Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2172 ggr
mjuhm
0

Problem med kissande marsvin.

Hej!
Nu behöver jag lite hjälp, eller mer förklarat om varför det blir så, & om det kanske är vanligt bland marsvin.

Jag har ett marsvin, & INNAN ni hakar upp er på att han är ensam, så kan jag tillägga att jag har haft otur i marsvin som dött, så vi är på jakt efter en ny kompis. Men bor man där jag bor, är det svårt att hitta någon lämplig.

Iallafall, Simba är som en liten bajs- & kissautomat. Men speciellt kissautomat, vilket leder till kiss ÖVERALLT. Jag har ingen speciell plats där jag rastar mitt/mina marsvin, utan jag har dom på mattan i vardagsrummet, där jag nu längre inte får ha Simba då han kissar på mattan. Jag kan heller inte ha honom på golvet, då han redan råkat förstöra golvet i ett hörn genom att kissa. Det slutar med att jag tvingas ha honom i min egna säng om jag ska motionera honom, vilket slutar med kiss i sängen!

Jag kan inte heller mysa med honom, för han kissar alltid på mig. Kan även tillägga att Simba inte är ensam om detta, då mina 3 bortgångna marsvinskillar var likadana, så det känns lite som om marsvin ska vara såhär.

Det är bara det att jag börjar bli trött på det, då jag verkligen vill kunna mysa med mina/mitt marsvin utan att han kissar ner hela mig. Är jag ensam om detta, eller har ni också problem med kissande marsvin?

Jag vet ju att marsvin är svåra att göra rumsrena till skillnad från kaniner. T.ex mina kaniner, dom kissar & bajsar i sina toeletter & kissar/bajsar INTE när dom är ute i självaste huset (dom bor annars i garaget nu när det är snö ute).

Jag har haft marsvin i 3 år, men det känns ändå som om jag inte riktigt förstått varför marsvin är svåra att göra rumsrena & VARFÖR dom kissar så otroligt mycket. Det händer att han kissar 2-3 gånger med bara någon timmes/halvtimmes mellanrum.

Finns det något svar på detta? Är tacksam för alla svar som ges, även om det skulle vara omöjligt att svara. & det är fritt fram att fråga om ni inte förstår.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Fridaaaa
1

Låter onormalt mycket kissande tycker jag.
Jag brukar ha mina marsvin uppe 30-60 min ibland och max 1 kiss brukar det bli.
Mina kissar inte så mycket. Dem har ju snabb ämnesomsättning så därför kan det vara svårt att få dem rumsrena

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[copicaddicted]
0

Ett tips!

Åk på en välsorterad tygbutik och köp plastad frotte :D
Funkar super att ha dom på möbler, även på golv. Går även att klippa mindre bitar så man kan ha dom i famnen.
Det går även att använda IKEAS billiga fleecefilt för gos i famnen.

Själv har ja inte märkt av problem med kissande då marsvinet som vi gosat mest med säger till när hon behöver kissa.
Grabbarna är lite svårare att gosa med då dom mest bara vill iväg och utforska Tungan ute

ho0mii3z
0

När LIten ( mitt petmarsvin) kom till mig var han skräckslagen och rädd.. Då kissade han medvetet på mig hela tiden. Det kan inte vara någonting sådant ditt gör?

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

mjuhm
0

Tack för era svar!

#1 Jaha, då förstår jag.

#2 Låter bra & mysigt ;) Kanske ska kolla in dom där fleecarna nästa gång vi är på IKEA :)

#3 Hmm.. Mycket möjligt att det är där felet ligger, då Simba kommer från en gård där han blev vanvårdad (har en kanin där ifrån också). Fick honom förra sommaren då han flyttade in med mitt första marsvin Rufus. Han är i stort sätt livrädd för allting. I buren går han aldrig utanför huset, bara han VET att det inte är någon människa i rummet, eller när jag har somnat. Då "hackar" han sig ut ur huset, & minsta rörelse kan få honom att hoppa upp i luften & kuta in i huset. Samma sak när han är ute på golvet. Minsta rörelse kan få honom att springa runt i cirklar i panik av att hitta en gömställe.

Jag har verkligen, verkligen försökt med att få bort detta. Matat honom i knät, hållt honom mot mig ett bra tag utan att klappa honom, legat i sängen med honom & klappat honom osv (de tips jag fått härifrån ifokus). Det funkar inte, han är som han var för ett år sedan.

Har kanske ni något tips till detta? Mina andra marsvin har nästan varit likadana. Mitt första bortgångna marsvin kom från en djuraffär, så han var väldigt rädd till en början, men lugnade sedan ner sig. De två andra bortgångna kommer från samma uppfödare, & var också väldigt rädda. Dock hade jag dom inte så länge, då den första blev sjuk en månad efter & de andra dog av okänd anledning en månad efter jag införskaffat honom. (Tänker inte skaffa ett till av henne.)

mjuhm
0

putt

millib
0

Låter jättetråkigt med ditt svin att han är så fruktansvärt rädd, säkert därför han kissar så mycket för att han är stressad. Jag tycker du ska försöka hitta ett äldre lugnt marsvin som kan stressa av honom lite. Du har ju gjort allt du kan redan och jag har inga andra tips än det du redan gör.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Hanna
1

En vaxduk eller handduk kanske? Eller så lägger man tyg ovanpå en vaxduk. Men har du kollat med vet.? (Slöläste lite, så ledsen om jag missade något).

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus