Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 665 ggr
[helenal]
0

Nu har Taggen&Coccos flyttat=)

till Dannebacken här på marsvin iFokus. Jag och pappa lämnade dem igår till henne så hoppas allt blir bra! Jag saknar dem men vet att dem får de bra hos dig)

[Liinda]
0

Det är roligt men tråkigt på samma gång:) Men som du sa så får dom nog det jättebra där :)

KvirrZ
0

Bra att de fick ett bra hem nu! Men förstår att det var tråkigt att inte kunna ha dem kvar .

- Mvh Emma

dannebacken
0

Jodå, de har redan gjort sig hemastadda. De var VÄLDIGT fascinerade av alla de andra djuren. Tror det har lockat fram det bästa ur Taggen, för han är då inte det minsta skygg nu, kommer gärna fram och luktar och slickar lite på fingrarna. Idag fick de dessutom vara med om veckans stooora händelse som är när burarna städas. Brukar göra min noggranna hälsokoll på onsdagar, men hann inte det den här veckan, så den åkte alla djuren på idag också. De små ungarna på två veckor tyckte nog att jag var konstigast, de har ju inte varit med om att bli kollade och vägda än. Nu har jag bara de två burarna inne i vardagsrummet kvar, men de får vänta tills ikväll för snart skall jag och ungarna gå till mormor, dotterns vecka att sova över. Himla kul att se Taggen och Coccos så intresserade av de andra djuren dock, så min städning tog längre tid än den brukar idag, för jag blev sittande och njöt av djuren i alldeles för långa perioder.

/Sandra

paronskrutten
0

Jag har ju fem tjejer som gå i samma bur, tillochmed Vilma popconskuttar nuförtiden :)

Helena

dreamiz
0

Vad skönt att du hittade ett bra hem till dom! Det är ju jättesvårt att skiljas från dom men vet man att de har fått det bra så känns det ju mycket lättare!

[helenal]
0

känns underbart att dem fick komma till dej=) Jo du kan ju de där med martsvin bä'ttre än mej:D Dem är så söta taggen och coccos! Jag väntar på bilder:) Skulle dme bo i samma bur som en liten kille sen eller?

dannebacken
0

Japp, när småpojkarna är för stora för att gå med mammorna, men för små för att gå i avel än brukar jag låta några "äldre" herrar uppfostra dem, så de kommer få vara lekfarbröder åt småpojkar. De är för härliga, tar glatt emot kvällsgrönsakerna ur handen precis som resten av djuren här. De håller också koll på allt som händer runt omkring dem, och därimellan sträcker de ut sig och ligger och njuter…de är jättecharmiga. Taggen badade jag igår och Coccos får sin omgång idag. (Jag badar alltid nya djur för att minimera risken att få in ohyra). De ska också få stora tassgenomgången idag, då förhårdnader filas bort och tassarna smörjs in. Skickar in bilder på dem om ett tag, men har inte hunnit ta nya på dem än.

/Sandra

[helenal]
0

men dem ha rju kommit till himmelriket=) Du tar jätte bra hand om dem. Jag som tyckter taggen var skygg,men det var han antagligen inte då? Hur många marsvin har du?

dannebacken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår fick de vara ute större delen av dagen, jag passade på att ta några bilder då.

dannebacken
0

Här kommer nästa bild.

dannebacken
0

Tredje bilden.

dannebacken
0

Sista bilden.

dannebacken
0

Och som jag sa, har du vägarna förbi är det bara att komma och hälsa på dem. Just nu har jag arton marsvin plus sex ungar som bor i marsvinsrummet. Sedan har dottern ett och sonen två som bor inne i huset. Så det totala antalet är tjugosju just nu, men nästa helg får jag hem två långhår och en unge flyttar…

Taggen är ju jättecharmig. Han trivs nog med att bo bland så många djur helt enkelt. Han vill alltid ha koll på vad de andra gör och har redan tagit efter deras beteende att prova komma fram och tigga så fort jag går in i rummet. Coccos är också jättehärlig, men jag är väldigt svag för djur som har mycket vitt i ansiktet. Dessutom just det att det var som att vända på en hand med Taggen bidrar ju till att man blir lite mer fäst vid det djuret. När han kom var han verkligen lite skygg, men efter bara an timme i marsvinsrummet var den skyggheten bortblåst. Coccos har ju varit sällskaplig hela tiden.

FeliciaS
0

De har verkligen kommit till rätt hem Sandra =) Oj så många marsvin du har, hääärligt. Jag vill ha 8 st åtminstone men lyckades bara få ett nu i vår. Fina inhägnader! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

Undrar hur många ungar Curry kommer få, då har vi iaf minst 7 marsvin när ungarna kommer :D

Helena

[helenal]
0

oj va härligt de ser ut att ha!! ja jag kommer gärna och hälsar på!!! Ja det är fint med vitt ansikte. Coolt att dem frelsta av dina marsvin oxå är trefärgade:) Jo.. kanske Taggen behvlde bo med en hel flock!!:D Oj va många burar du måste städa då:D

[helenal]
0

Föressetn har dem träffat de andra marsvinen ännju?? hur reagerade dem däå?

dannebacken
0

De burar jag byggt själv är väldigt lättstädade, så att städa alla burar tar bara två timmar. Då är det 7 småburar jag byggt, 1 stor bur (ca 110X150) och fem gallerburar i storlek från 120X60 till 70X45.

Igår var småpojkarna VÄLDIGT på sina mammor och systrar, så jag särade dem. Taggen och Coccos fick då flytta in i pojkarnas bur, och vilket liv det blev. Taggen och Coccos var dem som tog det lugnast, men småpojkarna juckade på allt och inget. Särskilt en av dem var helgalen. Nu har det lugnat ner sig, och Taggen och Coccos är världens bästa fosterpappor. De är tålmodiga, men säger ifrån när småkillarna blir för på. De verkar verkligen förtjusta i småpojkarna ( på rätt sätt då;)).

/Sandra

[helenal]
0

va duktiga "mina" pojkar är:Dkan du ta mer kort=)tycker du inte coccos e lit för rund;)

dannebacken
0

Ha, ha, de är ju stora båda två! När jag vägde dem i fredags vägde de faktiskt exakt samma, 1170 g både två! Trodde det var ngt fel på vågen så jag vägde och vägde om, men det verkade stämma. Fick två nya kullar inatt också, totalt 9 bebbar (en fick fyra och en fick fem, men de hjälps åt med alla). Tre av dem är hanar, så om ca tre veckor får de tre nya små vänner!

Mer bilder kommer garanterat att komma!

/Sandra

[helenal]
0

haha asså väger de lika mycket, tjockisarna:P