Kalciumbrist?
Kan marsvin få kalciumbrist?
Lola har ju haft problem med både bakben och tänder.
Nu hade vi fått till tänderna så dom var hela, raka och fina. Så vi började ge henne hela bitar grönsaker istället för hackat och det gick bra. Även mindre mjuka morötter har funkat fint i små bitar och hon har ätit dom glatt.
Igår gav jag henne en bit från en större morot så hon skulle få gnaga lite på nått. För att idag märka att hon matvägrar för att BÅDA hennes övre tänder sitter löst
JAg har noterat att hennes tänder är avsevärt tunnare än de andras, även bebbarna har starkare tänder.
Kan det vara så att hon har kalcuimbrist av nån anledning? Eller finns det nån sjukdom som sätter sig på tänderna?
Dom övre tänderna är även lätt gulnade, som hos kaffedrickare.
Ska jag helt enkelt fortsätta ge henne hackat i framtiden?
Hon äter iallafall småbitar med glatt humör och även hö. Så det verkar inte vara nått problem på henne i övrigt då hon är lika glad och go som vanligt.
Ja, det kan de. Oftast drabbar det satiner, satinsjukan, men det kan i sällsynta fall även drabba ickesatiner.
Jag tycker att du bör ringa vet. och se till att få henne röntgad och ta blodprov på henne för att se vad som pågår i hennes kropp. Man kan inte ge några tips innan man vet vad som är fel
Idag gick det upp för mig varför båda tänderna är av (såg idag att båda gått rakt av vid samma ställe på båda)
Charlie började snacka och då satte hon igång och skakade galler som en vildvätting!
Men ska prova och gå tillbaka med att ge samma diet som jag gav när hon var dålig förra gången för då väste ju tänderna ut vita och fina igen. Så jag lär ju märka ganska snabbt om det är nån brist hon lider av för det var ungefär i samma veva som jag slutade med den som tänderna började bli knepiga på henne igen.