Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1491 ggr
jezzijezz
1

Första fosterrörelserna!!!

E ju inte speciellt glad att Fendi e dräktig för hon e så liten/ung…men idag kände jag dom första foterrörelserna när hon låg på min bröstkorg å jag blev så rörd å varm i mitt modershjärta att jag knappt vågade andas! <3

Det kändes som små diffusa fisksnärtar…lite " dunk dunk " bara nätt!!

Det börjar oxå synas på henne…lite tjockare om magen även i stående å liggande ställning. Har hänt mycket på bara 2 dagar!

Enligt era svar så tippar jag då på att hon e mellan 6-7 veckors dräktig? Vilket då betyder att det bara e 3-4 veckor kvar?! Guuuuud va nervös jag e!

_Charlie
3

Eftersom du inte kan göra något åt att hon är dräktig finns ju ingen anledning för dig att våndas över det, det som har hänt har hänt och det var inte ditt fel.

Nu är hon dräktig, och hon kommer säkerligen klara detta alldeles ypperligt, och få fina friska små ungar, så det finns inget annat att göra än att njuta. :)

Efter egen erfarenhet tippar jag på 5-6 veckor, eftersom det var då jag började känna små puffar, som var preciiiiis så mycket för hårda för att vara tarmrörelser.

jezzijezz
0

_Charlie

Tack för det svaret…behövde höra det!! = )

Ja jag hoppas bara att allt går bra…vill ju vara så förberedd som möjligt så jag lusläser allt jag kan hitta! Hoppas innerst inne att det e hona/honor hon bär på så jag kan behålla dom…har ju redan 2 hanar å där kan jag ju inte placera en ny…har inte heller plats till fler burar = (

Mycket som snurrar i huvudet just nu!

Hur går det för Coffee Break?? Hur lång tid e det kvar? = ) e du nervös?

_Charlie
0

#2 Det är jättebra att du läser massor, jag har haft nästan ett år på mig att lära mig men ännu är det saker jag undrar över, så det är strongt av dig att suga åt dig allt du kan på så här kort tid, när det blev en överraskning för dig. :)

Jag tror att det kommer gå superbra, och blir det något problem står folk givakt här inne för att hjälpa till snabbt. :)

CB har 6 långa långa dagar kvar. ;) Jag är inte så nervös, för jag tvingar mig själv att distansera mig från henne. För jag vet att börjar jag hispa över om de kommit eller är på väg, då kan jag inte hejda mig sedan. ;)

Men hon ligger mest nu, rund som en stekpanna, magen hoppar omkring och håller jag händerna mot känner jag tydliga små tassar springandes mot mig. Så mysigt! :)

jezzijezz
0

# 3

Ja jag hoppas allt går bra! = )

Åhh 6 dagar kvar så spännande! = )) har du fått kullar innan?

Jag kan knappt röra vid Fendis mage eller sidorna…hon skäller på mig, kröker ryggen å lyfter benen…slickar å smånafsar mig på händerna för att jag inte ska röra…därför jag lade henne på min bröstkorg för att kunna känna på det sättet = )

Låter härligt att du kan både se å känna bebisarnas tassar å rörelser Kyss

Ja jag e oändligt tacksam för denna sajt där alla e så hjälpsamma när man undrar över nått eller bara vill dela med sig.

Hur ser pappan ut till CB´s ungar?

_Charlie
0

#4 Nepp, det är min första kull! :) Pappan ser likadan ut som CB, och färgerna de kan få är lemon agouti, buff agouti och silver agouti. :)

Fendi är så liten så hon förstår kanske inte vad som händer i magen, CB är 2 år och har haft kullar förut så hon är helcool. I morgon ska jag städa buren och lägga in fleece tänkte jag, jag har fått för mig att det ska vara skönare att föda på fleece än massa spån och papper i baken och på ungarna. :)

[SallysPigge]
0

Åh vad avundsjuk jag blir på er. Skulle med vilja ha en kull nu, men har ingen plats för fler.

Har ju fått en kull själv tidigare då det gick bra, förutom en unge som dog strax efter födseln (var för svag). Men jag känner igen mig i allt ni säger med att vänta och längta och undra hur det ska gå.

Jag var väldigt orolig att det inte skulle bli bra, men det blev det och jag tror att det är lätta att man oroar sig mer än vad man behöver.

Denna väntan som känns så lång och aldrig närma sig. Men när dom väl ploppat ut så vips är dom stora och måste flytta från mamma (hanar då). Och vi behöll ju en hane Pigge, som han har vuxit och blivit ett stort stolt lejon. Vi kallar honom lejonkungen ibland.

Så njut så mycket ni kan! :-D

Jag tror att detta kommer att gå jättebra :-D

[SallysPigge]
0

#5 Sally födde  i myspåsen av fleece … :-D

jezzijezz
0

# 5

Åhhh så spännande för dig oxå! Första kullen! = ) kommer säkert att bli supersöta bebbar = )

Ja jag tror oxå det beror på Fendis ålder!  Sen har hon alltid vatt kittlig eller bara inte gillar det att man klappar henne på magen/sidorna så det hänger väl ihop där.

Jag har oxå haft fleece i mina burar hela tiden men testar lakan nu. Flickorna reder det bättre å har slutat ( eller blivit bättre iaf ) kissa överallt men pojkarna e ena riktiga smutsgrisar så där ska jag ha spån i hela buren…fast med varsin myspåse i fleece som jag har sytt…dock inte lika fina som dina Flört

gickan87
0

#2 Jag hoppas också på att min tjej får två honor, vet till 80% att där e två. Verkar ju också svårt att hitta hem till just hanar :/ Håller tummarna för att det blir en flicka/ flickor för dig när det är dags :)

MVH Erika :)

jezzijezz
0

# 6 sorry såg inte att du hade skrivit! har lite dåligt med vissa uppdateringar på denna sajten…hmmm

Va häftigt att hon födde just i en myspåse hhihihihi får nog sy en lite större om Fendi ska ha sina där…e ju hennes favoritplats ; )

Ja väntan e ju allra värst…sen pga Fendis unga ålder så undrar jag hur allt går…min bebis ska få bebisar…låter så knäppt!!

Hihihihihi Lejonkungen! Skrattande

# 9

Ja det bekymrar mig väldigt mycket men kan ju inte göra nått förrän dom e födda. Ska hålla tummarna för dig oxå! FlörtSka du behålla dom om det blir fler än 1 hona?

[SallysPigge]
0

Åh detta med att hoppas på en hona, gjorde jag med som sonen skulle få. Det blev tre bebisar och två var hanar, den tredje som dog kollade vi aldrig könet på eftersom vi inte ville göra sonen ledsen. Men nu är han stolt pappa åt Pigge "Lejonkungen" istället.

Så den döda kan ha varit en hona eller inte, men man ska inte ha för höga förväntningar. Och jag hade fått höra här inne att eftersom mamman var ett virveltroll så skulle hon garanterat få virvelungar. Alla tre blev släta som sin pappa. :-D

Så ha inga höga förväntningar utan ta det som det blir. :-)

jezzijezz
0

# 11

Jag önskar bara att allting går bra = ) det e det viktigaste. Att det blir hona/honor hoppas jag på endast för då kan vi behålla dom….har tyvärr inte plats för fler hanar = /

gickan87
0

#10 Ja, blir det honor så kommer alla stanna :) man vill ju behålla en bebis i alla fall :)

[SallysPigge]
0

#12 & #13 Så var det för oss en hon a skulle stanna, blev ingen hona hm… får köpa en hane till … då den andra hanen redan var bortlovad innan födseln .. Så det blir inte som man vill.

Men lycka till nu båda två följer era trådar med spänning :-)

jezzijezz
0

# 13 å # 14

Jag e mest nervös över att allt ska gå bra för Fendi…å naurligtvis bebisen/-arna.

Eftersom detta skedde så olyckligt å absolut inte planerat så ställs man ju inför svåra val. Vi skulle ju bara ha 2 stycken marsvin….fick ju sära på dom å i princip rusa ut för att köpa 2 till…valde då vuxna. Så nu har vi 4 st…då burarna e tillräckligt stora så kan vi ha 4 st honor i den buren…kanske fler. Men hanar kan man ju inte ha fler än 2 tillsammans…*suck*…vilken jobbig situation!!

Däremot blir det spännande hur bebisarna kommer att se ut…eftersom dom e syskon så e deras mamma virvel å pappan släthårig, Fendi e släthårig ( kopia på pappan ) å Virvel e ett virveltroll  ( inte alls lik mamman utan mer som en peruanmix)…så det kan ju i princip bli vad som helst = )

millib
0

Spännande ;) Såklart du ör orolig men det finns en anledning att de börjar brunsta så pass tidigt och det är att de klarar en dräktighet, det är inte optimalt men det brukar gå bra. Vi människor börjar ju få mens mellan 11-15 år ca och även om vi i huvudet inte ör mentalt mogna så ör kroppen det. Lycka till!

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

jezzijezz
0

# 16

Tack! = )

Ja jag e nervös å orolig…e ju nybörjare på marsvin! Men jag lusläser å suger åt mig av allt jag kan hitta så från att ha gått från helt grön så tycker jag att jag e helt okey nu  ; ))

Fast man blir ju aldrig fullärd! = ) Önskar att jag hade nån i närheten som man hade kunnat dryfta allt med å dela med.

Har en mamma som tycker att jag ska dränka eller ha ihjäl bebisarna när dom föds ( höll på att dö när hon sa så…blev jätteförbannad! ) tänk om nån hade sagt så om hennes hund?! Älskar mina små fina marsvin!!! Dom vuxna kommer jag att älska säkert oxå så småningom…dom har ju bara bott hos oss i ca 3 veckor å e ganska skygga fortfarande.

Vi skyndar långsamt! = ) jag å min dotter å marsvinen…fast hon har connectat med dom vuxna mer än jag ; )

Nä det blir nog bra allt sen när läget e lite lugnare här = )

[SallysPigge]
0

#16 Usch lyssna inte på mamma. Har tyvärr hört liknande från min :-( Men inget att bry sig om.

millib
0

# 17 var bor du? Kanske nån här som har erfarenhet som bor i närheten som kan vara moraliskt stöd och ev hjälpa till. Ibland kan det kännas som en sten lättar bara man får prata med någon över tel eller öga mot öga…

jezzijezz
0

# 18

Nä jag lyssnar inte på min mamma!! Blir bara arg när man kläcker ur sig sånt…har sagt åt henne att HON behöver inte älska mina djur men hon får acceptera det å att jag inte vill höra sånt! Min tonårsson e inte så förtjust i marsvin heller…men han behöver ju inte hålla på med dom eller så…min dotter å jag har tillräckligt med kärlek så det räcker å blir över = )

# 19

Bor i Malmö. Ja det hade vatt skönt! = )

Vissa i min bekanskapskrets har sagt att dom har haft marsvin innan, deras barn då. När vi började diskutera marsvin så blev jag nästan rädd!!! Väldigt okunnig människa…jag kan inte allt men försöker ta till mig å lära mig så mycket jag bara kan…för att jag vill mina marsvins bästa.

millib
0

Mina föräldrar tycker jag är lite galen, ja nästan alla jag känner måste ifrågasätta. Bara ve dem hålla tyst om de ska vara så grova i mun. Hoppas nån här kan hjälpa dig, hade gärna gjort det själv men bor i sthlm… Finns ju alltid på tele. Bara pma om nr om du vill prata av dig och få råd…

[SallysPigge]
0

#20 Då har vi något gemensamt då min tonårsdotter (17) ville inte röra vid dom alls. Medans hennes syskon älskar dom (14 och 8), speciellt 14 åringen, hon är väl ingen normal tonåring då ;-)

_Charlie
0

Jag har en mamma som blivit väldigt glad i att använda ordet "zoo" när hon pratar om mitt hem.

Mmm.. så kanske det är. Men det är MITT zoo. Mitt underbara zoo. :)

jezzijezz
0

# 21

va gulligt av dig…tack så mycket!! Glad

# 22

Min 14-åriga son e inte intresserad men min dotter på 8 år e tokig i marsvinen…å hon funkar så bra med dom…hon har en fin hand med dom!

= )

# 23

Eller hur!! = )) det e våra djur, vårt val! = )

millib
0

Haha! Alla kallar mitt hus för Zoot med ;)

gickan87
0

Hur går det med den blivande mamman?

jezzijezz
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 26

Fendi börjar bli riktigt tjock om magen nu…fast jag tror fortfarande att där bara gömmer sig 1 bebis = )

Får absolut inte röra henne vid mage å kan inte känna nån framfog = (…sitter bakfogen nedanför svanskotan? isf så e hon öppen ett halvt litet lillfinger när jag kollade igår…det enda stället jag kan kolla på. Annars har jag henne på min mage/ben/bröstkorg på en fleecefilt så jag kan känna fosterrörelserna mot min kropp…speciellt på kvällstid e det full action där.

Hon vilar mycket å emellanåt e hon riktigt sällskapsjuk å står å kallar på mig i buren hihihi

Önskar att jag kunde klippa hennes klor för det behövs verkligen = / men får snällt vänta…tror inte det e så lång tid kvar nu…kanske 1 vecka eller så?

Igår vägde hon 644 gr så det e inte mycket = /

Hur går det för Sunshines bebis? Växer å frodas? = )

gickan87
0

Bakfogen sitter där det egentlugen ska sitta en svans. Följer du ryggraden ner så ska där finnas ett glapp, annars e hon inte öppen :) Skönt att det går bra för lilla Fendi. Jo, sunshines lilla gosse växer och växer. Blir en vecka imorgon och väger hela 170 g. Kommer nog bli en stor kille.

jezzijezz
0

# 28

Aha okey ja jag ska kolla sen när tjejernas bur ska städas! Jag trodde bakfogen satt precis nedanför där svanskotan slutar…hmmm…svårt detta när man e helt oerfaren = /

Skönt att "lille" bebben växer = )