Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 591 ggr
Swane
0

Vetrinären eller inte ??

Jag har en hona som är högdräktig.

Nu imorse upptäckte jag att hon hoppar runt på tre ben, höger bakben använder hon inte.

Jag tog upp henne och kände igenom benet, det är inte brutet men liksom lite "lealöst".  Ungefär som om det har hoppat ur led. Hon protestesterade ju naturligtvis vid min undersökning, men jag tror inte att hon har jättesuper ont.

Nu är frågan: ska jag köra till vetrinären med en högdräktig med allt vad det innebär av risker, eller ska jag ha is i magen och avvakta ?

Även om jag kör till vetrinären: är det så bra med ev röntgen och all den stress det innebär? Vad kan de göra i hennes tillstånd?

Hur hade ni gjort?

SMF 463 Swanes

www.swanesmarsvin.n.nu

Swane
0

Det kan ju vara så att hon har vrickat sej och att hon börjar använda benet igen.

SMF 463 Swanes

www.swanesmarsvin.n.nu

godisgrisen
0

Jag hade inte vågt åka till veterinären med en högdräktig hona. Hur ont har hon? Har hon väldigt ont i benet kan hon tappa matlusten så se till att hon äter. Stödmata gärna med CC. Hoppas det blir bra strax.

Swane
0

Det gör ju tillräckligt ont för att inte använda benet. Jag fick känna på benet utan våldsamma protester. Hon äter bra men hon vill inte ta sej några längre sträckor så jag lägger maten intill henne.

SMF 463 Swanes

www.swanesmarsvin.n.nu