är viktigare att honan får putsa klart ungarna än att ta upp ungarna och ta kort som ändå inte blir speciellt bra.
Bilderna och filmerna när honan föder/putsar stör inte honan eller ungar.
Jag förstår inte hur ett kort är viktigare än att honan ska putsa klart ungarna.
Men det kanske inte är så viktigt i marsvins världen.. Är uppfödd på kennel och där hjälpte vi tiken med valpningen och vägde,kollade kön och såg till att den var okej och antecknade, medans tiken låg brevid. Hos valpar är det viktigt att tiken får tvätta valparna så att blodet kommer igång eller hur man ska säga.
JAg struntar i blodet på bilderna, det jag undrar är VARFÖR är det så bråttom att ha bilder? Kan man itne vänta tills honan är klar med sina ungar innan man tar poträtt och liknande? Jag ser det som att det är viktigare att låta honan sköta sitt än att ta en dålig bild som tar en sekund.
Och jag menar inte en sekunds bilder utan när man tar upp ungarna och tar bra bilder.
#12 - Fast du säger ju själv att ni tar upp ungarna för att kolla att allt står rätt till. Varför är det så himla bråttom att ta upp dem och kolla det innan honan har putsat klart? Mitt svar på frågan skulle vara att det tar en halv evighet för ungarna att bli helt rena och torra, vid det laget är det för sent att upptäcka att en unge andas dåligt eller mår dåligt på något annat sätt. Jag ser verkligen inget som helst problem i att ta ett kort medan man kollar att allt står rätt till med ungarna, för deras skull, kortet är förstås helt och håller för min egen skull. Men hela aveln är ju en rakt igenom egoistisk handling tycker jag, det ger inte marsvinen någonting utan är något som jag gör för att jag tycker att det är roligt, givande och intressant. Det känns inte som om ett kort på en nyfödd unge, som inte är med sin mamma och rullar runt i blodigt spån, gör någon skillnad.
Oftast har honan dessutom flera ungar att tvätta och pyssla med, att jag tar upp en åt gången spelar liksom ingen roll för hon kan ändå inte tvätta alla samtidigt. De gånger jag har tagit upp alla samtidigt för en bild, och då har de nog torkat i alla fallen tror jag, så har mamman verkat ganska nöjd och satt igång med att äta.
Oavsett vad så kan jag inte påstå att jag upplevt några problem hos mina ungar för att de fotograferats utanför buren innan de är torra och oblodiga. De är alla hemskt pigga, trevliga och glada djur - från dag ett och fram till idag. Inga problem med blod som inte kommit igång eller problem att knyta an till mamman. Bild på senaste bebisen, hon lever än idag trots att jag fotade henne inom loppet av någon timma efter födseln: http://uploads.ifokus.se/uploads/f7c/f7ca26c6ee199c951511f20d7d462a14/dsc00365.jpg
Hanna
#13 - Fast det får man ju liksom inte den första timman precis, för som du säger är ungarna då fortfarande blodiga och ibland lite skakiga liksom. Först efter ett par timmar brukar det vara lönt att ta fina bilder, och vid det laget är ju ungarna torra - alltså inget som helst problem.
Hanna
Nae du missförstår mig eller så förklarar jag väldigt dåligt.
Att vi tar upp ungarna för att kolla att de är okej är ju en självklar sak som måstes göras.
Men jag ser inte riktigt anledningen till att ta bort alla ungarna från mamman när hon inte är klar med dom för att ta snygga och bra bilder på dom (som tar ett tag)
Jag förstår inte varför man inte kan vänta med att ta dessa bilder efter att honan och ungarna är ''klara''.
#15 jo de är det jag menar, men en del tar ju riktiga bilder när bebbarna är helt nya, och jag är nyfiken på varför.
Men jag antar det är p.g.a att ägaren inte kan vänta helt enkelt.
#16 - Som jag sa så får man inte bra bilder innan ungarna är torra. Det går inte att ta en snygg bild på en blodig unge med blöt päls. Skickar med en gruppbild, ungen längst till höger är ett par timmar gammal och de övriga ett par dagar. Om jag får säga det själv, det här är en bra bild. Men det hade inte varit någon vits med att samla bebisarna när den yngsta fortfarande var fuktig med platt och trist päls.
De första bilderna jag tar, medan jag väger och kollar igenom ungarna, är bara för dokumentation och för att visa upp vilka underverk som kommit till världen. Syftet är inte att visa upp en snygg bild utan att ha kvar något att titta på när bebben fyller sex år och inte är så liten längre.
Hanna
#17 - Hm, nu måste jag kolla igenom lite trådar frö att hitta exempel på dessa ;) För jag har liksom svårt att tro att det blir bra bilder på blöta blodiga bebisar.
Hanna
#18 ja sekunds bilden du pratar om kan jag förstå. Att fota riktiga bilder när de är torra och fina efter en eller ett par timmar gör vi med.
De jag vänder mig till är de som tar bilder som i #18 men när ungarna inte är färdig putsade. Och om man då inte värdesätter att honan får den första tiden med ungarna.
Farligt söt bild :)
#20 - Okej, ja jag förstår inte vitsen med att anstränga sig innan ungarna är tillsnyggade. Fast jag måste säga att bilder som i #18 sällan tar lång tid att ta heller, bebisarna tröttnar så fort så man får ha allting klart med inställningarna när de kommer upp och dra av ett par tiotal bilder och sen ner med dem igen. Blev det inte bra får man försöka efter en stund igen. Så att honan skulle lida/inte ges tid åt sina ungar kan jag inte hålla med om för det är såpass kort tid. Visserligen finns det väl honor som är känsligare, som den första tiden ogillar när bebisarna försvinner. Men mina honor brukar inte bry sig det minsta faktiskt.
Ja visst är de bedårande, det bästa är att de bara blir goare med tiden ^^
Hanna
Abico #14 & #18, jättebra skrivet!
#21 precis.
Nja jag tror inte honan lider, men att föda fram ungar och börja putsa och sedan tas ifrån alla ungar kan ju inte vara direkt roligt, jag tycker man ska ha lite respekt för honan, låta henne ha sin tid med ungarna. Istället för att fota en bra stund medans de är blöta och blodiga, förstår inte riktigt vitsen med det.
Men att ta upp ungarna när honan och ungarna är lugna och den jobbiga födelsen är förbi och ungarna fått finna sig tillrätta och ta några bilder ser jag inget fel med.
Men menar ni att det finns dem som tar upp ungarna direkt, alltså så fort hinnan är borta bara för att ta bilder? Känns inte helt okej faktiskt. De bilderna som Abicos visar är ju tagna när ungarna är putsade och torra ser det ut som och då kan jag inte tänka mig att det kan vara någon fara att ha dem uppe någon minut. Intressant att läsa om hur ni tänker runt detta iaf.
Mvh Majéla på Mollertons www.mollertons.n.nu
Jag har bara varit med vid en födsel och tur var det för de kom för tidigt och vi fick hjälpa till med att ta bort hinnorna och få igång tre av ungarna en klarade sig tyvärr inte mer än några timmar men alla hade nog dött annars. De andra har ja, varit blodiga men torra när jag hittat dem på morgonen, brukar ju vara lite kvar syns ju på vita fält, blodet alltså. Vet inte hur jag skulle göra annars om jag fick närvara och jag ser att mamman sköter allt bra, tror jag skulle vänta en stund innan jag vågade ta upp dem…
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

har sett att det finns endel människor som fotar blodiga ungar o sedan lägger upp dem här på mif. själv tycker jag det e trevligare o se torra o fina ungar i stället för blodiga bilder. ungarna e sååå mycket sötare o kolla på när de e rena o fina. men självklar kan man fota blodiga bilder för egen del. o självklart att man ska ta upp dom o kolla så att de mår bra o att allt funkar :)
Jag tycker inte marsvinshonor blir så stressade om man kvickt tar upp ungarna för koll när de är nyfödda. De reagerar inte alls som katter som blir väldigt nervösa när man lånar deras bebisar (det är de andra djur jag har erfarenhet av i denna situation vet inte hur tex. hundar eller kaniner reagerar). När marsvinshonan snaskar i sig moderkakor brukar de inte bry sig så mycket om ungarna och vissa knatar i väg och äter hö eller gör något annat innan ungarna torkat. Det finns tillfällen då man lätt kan sno åt sig ungarna en kort stund och kolla dem och fota om man så skulle vilja utan att störa. Själv har jag gjort det vid ett par enstaka tillfällen då jag vet att jag inte får chansen att fota i dagsljus de närmaste dagarna och eftersom jag gärna vill ha en färsk kullbild har jag gjort det innan de blivit helt torra då. De första bilderna på ungarna oavsett om de är torra och ett dygn eller yngre är snabba grejer och inte omständiga långfotograferingar här inte. Om andra gör som jag skulle jag inte oroa mig för dessa bilder (jag gör inte det) för jag tar för givet att det är väldigt korta fotostunder det handlar om. Jag tror inte ens honorna uppfattar att ungarna är borta om man gör det vid rätt tillfälle.
Tack, jag förstår vad du menar

Har inte själv fotat sådana bilder.
Jag tror att dessa uppfödare som gjort och gör det är så exalterade över att nu äntligen kommer småttingarna så att dom bara måste visa hela världen på studs dessa tilldragelser. Jag tror inte att dom tänker på vad som är rätt eller eventuellt fel för djuren.
Och sen å andra sidan ser man ju även ofta nyfödda människobebisar blåaktiga och med all sköns gegga fortfarande runt hela kroppen. 
Marsvin 4-ever
.