Varför det namnet?
Varför heter era marsvin det de gör? Hade ni någon tanke med det eller var det bara ett fint namn?
Lotus = pojkvännens idé. Efter bilen. Godkände enbart för att det är en blomma också ;)
Pepsi = Älskar Pepsi, plus att han är brun i pälsen som pepsi ju är ;)
Benzo = Efter bandet Von Benzo
Enzo = Ytterligare pojkvännens idé, efter en bil (Ferrari Enzo)
Alvin = Från Alvin och gänget-filmerna haha
Blixten = Han har ett märke i örat som liknar en blixt och även efter "Blixten McQueen" från "Bilar"
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Och jag skrev ett långt inlägg som försvann ><
Elsa, Essie, Lilly, Maily, Honey, Lisen, Ellen och Spike är inte döpta av mig. Lilly och Maily är från någon film, de andra vet jag inte
Jag har haft lite tema med namn på familjemedlemmar så därifrån kommer Lina (som nya ägaren döpte om till Lisen) Yohnny och Nellie.
Har även haft tema med rosor och därifrån kommer Remarkeble, Rema, och Rosetti, Rosa
Rufsi fick heta det för hon var rufsig som bebis (fantasi deluxe XD)
Betty var det en kompis som döpte, efter TV-serien Ugly Betty
Pruð betyder vacker på isländska, all annan beskrivning är överflödig ;-)
Inari betyder räka på japanska, eftersom han är så pyttig
Sanna heter Oksana i stammen, kallar henne Sanna eftersom Oksana är jobbigt att säga och efter min bästa vän som också heter Sanna
Yokan är en av mina favoritlåtar och betyder föraning på japanska
Vida finns ingen speciell tanke bakom mer än att det är fint och att alla namn från hennes kull skulle börja på Vi
Aitlin heter egentligen Xaitlin, hon kallas Aitlin för att det är lättare att säga. Jag hade väldigt länge velat döpa någon till Xaitlin så väntan fram till X-kullen var seeeeg
Dovv ska betyda nordanvind och eftersom hon är som en virvelvind tyckte jag att det passade bra. Det stavas egentligen Dov, jag la till ett v för att det skulle uttalas rätt men ändå uttalar folk det som jag vet inte vad. Att hon egentligen heter Xidov beror endast på att namnet var "tvunget" att börja på X
Paisley - Bara för att det är fint! Tycker det är ett flickigt namn och passade min näpna lilla sheltie!
Wixen - Från OC, Summers serie-karaktär Little miss Wixen. Passade en magpie tyckte jag :)
Anouk - Gillar lite rysklåtande namn (nu råkar detta vara fransk-holländsk, men ändå!). Namnet är hämtat från filmen Chocolat och jag tyckte det passade min lilla merinohona.
Från vänster: Anouk, Wixen och Paisley.
Bacardi: Hette så när jag köpte honom, och innan jag han komma på något annat namn så hade man redan vant sig vid att säga Bacardi. ;)
Cola: Han har kola färgade fläckar.
Mvh Linnea
Uffe:för att han liknar en kompis till oss som heter uffe ;) Tjoffsan: för att hon har en så söt tjoffs/toffs på rumpan Den andra har bara fått förkortningar på sina för långa namn Som Sweet Kiss -Kiss Panpoxa -Poxa Nicko -Nicko Och ungar döps efter alfabetet, gärna korta udda namna
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Oskar II - Efter mitt första marsvin som hette just Oskar, han påminner om honom både till utseendet och till personligheten =)
Rut - Fick namnet då jag gillar lite "äldre" namn samt att hon har rutor på magen. Kallas för Ruttan numera :P
Alice - Hette så när hon flyttade hit och namnet fick bli kvar.
Cornelia - Uppfödaren ville ha ett namn på C och då kom vi överrens om Cornelia, ett väldigt sött namn som passar pefekt på henne :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Roligt att läsa vad folk får inspiration ifrån! Här är de av mina grisar som jag har döpt helt själv…
Domino: Hans svartvita päls påminde mig direkt om en dominobricka, vid första anblick. Därefter kunde jag inte riktigt släppa namnet.
Brumma: Min syster och mor tyckte att hon såg ut som en liten oskyldig nallebjörn när hon kom till oss(brun som hon är) och envisades därför med att hon skulle döpas efter Brumma från Bamseserien. Jag gav mig efter någon vecka. ;)
Nellie: Det är en variant av namnet på stamtavlan, Nell. Jag tyckte att Nellie passade henne bättre, plus att det kändes lite lättare att säga.
Romulus, Remus och Rhea: En egenuppfödd kull, med tema romersk mytologi. Romulus och Remus är namn som alltid legat bra i min mun, och Rhea passade perfekt under temat också. Efter att ha observerat bebisarna någon dag, var det ju klart att de skulle heta så!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Först kom Mr. Sniffles, han hette redan det…
Sedan kom Dr. Snuggles, vet inte riktigt varför jag valde det, tyckte det passade med Mr. Sniffles tror jag.
Sockan kom sen, han hette redan det.
När Dr. Snuggles var dräktig lovade jag mina systerdöttrar att de skulle få döpa ungarna. Men det kom bara en, och de döpte honom till Frank Björkman :)
Senast kom Grådvärg, det är hans stamnamn, men jag tror att han får fortsätta kallas det.
Har lite svårt att ändra befintliga namn, kanske är nån gammal vidskeplighet längst bak i huvudet :)
Åh namn är så kul! Jag älskar att namna djur och ser verkligen fram emot att hitta på namnen till alla ungar som föds här. Nu har vi precis börjat på vårt tredje namntema sagofigurer A-Ö. Så första kullen är alltså sagofigurer på A det är inte alltid vi väljer de vanligaste och självklarase namnen utan jag vill att de ska vara fina, ha karaktär, helst inte så vanliga och naturligtvis ska de passa djuren. Jag gillar sagan om ringen och monster det kommer att märkas men äver Disney figurer och barnsagofigurer kommer att dyka upp det ska bli en galen blandning :-). A, B och C kullen har kommit Arwen, Ariel; Aslan , Brumma, Blomma, Cyklop, Chimaira, Celeborn, Cruella de Vil och Crucio.
De djur som kommer hit med ett namn får fortsätta att heta det de heter som Babinski, Elie, Nougat, Isidor och Uffington som naturligtvis kallas Uffe det blev så.
De som vi köpt som kommit hitt omanade har vi döpt till något som passar bara som Botti (efter bot i spel), Sir (eftersom han är engelsk import) och Poppy (efter madam Pomfrey i Harry Potter).
Poppy var en av flera djur som döptes efter Harry Potter tema och första alfabetet blev Harry Potter A-Z. Många av dessa bor här Episkey, Alastor (Moody), Lord Voldemort (omplacering som flyttar igen i eftermiddag), Victor, Lily, Merope, Quidditch, Zabini, Pansy (Parkinson), Ogg och Ynk.
Större delen av föra året döpte vi efter dator/speltema så det bor ett gäng sånna här också Zezima och Luckybucket är tre år och döpta efter detta tema men resten är födda förra året och det är Space, Skype, Troja, Safari, Terabyte, Caps Lock och Bill (Gates).
Ser fram emot nästa kull jag bara längtar efter att få döpa ett marsvin till Drake…
#10 Nämen jag glömde Aragorn fy på mig förlåt min prins…
Min dotter tyckte våra marsvinsflickor skulle ha långa fina namn ; )
Prinsessan Virvelvind ( kallades Virvla )
Prinsessan Fendici ( Fendi )
Sen visade det ju sig att Virvla va en pojke å får då ändrat sitt namn till Prins Virvelvind ( kallas Virvel eller Tuss )
Juliette 2½ år å Malbec 1½ år har fått behålla sina namn från uppfödaren eftersom dom lyssnar till namnen ( köpta i vuxen ålder för ca 1 ½ månad sen ) 
Piggelin döptes efter att han var så pigg som unge :)
Trassel som min bror döpte var/är svår att få upp, han bara trasslar när han inte vill något :)
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
Det är så härligt när man hittar rätt namn till djuren, har alltid mängder med namn på lager men ofta stämmer inga av dom in på marsvinet som ska ha namn ^^
Greta - Hon hette så när hon kom hit. Jag har alltid gillat namnet och det klädde henne så himla bra att hon förstås fick fortsätta heta så.
(Define Ice Cap) Maggie - Jag ville ha något som påminde om hennes födelseland, England, och Maggie är ett utmärkt marsvinsnamn :)
(Witiwis Tindra) Gigi - Hon heter egentligen Tindra i stamtavlan men jag hade redan en Thíndor hemma när hon flyttade hit så det blev lite för mycket tyckte jag. Hade precis läst boken "Momo eller kampen om tiden" och Gigi guiden var min favoritkaraktär, han jobbade som guide och berättade påhittade händelser för turister :P
(Kickback) Kickan - Kickan blev av en slump kvar som tilltalsnamn fastän det från början bara var något hon kallades i farten.
(GP Define Ice Nay) Doris - Jag älskar namnet Doris och har sedan jag var liten drömt om en hund som ska heta Doris ;) I brist på hund har jag nu ett marsvin som heter det och det är ett helt perfekt namn till henne.
(Chokladfabrikens Gigabyte) Kråkan - Jag tänkte nog på namnet som namn första gången jag läste "Kafka på stranden", Kråkan var en "låtsaskompis"/följeslagare till huvudkaraktären, sedan fastnade det. Jag hade jättesvårt att hitta på ett bra namn till min lilla magpietjej och stamtavlenamnet var Gigabyte som var lite för likt Gigi. Och så dök Kråkan upp och det var liksom bara självklart att hon skulle heta så, min stökiga, flaxiga tjej ^^
(Abicos Vildvittra) Vilda - Vildvittra heter hon egentligen, ett fint namn det med men lite för långt. Vilda föll sig ganska naturligt för hon är lite bångstyrig och har massor med studs i rumpan. I samma stund som jag insåg att jag undermedvetet gett henne ett smeknamn visste jag att hon skulle stanna här och inte kunde flytta.
(Abicos Lilla Björn) Björn - Pojkvännen bevittnade under loppet av ett par dagar två marsvinsfödslar här hemma och han sa redan vid första kullen att de borde heta Tor, Björn och Sten. Jag la in veto och så blev det sagotema istället ;) Men när Gigi födde sin enorma underbara bebis gick jag i ett svagt ögonblick med på att hon kunde få heta Björn. Och det är ett perfekt namn till henne faktiskt, haha.
Hanna
Abbe, Quade & Rastignac hette så när vi hämtade dem, nu har jag iof satt smeknamn på dem (Babben, Lillsnorre & Rusty).
Och Bengt-Anton hette Piff tidigare. Och ärligt talat så tyckte jag att Bengt-Anton satt som en smäck!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Alla mina marsvin utan 2 är döpta utav uppfödarna:
BIR-09 SCh Luneas Gizelle- Kallas Izzy för jag tycker det var fränt ;)
Svea- har jag döpt själv, det var inget jag fick det i från jag bara tyckte det var fint.
Nora- Samma som Svea jag fick det inte från något speciellt.
Matadorens Epoxi Eza- Kallas Poxie för att hon nästan heter Poxie (Epoxi)
Luneas Qelise- Kallas Elise för att det finns i namnet Qelise-Q= Elise
Isoldes Enya- Kallas Enya för att hon heter det.
// Ida och marsvinen
// Ida och marsvin.
"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"
Zingo Ginny Sam Här drar vi till med lite mellanamn också.
Okej Zingo är väl efter Singoalla-kakor och för att det är fint
Ginny är efter Harry Potter-Ginny som är min favortitkaraktär.
Sam efter en tvserie
Fluffis Honung: Jag det var min syster som döpte henne…
Fluffis är antagligen eftersom hon är fluffig, och honung (ingen aning)
/MVH LINNEA OCH MARSVINEN!
Min vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/
Mvh Linnea
Favoloso Guillermo, Kille - Hade först tänkt att Kille skulle få heta Guille eller Gille, efter sitt namn, men det kändes inte helt rätt och lite svårt att uttala. Tillslut böt jag bara ut första bokstaven i Gille, så att namnet blev lättare att uttala och lite mer finskt :)
Almond´s Kinuski-Pähkinä, Kinkku - Kinkku fick sitt namn före han hann flytta till oss. Det var meningen att han skulle kallas Kinuski, men när jag några gånger hade i misstag kallat honom till Kinkku-Pähkinä ("Skinknöten") när jag berättat om honom till någon så var det ju klart att han skulle få ett så dumt namn. Min lilla Skinka ^^ Ett helt perfekt namn för honom!
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Peggy: När jag hade köt henne och kom hem med henne hade jag inga namn i huvudet! Men då sa mina syskon massa namn jag gillade inget av dem direkt. Efter en stund sa den ena systern Veggy och det andra något på P. Och jag satt i hopp det och tyckte det var ett fint namn!
Kola: Fick jag på min förlsedag, hon var kola färgad såhär vaker brun! Namnet kom direkt upp i mitt huvude KOLA! Så det fick hon heta! Men i dag finns inte min älskling mer!
Stina: Bestäme inte jag namn på! och har ingen aning på vart det kommer från eller nåt! Men hon var mitt första egena marsvin! Tuvärr lever inte hon heller idag!
Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens 🙂
Scooby-dee: Fick henne när jag var ganska liten och tyckte om scooby-doo väldigt mycket, men hon är ju en tjej så det fick bli Scooby-dee
Kallas också för ''Dian'' hehe :)
Doldina: Doldina var dedan döpt när hon kom hit, så det fick bli det namnet 
Rufus - Min storebrors idé då han tyckte att han skulle kallas "Ruffe".
Simba - Mitt nuvarande marsvin som hette Simba när jag fick honom.
Nasse - Han hette Nasse, för jag velade mellan Nisse & Nasse. Men eftersom min lillebror kallas Nisse, så fick det bli Nasse.^
Pumba - Hette så eftersom han passade ihop med Simba (Pumba från lejonkungen).
Det är bara Simba som är vid liv.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Hassel: kommer från en bok, sen ser hon ju ut som en liten hasselnöt också :D
Irma: Egentligen bara ett namn som jag tyckt väldigt mycket om sen jag varit liten, inte säker på varför faktiskt.
Bamse - Han fick heta Bamse eftersom han var bamse stor när han föddes.
Benjamin - Uppfödarens namn och det passade honom.
Hubbe - Han såg ut som en liten Hubbe.
Loppan - Loppan var glad och vild.
Gimli -Han är lika grinig som dvägen i sagan om ringen. ^^
Pelle - Efter min morfar som är död.
Sniff - Hon hette det när hon kom och det passar henne prima.
Pim - Tyckte namnet var så gulligt och det passar
Sigrid - Mamma döpte henne och jag tyckte det passade.
Kira -Hon hette Kyra i stamtavlan men gillade bättre Kira.
Elsa - Efter min avlidna mormor.
Greta - För att namnet är så fint och det passar. :)
Ville ju ha Disney namn på¨mina men eftersom jag har mina två töser tillsammans med min pojkvän så fick han välja namn på ena :p
Rapunzel heter min alpaca white/buff, passar henne superb!
Peruanen med extra virvlar buffagouti/white tror jag hon är heter Roxanne. Men tycker det är lite för långt så blir Roxy. Hon fick namnet när jag och pojkvännen kollade på film och i slutet sa dem någonting om någon Roxanne och så blev det så ^^
Viggo: Har egentligen ingen anledning varför han heter som han heter. Han passade som en viggo helt enkelt!
Herman: Efter en "onkel Herman" som finns på min tyska sida av släkten. Först kallades han mest herman på skämt men sen blev det att han fick behålla namnet.
Otto: Med tyskt uttal, haha. Döpt av min pappa som en fortsättning på det tyska temat :P
På bilden en nyfiken liten Herman :)
Lobster - När jag funderade på namn kom jag av en slump att tänka på humrar (haha) och på engelska så betyder ju Lobster just hummer. Jag tycker att det är charmigt, passande namn. Brukar på skoj kalla Lobster för (stora) hummern. 
Lali - Ett namn som kommer från min bror. Jag tyckte det var lite feminimt för en kille först men jag hade lovat min bror att han skulle få välja namn och då fick det bli så. Nu kan jag dock inte tänka mig att kalla Lali någonting annat när man blivit så van vid det. Tycker det är gulligt. 
Flera marsvin som bor här har fötts här. Kullarna de kommer ifrån är döpta i bokstavsordning. Andra kommer utifrån och har oftast beshållit sina namn. Namnen har de fått efter brainstorming, lite gräl och sen överenskommelse mellan mig och dottern
Benny - Bainbridge från B-kullen. Gillade namnet som är en ort.
Celsius - från C-kullen. Goldenkille med glöd i pälsen, flera grader varmt.
Climp - från C-kullen. En riktig guldklimp värd sin vikt i guld.
Creamba - döpt hos uppfödaren av mig. Bl harlequin med cream `ba.
Gnittra - från G-kullen. Namnet ligger mellan fnittra och glittra. Dotterns förslag.
Imperio - Döpt av Chokladfabrikens uppfödare:-)
Ismael - från I-kullen. Gillade namnet. Från Ingmar Bergmans "Fanny och Alexander"
Kilobyte - från Chokladfabriken. Behöll namnet.
Kokos - Ser ut nästan som en vit boll av kokos. Heter egentligen Malaxis Xiting Xavanna
Marble - Flyttat hit namnlös från england. Fick ett engelskt namn, som spräcklig marmor.
Marmelade - från M-kullen. Mamma är från england och det låter engelskt och smakar gott.
Muffe - heter egentligen Lillhagas Zmurf
Norma - från N-kullen. Lät bra och passar henne
Nimbus - Chokladfabrikens Nimbus 2000
Offla - från O-kullen och ser ut som en litan offla
Onhoff - bror till Offla. Döpt nästan efter firman Onoff som kändes fel och blev Onhoff. Lite efter The Hoff fast jag inte gillar honom (Hasselhoff)
Rozellen - heter egentligen Chokladfabrikens Rose Zeller
Russin - från R-kullen som hade ett ätbart tema
Silversurfarn - från F-kullen. Han fick sitt F inuti sitt namn istället. Namnet fick han för att han är en silveragouti magpie.
Sindra - från S-kullen. Heter egentligen Sindra Star då hon fick ha dubbelnamn när vi fick vårt prefix. Hon är döpt efter en granne jag hade för länge sedan.
Tiger Lily - från T-kullen. Namnförlag som passade superbra fick vi från Strawberi. Tiger Lily ser ut som det hon heter.
Valle - Confettis Valle är hans namn.
Vilken rolig tråd! :) Nästan alla mina tjejer kallas för ett namn hemma och heter ngt annat i stamtavlan ;)
Bäckebo's Rom Russin - Ruth, jag gillar "tant" namn och ville ha något på R så det fick bli Ruth.
Tindragårdens Peebles - Irmelin, jag var inne i min "Sagan om Isfolket" period, så då var det självklart att hon skulle bli döpt efter en i böckerna ;)
Bäckebo's I'm in Love - Molly, funderade länge på att kallas henne för Luna men varken min mamma eller syster tyckte det var fint. Molly däremot var deras förslag. Tror aldrig jag riktigt bestämde mig för Molly det bara blev så att vi kallade henne för det ;)
Luneas Rosmarin - Rosmarin, hon fick fortsätta heta som i stamtavlan då jag älskar namnet, det är lätt att säga och hon passar som en Rosmarin :)
Silvia - kallas också för Silvia. Hon har ingen stamtavla så då fick jag bestämma namn helt och hållet själv.
Junimas Touch Diamond - Vanilla, var helt inne på att kalla henne för ngt "tant" namn som Greta, Ingrid osv..när mamma gav förslaget Vanilla. Tycker det passar bra på en vit dam :)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se